متاسفانه تعدادی از مطبوعات به جامعه بازیگران کم لطف هستند و با تیترهای جنجالی برای یک بازیگر تبلیغات منفی می‌کنند. برای خود من بارها پیش آمده که نوشته هایی از جانب خودشان اما...
    
  
 در سال‌های اخیر نسل جدیدی از بازیگران سینما به دنیای هنر معرفی شدند كه هر كدامشان در اثرهایی كه بازی می‌كنند، توانستند بییننده را جذب خود كنند. ویژگی این نسل جدید، جوانی آنان است؛ جوانانی كه توانستند
استعدادهای خود را تا حد معقولی به معرض نمایش بگذارند و نشان دادند كه نسل حال حاضر، قابل اطمینان در بازیگری و هنر سینما هستند و می‌توانند پشتوانه خوبی برای هنر ایران باشند. نكته گفتنی دیگر در مورد بازیگران جوان این است كه اكثر آنان جوانان تحصیل‌كرده‌ای هستند و از طرفی در دیگر حیطه‌های هنر از جمله نقاشی، موسیقی و... دستی بر آتش دارند. یكی از این بازیگران جوان، (الهام حمیدی) است. جوانی كه از هفت سالگی در تئاترهای مدرسه شركت می‌كرد، چرا كه در خانواده‌ای هنردوست به دنیا آمده است. پدرش در تئاتر فعالیت می‌كرد و همین امر باعث شد كه وی از كودكی با هنر بازیگری آشنا شود. الهام حمیدی چند سال پیش به جرگه متاهلین پیوست... او یك شبه ره صد ساله نرفت، بلكه پله‌های ترقی را یكی‌یكی طی كرد تا الهام حمیدی شد. بیشتر مردم او را با (پروانه) سریال (مسافری از هند) می‌شناسند. وی پیش از این‌كه وارد دنیای بازیگری شود، به كلاس‌های بازیگری رفت، از طرفی نقاشی را بسیار دوست دارد و آثار زیبایی را خلق می‌كند... همچنین از وی  شاهد مجموعه (زیر تیغ) بودیم... بازی در نقش دختر (پرویز پرستویی) و فاطمه معتمدآریا دو بازیگر گرانقدر سینمای ایران كه تاكنون در نقش‌های متفاوتی ظاهر شده‌اند. وی می‌گوید (بازی در كنار این بزرگان درس بزرگی برای من در بازیگری بود، از آنها آموخته‌های زیادی را كسب كردم و از تجربیاتشان توانستم استفاده كنم.) حمیدی چندی پیش در جشن خانه سینما، بهترین نقش مكمل را از آن خود كرد، تا توانایی‌های خود را به اثبات برساند. زمانی كه با او به گفتگو نشستیم، سخت درگیر بازی در مجموعه (حضرت یوسف(ع) بود و به تازگی بازی در فیلم (بچه‌های ابدی) به كارگردانی (پوران درخشنده) را به پایان رسانده، فیلمی كه در آن با شهاب حسینی، هادی مرزبان، پانته‌آ بهرام، فلور نظری و آهو خردمند همبازی بود. تاكنون از وی نقش‌های بسیاری دیده‌ایم كه البته بیشتر در نقش دختران معصوم بازی كرده است. با الهام حمیدی به گفتگو نشستیم، اگر می‌خواهید از او و همچنین بیشتر بدانید، تا پایان این گفتگو با ما همراه باشید.
_ در كجا به دنیا آمدید و چند خواهر و برادرید؟
حمیدی: در هشتم آذرماه سال 1356در تهران به دنیا آمدم و دو برادر از خود كوچك‌تر دارم.
_ سال 1385 تا به امروز برای شما چگونه گذشت؟
حمیدی: در سال 85 مشغول بازی در مجموعه (زیر تیغ) بودم و پس از آن مشغول فیلم سینمایی پوران درخشنده، در حال حاضر هم در سریال حضرت یوسف(ع) مشغول به كار هستم. در مجموع سال خوبی برای من بود، سالی پربار كه باعث شد به تجربیاتم اضافه شود.
_كارهای هنریتان را به اختصار توضیح دهید؟
حمیدی: در معجزه ازدواج، كوی دامون، نقش سنگ، جوان امروز، شهر آشوب، مسافری از هند، باران عشق، سرگیجه، خیلی دور و خیلی نزدیك و... ایفای نقش كرده‌ام.
_ كمی از زیر تیغ برایمان صحبت كنید، به‌طور حتم بازی در كنار پرویز پرستویی، فاطمه معتمدآریا، سیاوش طهمورث و... برای شما ره‌آوردی هم داشت.
حمیدی: صددرصد، بازی در كنار این افراد تجربه بسیار خوبی برای من به همراه داشت؛ طی هفت ماه تصویربرداری، چیزهای زیادی یاد گرفتم و لحظه‌های لذت‌بخشی را سپری كردم.
_ راستی پیام (زیر تیغ) چه بود؟ این‌كه یك تصادف و یك ندانم كاری، آن هم در یك لحظه، زندگی انسان‌ها را دچار تحول می‌كند؟
حمیدی: هر یك از آثار نمایشی، می‌تواند جزوی از زندگی مردم عادی باشد و در آن به نكاتی اشاره می‌شود كه می‌تواند در زندگی انسان‌ها بسیار تاثیرگذار باشد. در زیر تیغ به اتفاقاتی اشاره شده كه امكان دارد، برای هر یك از ما در زندگی واقعی رخ دهد، اتفاقاتی كه می‌توان از آن درس گرفت، می‌توان از وقوع آن پیشگیری كرد، می‌توان تجربه كسب كرد و... در (زیر تیغ) توكل به خداوند و صبر در زندگی گره‌گشاست، قصه تمامی آن افراد خاكی، در كوچه پس كوچه‌های شهرمان نیز همین‌طور است.
_ (زیر تیغ) یعنی چه؟
حمیدی: (زیر تیغ) داستان فردی است كه فشارهای زندگی از هر طرف بر او وارد می‌شود یا باید زیر این فشارها، كمر خم كند یا نه، امیدش را از دست ندهد و قدعلم كند، به هر حال فشارهای زندگی برروی هر فرد را، می‌توان به زیر تیغ تشبیه كرد.
_ لوكیشن‌های زیر تیغ در كجاها مقابل دوربین رفت؟
حمیدی: تمامی لوكیشن‌های (زیر تیغ)، در تهران و در خیابان‌های معلم و سرباز گرفته شد.
_ در حال حاضر مشغول چه كاری هستید؟
حمیدی: هم اكنون مشغول بازی در سریال حضرت یوسف(ع( هستم و نقش (آشات)، زن حضرت یوسف را بازی می‌كنم.
_ دوست دارید در هنر ایران تا كجا پیش بروید؟
حمیدی: به هر حال، هر شخصی در حرفه و كار خود دوست دارد، پله‌های ترقی را طی و به ایده‌آل‌های خود دست پیدا كند. من هم تاكنون خدا را شاكرم كه توانستم در زمینه كاری‌ام، به موفقیت‌هایی كه دوست داشتم، برسم و امیدوارم با كارهای خوب و متفاوت ظاهر شوم و در نهایت مردم و بینندگان را جلب بازی‌های خود كنم.
_ به عنوان بازیگری كه سال‌های سال در امر بازیگری هستید، به طور معمول در سینمای ایران چه اتفاقی باید بیفتد كه به یك بازیگر، سوپراستار بگویند؟
حمیدی: ببینید، منطق درستی در این زمینه در ایران وجود ندارد. برای مثال رضا كیانیان و خیلی از بازیگران و اساتید در این رده، از طرف جامعه به عنوان یك بازیگر حرفه‌ای و خوب شناخته شده‌اند و مردم به همه‌شان احترام می‌گذارند، در صورتی كه از نظر من، آنها سوپراستار هستند، اما در جامعه هنری ما سوپراستار به كسی اطلاق می‌شود كه فیلم‌هایش پرفروش است كه به نظر من این منطق اشتباه است.
_ فكر می‌كنید چرا سینمای ایران نسبت به سینمای حرفه‌ای در جهان با استانداردها فاصله دارد؟
حمیدی: باید قبول كنیم، به دلیل نداشتن امكانات كافی و لازم در این وادی، سینمای ما از استانداردهای جهانی فاصله دارد. از طرفی در كنار این كمبود و امكانات، خود ما هم دنبال كارهای كم‌ارزش هستیم و دنبال كارهایی كه زحمت كم‌تری داشته باشند، می‌رویم.
همچنین زمان كافی را برای كارهایمان در تمام جوانب، لحاظ نمی‌كنیم و با حداقل امكانات و زمان می‌خواهیم، كارهایمان را ارایه دهیم كه این خود به یك اثر هنری ضربه می‌زند.
_یك خاطره شیرین در مورد مجموعه زیر تیغ می‌گویید؟
حمیدی: تمام لحظه‌های آن!
_ چه اتفاقی افتاد كه بازیگر شدید؟
حمیدی: علاقه به این حرفه مرا ترغیب كرد كه ادامه دهم و پیگیری كنم، از طرفی تلاش هم باعث شد تا بتوانم به هدف خود برسم.
_ نقش پدر و مادر؟ آیا به شما انتقاد می‌كنند؟
حمیدی: كم و بیش، اما بیشتر تشویق می‌كنند.
_ تنها منبع درآمد شما بازیگری است؟
حمیدی: بله.
_ بهترین ساعات زندگی در نگاه شما چه زمان‌هایی است؟
حمیدی: (سینمایی پاسخ می‌دهد)، زمانی كه در حال خلق یك نقش بسیار خوب هستم، زمانی كه می‌بینم بینندگان از این نقش رضایت كامل دارند و این برای من بسیار لذت‌بخش است.
- چرا به تازگی برای گفتگو با یک بازیگر خبرنگاران باید آن قدر به تکاپو بیفتند گویا بازیگران دیگر به جامعه مطبوعاتی اعتماد ندارند چرا باید این اتفاق بیفتد؟
حمیدی : متاسفانه تعدادی از مطبوعات به جامعه بازیگران کم لطف هستند و با تیترهای جنجالی برای یک بازیگر تبلیغات منفی می‌کنند. برای خود من بارها پیش آمده که نوشته هایی از جانب خودشان اما از طرف من چاپ کرده اند که اصلا روحم و خبر نداشت و همین امر باعث رنجش من و البته دیگر همکارانم شده است. مصاحبه هایی که اصلا با من صورت نگرفت و جالب این که از طرف من سوال و جواب به چاپ رساندند. به نظر شما این امر صورت خوشی دارد. جالب این که متاسفانه هیچ مرجعی هم برای رسیدگی به این مسایل و مشکلات وجود ندارد امیدوارم مطبوعات در زمینه تبلیغات مثبت برای یک بازیگر عمل کنند و تنها به فروش خود فکر نکنند البته مردم در حال حاضر دیگر کاملا با این تیترها دروغ است و کدام تیتر از سوی هنرپیشه است.
- کدام فیلم ها در سینمای ایران و جهان شما را تحت تاثیر قرار دارد؟
حمیدی : از بین فیلم های ایرانی باید به روسری آبی بچه های آسمان زیر نور ماه هامون و خیلی از فیلم های دیگر اشاره که به مانند فیلم های خارجی در حال حاضر حضور ذهن ندارم.
_ در بین کارهایتان سینمایی ها را بیشتر می پسندند یا تلویزیونی‌ها را؟
حمیدی: من بیشتر طرفدار کارهای پر محتوی و خوب هستم و برایم تفاوتی نمی کند که سینمایی باشد که تلویزیونی؟
_ میانه تان با ورزش چگونه است؟
حمیدی: اگر فرصتی باشد بدم نمی آید.
_ به فوتبال علاقه دارید؟
حمیدی: به فوتبال علاقه آنچنانی ندارم اما در کل برای ورزشکاران بسیار احترام قایلم طرفدار تیم خاصی نیستم طرفدار تیم ملی هستم آن هم تمامی رشته های ورزشی.
_ هیچجان انگیز ترین روز برای فوتبال را به یاد دارید؟
حمیدی: روزی که ایران بحرین را شکست داد به جام جهانی راه پیدا کرد من آن دیدار را از نزدیک در ورزشگاه آزادی تماشا می کردم روز بسیار هیجان انگیزی بود آن پیروزی و راهیابی به جام جهانی بسیار غرور آفرین بود.
_ چه کسی بیشتر در موفقیت کاری شما تاثیر گذار بود؟
حمیدی: پدر در دوران جوانی در تئاتر فعالیت و همچنین آواز هم دنبال می‌کردند و از صدای بسیار خوبی برخوردارند از او سپاسگذارم که در همه لحظات مشوق من بوده اند من به او افتخار می‌کنم.
_ فارغ التحصیل حسابداری اما بازیگر آیا ارتباطی بین دو است؟
حمیدی: همیشه حساب و کتاب پول هایی که از دستمزد بازیگری ام باید به من داده شود را دارم اما چه کسی بدهکار و چه کسی بستانکار خدا می‌داند.
_ از مردم بگویید برخورد آنان با شما در کوچه و خیابان چگونه است اگر خاطره ای به یاد دارید برای خوانندگانمان بگویید.
حمیدی: جا دارد از همه مردم عزیز و هنر دوست و بیندگان تشکر کنم چرا که همیشه نسبت به من لطف داشتند در همین جا از همه این عزیزان که مرا برای ادامه کارهایم تشویق کردند سپاسگذارم.

 
  
 مطالب مرتبط:
گزارش تصویری پرکارترین زن سینمای ایران
 میترا حجار در سینمای ایران موفق یا در هالیوود؟؟!
 گلشیفته فراهانی از درخت گلابی بالا رفت !!
بیوگرافی هما روستا
 
 

 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: parsaks.mihanblog.com