شیرین بینا
تجربه‌های تلویزیونی بینا، بسیار بیشتر از كارهای سینمایی اوست و طبعا قسمت زیادی از شهرت او به عنوان یك بازیگر و تثبیت تیپ همیشگی و...

 شیرین بینا در آذربایجان شرقی متولد شد و به اقتضای شغل پدرش تا هشت سالگی در شهرهای مختلف این استان زندگی كرد.
۹ ساله بود كه با خانواده اش به تهران آمد.
سال 72 وارد دانشگاه شد و در رشته علوم تربیتی تحصیل كرد.
 
اولین تجربه بازیگری شیرین بینا در سینما در جشنواره یازدهم فجر با بازی در «تیك تاک» محمدعلی طالبی بود كه او را نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مكمل كرد.
پس از آن ابراهیم حاتمی‌كیا یكی از نقش‌های فرعی «بوی پیراهن یوسف» را به او داد كه با در نظر گرفتن ظرفیت‌های نقش، حضوری قابل قبول داشت.
پس از آن همكاری دیگری با طالبی در «كیسه برنج» داشت و فیلم‌های بعدی اش مثل سهراب (سعید سهیلی)، مریم مقدس (شهریار بحرانی)، فرش باد (كمال تبریزی) و تب (رضا كریمی) اعتبار چندانی برای او در سینما به همراه نداشتند.
در دو فیلم «دایناسور» (پرویز شیخ طادی) و «تسویه حساب» (تهمینه میلانی) هم حضور داشت كه این دو هنوز به نمایش در نیامده است.
 
تجربه‌های تلویزیونی بینا، بسیار بیشتر از كارهای سینمایی اوست و طبعا قسمت زیادی از شهرت او به عنوان یك بازیگر و تثبیت تیپ همیشگی و تكرار شونده اش مدیون كارهای تلویزیونی و به خصوص سریال‌هایی است كه در آن‌ها بازی كرده است.
در كارنامه او اگر هم نقش منفی وجود داشته باشد، اما همیشه او را در شمایل زن خونسرد، مهربان، خوددار و مثبت به یاد می‌آوریم كه به اشكال مختلف در نقش‌هایش تكرار می‌شود. «مسافری از هند» و «كمكم كن» (قاسم جعفری) مجموعه‌هایی بودند كه در تثبیت این كلیشه و همچنین مشهور شدنش سهم مهمی ‌داشتند.
هر چند او حضور در مجموعه‌های تلویزیونی را از سال‌ها قبل و با بازی در یكی از قسمت‌های مجموعه «كارآگاه» (حسن هدایت) آغاز كرده بود اما به اعتقاد او «گوهر كمال» (عباس رنجبر) یكی از بهترین‌های كارنامه اش است.
بینا به سیاق بسیاری از همتایان خود در سال‌های اخیر كم كاری اش در سینما را با حضور در تله فیلم‌های فراوانی از جمله آسمان آبی (محمد معیری)، خشم و قضاوت (مهرداد خوش بخت)، روادید(پرویز جعفری)، گنجینه عشق (محمد شفیع آقا محمدیان)، جای توخالی (محسن قصابیان)، چراغ لاله‌ها (روح ا... حجازی)، جای او دیگر خالی نیست (مهرداد خوش بخت) جایی در آسمان(سامان سالور)، عروس زندان (پرند زاهدی)، در انتهای نیزار (مصطفی صفاری) با من حرف بزن(كاظم معصومی) و دیوار آجری (مجید رضا مصطفوی) جبران كرده است.
 
بینا در تئاتر هم فعالیت كرده است كه اولین كارش در این عرصه بازی در نمایش پرده خوانی افلاك (حسن سرچاهی) بود كه در سال 1385 در تالار مولوی اجرا شد و به خاطر بازی در آن نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر از همایش آیین‌های عاشورایی شد.
در سال 86 هم با نمایش نامه «امپراتور وآنجلو» (امیر دژاكام) در جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور داشت.
 
او در چند فیلم كوتاه هم بازی كرده است كه تكه ای از آسمان (امیر فیضی)، گلی برای مریم(عبدالرضا فیروزان) و نرجس دوم (لاله مستوفی) از آن جمله است
بینا غیر از بازیگری، در نوشتن فیلم نامه «دیوار» با محمدعلی طالبی همكاری داشته و فیلم كوتاهی به نام «نقش عشق» (1386) را ساخته است كه جزو فیلم‌های برگزیده جشنواره سوم كوثر بود.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khorasannews.com
 
مطالب پیشنهادی:
«شيرين بينا» وكيل «رزيتا غفاری» شد
بیوگرافی کوتاه «فرخ‌لقا هوشمند» (+تصویر)
لیلا حاتمی: بیوگرافی و گزارش تصویری
این بازیگر یك شبه ره صد ساله نرفت!!+ گزارش تصویری
میترا حجار در سینمای ایران موفق یا در هالیوود؟؟!