تولد شاهکار بازیگری جهان 'آل پاچینو' + بیوگرافی و عکس
پاچینو در بازیگری دارای سبک ویژه‌ای است و به واقع سرشار از استعداد است و به خوبی می‌تواند ایفاگر هر نقشی باشد. نکتهٔ برجسته در بیشتر بازیهای او این است که مخاطب را با خود همراه می‌سازد

بیوگرافی آل پاچینو، هنرپیشه نامدار سینمای جهان 

آلفردو جیمز «اَل» پاچینو متولد ۲۵ آوریل ۱۹۴۰ ( معادل 5اردیبهشت) ،  بازیگر و کارگردان آمریکایی است. وی بیشتر برای شیوه بازیگری سبک متد، پرشور و برون گرای خود و با بازی در سه‌گانه پدرخوانده و فیلم‌های بعد از ظهر سگی، بوی خوش زن و صورت زخمی شناخته می‌شود.

او تا به حال هشت بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده است. پاچینو در سال ۱۹۹۲ با بازی درخشان خود در بوی خوش زن در نقش سرهنگ فرانک اسلید توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را به دست آورد. لقب پاچینو سلطان است و او را شاهکار بازیگری در تمام ادوار تاریخ سینمای جهان می دانند.

بیشتر بدانید : صحبت های آل پاچینو از کهولت سن و سه فرزندش


بیوگرافی آل پاچینوبیوگرافی آل پاچینو

پاچینو در سال ۱۹۶۹ و با بازی در فیلم ناتالی و من توانست خود را به عنوان یک بازیگر قدرتمند معرفی کند، اما بازی وی در مجموعه فیلم‌های سه قسمتی پدرخوانده نام وی را در لیست برترین‌ها قرار دارد. آل‌پاچینو بخاطر بازی در پدرخوانده برای اولین بار نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. او همچنین بخاطر بازی در فیلم‌های سرپیکو، بعدازظهر سگی، پدرخوانده: قسمت دوم و و عدالت برای همه ... نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد و همچنین به خاطر بازی در گلن‌گری گلن راس و دیک تریسی نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد اسکار شد.
 

بیشتر بدانید : نگاهی به ۷ فیلم مهم دوران کاری آل پاچینو

زندگی آل‌پاچینو 

آل‌پاچینو متولد شهر نیویورک است. پدرش، سالواتور، کارمند شرکت بیمه از نسل ایتالیایی-آمریکایی بود و مادرش، رز نام داشت. پدربزرگ و مادربزرگ او در اصل اهل سیسیل بودند. زمانی که پاچینو ۲ سال بیشتر نداشت، پدر و مادرش از هم جدا شدند. مادرش به باغ‌وحش برانکس نقل مکان می‌کند تا با والدینش زندگی کند و پدرش نیز کالیفرنیا رفته وبه عنوان فروشنده بیمه و رستوران‌دارر فعالیت می‌کند. پدربزرگ و مادربزرگ آل‌پاچینو از طرف مادری و هم از طرف پدری اهل سیسیل، ایتالیا هستند. وی در دوران جوانی و در حالی که بیش از ۲۲ سال از زندگی‌اش نمی‌گذشت، مادرش را از دست داد. پاچینو پیش از مرگ مادرش، زندگی چندان لذت‌بخشی را پشت سر نگذاشته بود و چون والدینش خیلی زود از هم جدا شده بودند، مجبور شد به همراه مادرش به خانه پدربزرگش نقل مکان کرده و در آن‌جا اقامت کند.


عکس های آل پاچینوعکس های آل پاچینو

در زمانی که آل‌پاچینو ۱۰ ساله بود، بین دوستانش مشهور به سانی بود و خیلی دوست داشت که بازیکن بیسبال شود. دوستانش وی را بازیگر نیز خطاب می‌کردند. در دوران مدرسه زیاد فعال نبوده و خیلی از کلاس‌هایش، بجز کلاس انگلیسی، شرکت نمی‌کرد و نهایتاً نیز در سن ۱۷ سالگی ترک تحصیل کرد. مادرش با تصمیم ترک تحصیلش مخالف بود که به همین دلیل با هم بحث شدیدی کرده و در آخر آل‌پاچینو از خانه فرار می‌کند. در این دوره بود که وی برای کسب درآمد شروع به انجام کارهایی مانند پیغام رسانی و یا نیروی خدماتی و نظافتی می‌کند. آل‌پاچینو از سن ۹ سالگی روی به کشیدن سیگار آورد و ماریجوانای معمولی مصرف می‌کرد اما هیچوقت مواد مخدر سنگین مصرف نکرد و معتاد نبود.

بیشتر بدانید : چهره ای جدید برای آل پاچینو+عکس

دو نفر از بهترین دوستانش بخاطر مصرف بیش از حد مواد مخدر جان خود را از دست دادند. آل‌پاچینو همچنین بسیار دعوا کرده و در مدرسه به عنوان شخصی دردسرساز مشهور شناخته می‌شد. در نوجوانی شروع به بازیگری در نمایش‌های زیرزمینی کرد، ولی با پذیرش وی در اکتورز استودیو مخالفت شد. سپس وی به استودیوی دیگر برای نمایش پیوستد که در آنجا با معلم بازیگری به نام چارلی لایتون آشنا می‌شود که بعدها این دو دوستان نزدیک هم می‌شوند. در این دوره آل‌پاچینو بیکار بوده و شب‌ها را در خیابان، تئاتر و یا خانه دوستانش می‌خوابید.

در سال ۱۹۶۲ مادرش در سن ۴۳ سالگی از دنیا می‌رود و در همان سال، پدربزرگش مادری اش نیز از دنیا می‌رود. لی استراسبرگ اولین استاد او بود. او پس از مرگ مادر تمام وقت خود را صرف نمایش کرد، برای تجدید روحیه اش دو نمایش شاد برای کودکان اجرا کرد: جک و لوبیای سحر امیز و ماجراهای خیز بلند سر انجام موفق شد پول لازم برای ثبت نام در مدرسه بازیگری هربرت برگهوف را به دست بیاورد. آنجا زیر نظر چارلز لاتن آموزش خود را به عنوان یک بازیگر آماتور آغاز کرد.

سبک بازی آل پاچینو

پاچینو در بازیگری دارای سبک ویژه‌ای است و به واقع سرشار از استعداد است و به خوبی می‌تواند ایفاگر هر نقشی باشد. نکتهٔ برجسته در بیشتر بازیهای او این است که مخاطب را با خود همراه می‌سازد. صدای گرم و دلنشین او در بازی به پاچینو کمک فراوانی می‌کند، گویی اعضای بدنش همه هنگام بازی واقعاً بازیگر هستند. کمتر بازیگری در سینمای جهان می‌توان سراغ گرفت که نظیر پاچینو قدرت بازی با چشم را داشته باشد. چشمان پاچینو قدرت صحبت کردن با مخاطب را دارد و می‌توان برق خاصی را در دیدگان وی احساس کرد.


زندگینامه آل پاچینوزندگینامه آل پاچینو

این یکی از امتیازات منحصر به فرد او است و فیلم پدرخوانده ۲ اوج بازی وی با چشمهایش به شمار می‌رود. قدرت و تأثیر نگاه او صحنه‌های جاودانه‌ای را در تاریخ سینمای جهان خلق کرده‌است. به‌عنوان مثال بازی استثنایی او در سکانس مرگ سولاتسو و پلیس خیانت کار در فیلم پدرخوانده ۱، استعداد بی نظیرش را به نمایش می‌گذارد. در فیلم بوی خوش زن شاهد یک شاهکار در عرصه بازیگری هستیم. نقشی که از آن به عنوان یکی از بیادماندنی ترین نقش‌های تاریخ سینما یاد می‌شود. آل پاچینو همواره مورد ستایش منتقدین و مخاطبین قرار دارد و اکثر نقش‌هایش از زیباترین و ماندگارترین‌های تاریخ سینماست.

امروزه پاچینو، در کنار رابرت دنیرو، جک نیکلسون و داستین هافمن به عنوان بزرگان بازیگری در سینمای مدرن شناخته می‌شوند.

بیشتر بدانید : آل پاچینو و رابرت دنیرو همبازی می‌شوند

زندگی شخصی آل پاچینو

پاچینو تاکنون ازدواج نکرده‌است اما سه فرزند به او منسوب است که یکی از آنان دختری به نام جولی ماریاست (متولد ۱۹۸۸) که در پی رابطهٔ چندین ساله‌اش با مربی بازیگری آموزشگاه لی استراسبرگ، «جن ترنت»، به دنیا آمد و دو فرزند دیگر دوقلوهایی با نام‌های انتون و اولیویا هستند (متولد ۲۰۰۱) که آن‌ها نیز ثمرهٔ رابطه ناموفقش با «بورلی دی آنجلو» بودند.


به مناسبت سالروز تولد آل پاچینوبه مناسبت سالروز تولد آل پاچینو

همچنین در مصاحبه ای اینگونه از روزهای مدرسه و سپس جوانی می گوید: «معلم‌های من در مدرسه همیشه می‌گفتند: «آل پاکانی»، «پاکانو». و من می‌گفتم: "نه، پاچینو" و می‌گفتم: "چ، چینو، پاچینو."». «شاید تنها چیزی که واقعاً در مدرسه یاد گرفتم اسم خودم بود.» اولین کسی که اسمم را درست تلفظ کرد لی استراسبرگ بود. هنگامی که برای اولین بار در کلاس بازیگری ام اسمم را صحیح تلفظ کرد گفتم: "از این یارو خوشم می آد!"در کنار بازیگری در سینما، وی در عرصه نمایشی نیز فعالیت دارد. آل‌پاچینو همچنین از طرفداران شکسپیر بوده و نمایشی با نام در جستجوی ریچارد را که شکسپیر نوشته، کارگردانی کرده است.

بیشتر بدانید : مقایسه‌ شیوه‌ بازیگری «آل‌پاچینو و رابرت دنیرو»، نوشته رضا کیانیان


فیلم‌های آل پاچینو :

ناتلالی و من 1969
وحشت در نیدل پارك 1971
مترسك 1973
سرپیكو 1973
پدرخوانده 2 1974
بعد از ظهر سگی 1975
بابی دیرفیلد 1977
عدالت برای همه 1977
دریانوردی 1980
نویسنده , نویسنده 1980
صورت زخمی 1983
انقلاب 1985
بازجویی 1986
دریای عشق 1988
دیك تریسی 1989
فرانكی و جانی 1990
پدرخوانده 3 1990
گلن گری گلا راس 1992
بوی خوش زن 1992
راه كارلیتو 1993
مخمصه 1995
شهرداری 1996
درجستجوی ریچارد 1996
دنی براسكو 19997
وكیل مدافع شیطان 1997
خودی / نفوذی 1998
هریكشنبه موعود 1999
قهوه چینی 2000
بی خوابی 2002
سیمونه 2002
مردمی كه می شناختم 2002
تازهكار 2003
گیگلی 2003

فرشتگان در آمریکا2003
تاجر ونیزی2004
دو نفر برای پول2005 
سیزده یار اوشن2007
۸۸ دقیقه 2007
قتل عادلانه2008
تو جک را نمی‌شناسی2010
پسر هیچکس 2011
جک و جیل2011
شوی بچه ها2012
فیل اسپکتور2013
منگلهورن2014
تحقیر2014
دنی کالینز2014

 

بیشتر بدانید : چقدر حاضری پول بدی تا آل پاچینو را ملاقات کنی؟!

سالروز تولد آل پاچینوسالروز تولد آل پاچینو


جوایز و افتخارات آل پاچینو

۱۹۶۹ - جایزه دراما دسک برای عملکرد فوق العاده
۱۹۷۵ - جایزه گلدن اپل
۱۹۷۶ - نامزد و کسب رتبه دوم جایزه برگزیده مردم
۱۹۷۷ - برنده جایزه تونی
۱۹۹۲ - جایزه تعالی بازیگری در فیلم جشنواره فیلم بوستون
۱۹۹۴ - جایزه افتخاری شیر طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز
۱۹۹۶ - جایزه دونوستیا برای یک عمر دستاورد جشنواره بین‌المللی فیلم سن‌سباستین
۱۹۹۶ - جایزه گاتهام برای یک عمر دستاورد
۲۰۰۰ - جشن بزرگداشت در جامعه فیلم مرکز لینکلن
۲۰۰۱ - جایزه سیسیل ب دومیل جوایز گلدن گلوب
۲۰۰۵ - جایزه فیلمخانه آمریکا
۲۰۰۶ - حامی افتخاری انجمن فلسفه دانشگاه های برتر جهان
۲۰۰۷ - جایزه یک عمر دستاورد بنیاد فیلم آمریکا
۲۰۰۹ - جایزه ستلایت ویژه داوران برای بهترین بازیگر فیزیکی
۲۰۰۹ - جایزه یک عمر دستاورد جشنواره بین‌المللی فیلم رم
۲۰۱۱ - دریافت مدال ملی هنر
۲۰۱۱ - جایزه افتخاری فیلمساز جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز
۲۰۱۱ - شیر طلایی دگرباشان جنسی جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز
۲۰۱۲ - جایزه ولتا رییس‌جمهور ایرلند در جشنواره بین‌المللی فیلم دوبلین جیمسون



تهیه و ترجمه : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ