نگار عابدی: سریال شمعدونی اصلا بدآموزی ندارد!
نگار عابدی :من به هیچ وجه نقدهایی مبنی بر بدآموزی سریال را قبول ندارم، این نقد در صورتی مورد قبول است که سریال به شکل درست ساخته و پرداخته نشده باشد

«نگار عابدی» بازیگر نقش «شیرین» در سریال «شمعدونی» در گفتگویی، درخصوص نقش خود در این مجموعه، با اشاره به بازی خود در سریال «دودکش» گفت: نقش من در «دودکش» یک کمدی لطیف و طنز موقعیت بود و همچنین شخصیت‌ها کاملا شخصیت بودند، اما در «شمعدونی» شخصیت‌ها به کاریکاتور نزدیک هستند و در واقع در نوع خود متفاوت است، من چنین نقشی را در قاب تصویر تا به حال تجربه نکرده بودم، هرچند که در تئا‌تر تجربه ایفای چنین نقش‌هایی را داشتم. 


«عابدی» در خصوص نقدهای وارده به این مجموعه اظهار داشت: من به هیچ وجه نقدهایی مبنی بر بدآموزی سریال را قبول ندارم، این نقد در صورتی مورد قبول است که سریال به شکل درست ساخته و پرداخته نشده باشد، در حالی که سروش صحت در این مجموعه ضرب المثل «ادب از که آموختی، از بی‌ادبان» را به تصویر می‌کشد و به نوعی با نمایش رفتار زشت، این رفتار‌ها را گوشزد می‌کند.

وی در این باره تصریح کرد: ما نباید از دیدن این واقعیت‌ها ناراحت شویم، بلکه باید دیدن این رفتار‌ها در ناخودآگاه تاثیر درستی در رفتار افراد بگذارد.

بازیگر سریال «دودکش» بیان کرد: «شمعدونی» یک سریال طنز است و باید منصفانه در مورد آن قضاوت کنیم، طنز جایگاه انتقادی به شکل کمیک و خنده دار است، ما به طور معمول زمانی که از رفتار اشتباهی جریحه دار می‌شویم و به آن رفتار اعتراض داریم، این نوع اعتراض را یا به شکل خیلی جدی و یا طنز نشان می‌دهیم تا به طرف مقابل بفهمانیم که این حرکت تا چه حد زشت است.

این بازیگر درخصوص نکات اخلاقی دیگر این سریال اظهار داشت: گذاشتن اسم برجسته و مشهور بر روی حیوانات در این سریال هوشمندی «سروش صحت» را می‌رساند، چرا که ما در جامعه شاهد چنین مسئله‌ای هستیم، بنابراین نمایش این رفتار در «شمعدونی» به نوعی آموزش غیر مستقیم به مخاطبان است.

«عابدی» تصریح کرد: «شمعدونی» انتقادهای سروش صحت به رفتارهای بد در جامعه‌ای فرهنگی با پیشینه تاریخی است.

وی در خصوصروند قصه «شمعدونی» در ادامه عنوان کرد: «شمعدونی» داستانک‌هایی است که در زندگی عادی پیش می‌آید و یک داستان کلی را دنبال نمی‌کند و در واقع در این مجموعه زندگی یک خانواده را از لنز دوربین می‌بینیم.

«عابدی» در خصوص کار با «سروش صحت»، اظهار داشت: کار با صحت «بی‌نظیر» است، چرا که او علاوه بر اینکه یک انسان خوش اخلاق، شریف و مهربان است، در کار فیلمسازی فهیم و تواناست. روان‌شناسی ارتباط با بازیگر را به خوبی می‌داند، از آنجا که اهل قلم و مطالعه هست، در هنگام بیکاری از تجربیات نویسندگی وی بهره می‌بردیم.

«عابدی» بیان کرد: تولید این پروژه ۱۰ ماه به طول انجامید و با وجود طولانی بودن زمان تولید فضای خوبی حکمفرما بود و عوامل بدون هیچ کشمکشی با هم خوب بودند و تمام این‌ها از تاثیرات کارگردانی چون «سروش صحت» بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خیلی خوشحالم که از طریق این سریال با مخاطبان در ارتباط هستم، امیدوارم بازی من بتواند لبخندی روی لبهای مردم بیاورد، اگر اشتباهی در رفتار ما وجود دارد، همه تلاش کنیم تا دست به دست هم در تربیت جامعه موثر باشیم.

گفتنی است، سریال «شمعدونی» به کارگردانی «سروش صحت» و تهیه کنندگی «محسن چگینی» هرشب ساعت ۲۱ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : yjc.ir