شاید برای همه دیدن ارکستر با رهبری یک زن امری بسیار عجیب و غیر معمول تلقی شود و چه بسا در دنیای موسیقی رهبری ارکستر را امری مردانه تلقی کرده اند اما...
 
 
 

اما جوانا فلاتا ثابت نمود که نه تنها در عرصه نوازندگی مهارت دارد بلکه در رهبری ارکستر نیز رهبری مقتدرو بسیار معتبر میباشد و ثابت نمود که رهبری فارغ از تفکرات سنتی امریست که بیشتر بر اساس توانایی های هر فرد قدرت میگیرد نه صرفا نگاهی جنسیتی که در این امر حاکم بود.
Joann Falletta در 27 فوریه سال 1954 در نیویورک متولد شد وی یکی از موزیسین های شناخته شد در آمریکا میباشد که توانسته است جوایز بی شماری را در زمینه رهبری ارکستر بدست آورد.
وی تحصیلات موسیقی خود را در مدرسه موسیقی Mannes College جولیارد نیویورک سیتی گذراند. اما ساز تخصصی وی ماندولین و گیتار بود که تبحر بسیار بالایی در نواختن گیتار داشت و در نوجوانی اجراهای متعددی به عنوان نوازنده گیتار و ماندولین با اپرای متروپولیتن و فیلارمونیک نیویورک داشت.
با اینکه وی با عنوان گیتاریست کلاسیک وارد مدرسه موسیقی شد اما بعد از مدتی به سمت رهبری گرایش پیدا کرد و به نوعی شیفته این فعالیت شد تا اینکه در سن 18 سالگی به عنوان رهبر ارکسترهای دانش اموزان آنجا به فعالیت پرداخت و تا به امروز نیز این کار را به عنوان حرفه و گرایش اصلی خود برگزیده است.
 
 
 
هر چند نباید نقش مدرسه موسیقی Mannes College را در رشد و شکوفایی وی نادیده گرفت چرا که مدیریت این مدرسه با تکیه بر اینکه زن ها نیز در موسیقی و حتی رهبری نیز میتوانند به موفقیتهای بسیاری دست یابند امکانات و حمایتهای بسیاری را از هنرجویانی مثل فالتا به عمل آوردند.
فالتا پس از فارغ التحصیلی تحصیلات خود را در زمیه رهبری ارکستر در کاج کوئینز M.A. in orchestral conducting) و مدرسه موسیقی جولیارد (M.M. D.M.A. in orchestral conducting ادامه داد و رهبری را زیر اساتید چونJorge Mester و دیگران فرا گرفت.
جوانا فلاتا توانایی های خود را در رهبری نشان داد. کاری که در دنیای موسیقی مردانه بشمار می آمد اما او با تلاش و پشتکار فراوان توانست با این فکر و ذهنیت به مقابله بپردازد و بسیار هم در این را موفق بود . فالتا توانست در میان بسیاری دیگر از رهبران جوان جوایز متعددی را در مسابقات مختلف از دیگر رهبران مرد از آن خود کند.
جوایزی همچون : Seaver/National Endowment for the Arts Conductors Award coveted Stokowski Competition Toscanini Award Ditson Award Bruno Walter Award که بتنهایی نشاندهند قدرت وی در رهبری میباشد.
وی رهبری ارکسترهای بسیاری را بعنوان میهمان بر عهده گرفته است همچون ارکستر ملی بلژیک - ارکستر فیلارمونیک بی بی سی در منچستر - ارکستر ملی لیون - ارکستر فیلارمونیک شمالغربی آلمان - ارکستر ملی اسکاتلند - ارکستر متروپولیتن لیسبون - فیلارمونیک سئول و کانازاوا در ژاپن.
 
 
اما عمده فعالیت وی در آمریکا میباشد که رهبری بیش از صد ارکستر همچون : orchestras of Philadelphia, Montreal, San Francisco, Los Angeles, Toronto, Detroit, St. Louis, Louisville, Milwaukee, New Jersey, Dallas, Seattle, Utah, and Indianapolis, and the National Symphony. در کارنامه هنری وی مشاهده میشود.
در حال حاضر وی به عنوان رهبر موسیقی در ارکستر فیلارمونیک Buffalo Philharmonic و ارکستر سمفونیکVirginia Symphony orchestras مشغول به فعالیت میباشد. شایان ذکر است در ایران یک سی دی به رهبری فلاتا از آثار بهزاد رنجبران موجود است.
 
 
 
 
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع : گفتگوی هارمونیک