چطور قسطنطنیه به استانبول تبدیل شد ؟
 قسطنطنیه یکی از قدیمی ترین نام های شهر استانبول است که امروزه به استانبول تغییر کرده است، بیایید تا ببینیم قسطنطنیه چطور به استانبول تبدیل شد؟ اما برای پاسخ به این سوال باید گشت و گذاری در تاریخ داشته باشیم.

قسطنطنیه نامی آشنا برای ما است و خاطره انگیز، از بازی های پانتومیم گرفته تا بازی با کلمات؛ شاید حتی به این شهر زیبا سفر کرده باشید در حالیکه خودتان هم نمی دانستید که در حال قدم زدن در خیابان های امپراتوری رم شرقی هستید.

قسطنطنیه یکی از قدیمی ترین نام های شهر استانبول است که امروزه به استانبول تغییر کرده است، بیایید تا ببینیم قسطنطنیه چطور به استانبول تبدیل شد؟ اما برای پاسخ به این سوال باید گشت و گذاری در تاریخ داشته باشیم.

ما باید سفر خود را از سال 27 پیش از میلاد آغاز کنیم، زمانی که امپراتوری روم قدرتمندترین و بزرگترین امپراتوری جهان بر مسند حکومت بود و بر بخش بزرگی از خاورمیانه، اروپا و آفریقا حکمرانی می کرد. امپراتور تئودئوس در سال 395 میلادی امپراتوری روم را به دو قسمت رم غربی با مرکزیت شهر رم و رم شرقی با مرکزیت قسطنطنیه تقسیم کرد.

قسطنطنیه، سال ها پایتخت بیزانس (رم شرقی) بوده و خیابان های آن بستر حوادث تاریخی بوده است. به همین دلیل است که با قدم زدن در استانبول آثار تاریخی با معماری بیزانس را می توانید ببینید.


از قسطنطنیه تا استانبول


کنستانتین یکم اولین امپراتور مسیحی رم بود که دین مسیحیت را به دین رسمی امپراتوری رم اعلام کرد. او در سال  330 میلادی دستور داد تا شهر کنستانتینوپل را در منطقه باستانی بیزانتیوم بنا شود.

کنستانتینوپل که در زبان عربی قسطنطنیه خوانده می شود، شبه جزیره بود که از سه جهت در محاصره آب بود و تنها و از سمت غرب به خشکی راه داشت، به همین دلیل امپراتور برای جلوگیری از حملات دشمنان دستو داد که دیوار قسطنطنیه را در سمت غربی شهر ساخته شود. این شهر بیش از 1000 سال پایتخت امپراتوری روم شرقی بود.

 قسطنطنیه در طول یک قرن به‌سرعت گسترش یافت و بیش از یک‌میلیون جمعیت داشت، اما در سال 1453 میلادی، سلطان محمد فاتح و ارتش عثمانی قسطنطنیه را فتح کردند و امپراتوری عثمانی آغاز شد.

حکومت عثمانی بعد از تسلط بر قسطنطنیه، نام آن را به اسلامبول تغییر دادند و نام شهر اسلام را بر آن گذاشتند، البته روایت دیگری می گویید که استانبول از واژه یونانی ایستین‌پولی  گرفته شده است که به معنای مرکز شهر است.

استانبول در طول تاریخ نام های بسیاری داشته است و حتی اروپایی‌ها این شهر را مدت ها به نام کنستانتینوپل می‌شناختند. سرانجام در سال در سال 1770 میلادی نام این به استانبول تبدیل شد و اداره پست ترکیه از مردم دنیا خواست که در آدرس نامه‌های خود از نام استانبول استفاده کنند. اگر نامه خود را با آدرس کنستانتینوپل و یا قسطنطنیه ارسال کنید، پست ترکیه آن را برگشت می زند.


جاذبه های دوران بیزانس در استانبول


استانبول که تنها شهر جهان است که در اوراسیا را به یکدیگر پیوند می دهد و قسطنطنیه در بخش غربی تنگه بسفر یعنی قسمت اروپایی استانبول قرار داشت و بخشی از استانبول امروزی است، به همین دلیل بناهای تاریخی بسیاری با معماری بیزانس در استانبول وجود دارند و مقصد گردشگران دنیا است. شما هم می توانید با خرید تور استانبول علی بابا  https://www.alibaba.ir/tour/turkey-istanbul   به این شهر پر رمز و راز تاریخی سفر کنید و در کاخ های یادگار امپراتوری رم قدم بزنید.

با قدم زدن در محله سلطان احمد استانبول می توانید بناهای بیزانسی را ببینید که یادگاری از امپراتوری روم است.


مسجد ایاصوفیه


اگر حتی برای یکبتر هم  بلیط تهران به استانبول  (https://www.alibaba.ir/international/IKA-IST )را خریده باشید ف امکان ندارد از مسجد ایاصوفیه دیدن نکرده باشید. مسجد ایاصوفیه (Hagia Sophia)یکی از زیباترین کلیساهای اُرتودکس در زمان رم شرقی بود که در سال ۵۳۲ میلادی ساخته شده است و حکومت عثمانی بعد از تصرف قسطنطنیه آن را به مسجدی برای عبادت تبدیل کرد.
 

1.jpg


آب انبار باسیلیکا


در کنار مسجد ایاصوفیه، آب انبار باسیلیکا (Basilica Cistern) قرار دارد، یکی دیگر از آثار به جامانده از دوران بیزانس. مردم ترکیه این بنای تاریخی را با نام «یره باتان سیسترن» می شناسند.این بنا در زمان امپراتوری رم کلیسای بسیار بزرگ کاتولیک بوده است و به همین دلیل با نام باسیلیکا خوانده می شود که در زبان رومی به معنای کلیسای کاتولیک است.


این مطلب را هم بخوانید: دیدنی های رایگان استانبول


کاخ بیزانسی کنستانتین


در محله سلطان احمد و در نزدیکی مسجد آبی معروف استانبول، یکی از قدیمی ترین و مهم ترین کاخ های دوران بیزانس قرار دارد. کاخ کنستانتین که در قرن چهارم روی تپه باستانی قسطنطنیه ساخته شد. کاخ کنستانتین، مجموعه ای از  چند کاخ، کلیسا، حمام و بناهای دیگر است که محل زندگی خانواده سلطنتی رم بود که با شروع جنگ های صلیبی متروکه شد و بخش بزرگی از آن بر اثر زلزله از بین رفت.

امروزه این کاخ محل موزه بزرگ موزاییک است که می توانید در آن بهترین نمونه های موزاییک دوره بیزانس را ببینید.

2.jpg


این ها تنها گوشه از آثار تاریخی به جا مانده از دوران بیزانس در استانبول است، کلیساها، کاخ ها، قنات ها، آب انبار ها و یک هیپودروم از یادگارهای امپراتوری عثمانی در استانبول است.

قدیمی ترین اثر تاریخی استانبول ابلیسک تئودوسیوس است که 3500 سال قدمت دارد و از مصر آورده شده است.

استانبول شهری پر از رمز و راز است که تاریخی غنی دارد، بیش از 2700 سال قدمت دارد و پایتخت دو امپراتوری قدرتمند بیزانس و عثمانی بوده است. اگر شما هم دوست دارید در خیابان های استانبول قدم بزنید و داستان های امپراتوری رم یا عاشقانه های سلطان سلیمان و خرم سلطان را مرور کنید، تور استانبول علی بابا را  از دست ندهید.




گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع:alibaba.ir