فرزاد فرزین
بعد از اینکه فرزاد از روی سن چند بیت کوتاه را می‌خواند به یک باره نور سالن بروی فرزاد فرزین «واقعی» که وسط جمعیت نشسته انداخته می‌شود و او از لابه لای مردم قطعه را ادامه می‌دهد تا....

از حضور بدل خواننده تا بارش برف در میلاد!
کنسرت رو‌ها خوب می‌دانند که جو برنامه‌های زنده داخلی خیلی وقت است که روندی تکراری و خسته کننده را به خود گرفته و دیگر جذابیت گذشته را ندارد. خواننده‌ها روی سن می‌روند و ۱۵ الی ۲۰ قطعه را پشت سر هم می‌خوانند و تمام! برنامه تمام می‌شود. تداوم این روند قطعا در ادامه این مسیر می‌تواند ضربه بدی به کنسرت‌های پر مخاطب این روز‌ها بزند و مخاطبان آنار سرخورده و اسیر معضلی به نام «تکرار» کند.

اما جمعه شب فرزاد فرزین همیشه برای کنسرت‌هایش برنامه‌های خاصی دارد و این بار نیز طرح جالبی را آماده کرده بود. همین باعث شد روند انر‍ژی شور و هیجانشان تا لحظه آخر بال بماند و یک لحظه هم حس خستگی به آن‌ها دست ندهد. هر چند کار خیلی سختی است که در یک گزارش، تمام جزئیات این برنامه پر هیجان را ذکر کرد ولی سعی کرده‌ایم در این صفحه به بخش‌های ویژه این برنامه بپردازیم.

http://www.musicema.com/images/pgimg_image2_1_3984.jpg

کلیپ‌ها و تیزرهای مختلفی قبل از شروع برنامه در حال پخش است. تیزر آلبوم «شلیک»، تیزر کنسرت علی اصحابی، و.... اسپانسر‌ها هم که سنگ تمام گذاشته‌اند و بیلبوردهای تبلیغاتیشان از LED روی سن هم بزرگ‌تر است!

جمعیت در حال ورود به سالن اجرای برنامه هستند. آرام آرام تمام صندلی‌ها در حال پر شدن‌اند. از همه قشر در سالن دیده می‌شود و قابل پیش بینی است که قطعا روز شلوغ و پر هیجانی در انتظار حاضرین در سالن است. حاضران در سالن به کوچک‌ترین اتفاق روی سن از قبیل دود و نور‌پردازی که برای تست قبل از اجرا است، واکنش نشان می‌دهند و مشخص است که با انرژی زیاد، برای شروع برنامه لحظه شماری می‌کنند.

http://www.musicema.com/images/pgimg_image4_1_3984.jpg

در بک استیج چه خبر است؟
در سالن پشت صحنه همیشه باید چهره‌های شاخص و هنرمندان زیادی را دید. این بار هم همین طور است و به راحتی و با یک چشم چرخاندن، چهره‌های آشنای می‌شود دید. لیلا اوتادی، مهدی مدرس، علی اصحابی و سامان گوران از جمله چهره‌هایی هستند که دور می‌زهای پذیرایی نشسته‌اند و فرزین در حال خوشامد گویی به آنهاست. در کمال تعجب، قبل از فرزاد فرد دیگری در اتاق گریم در حال گریم شدن است و معلوم نیست او چه کسی است. پرس و جو‌ها هم به جایی نمی‌رسد تا معلوم شود ظاهرا خبرهایی هست.

http://www.musicema.com/images/pgimg_image5_1_3984.jpg

آقای «پارکور» ی...
کلیپ جالبی از صفحه نمایش پخش می‌شود که داستان آن به این صورت است که یکی از طرفداران فرزاد یادش رفته که کنسرت فرزاد امروز است و بعد از یک تماس تلفنی متوجه می‌شود و با عجله سعی دارد خودش را به برج میلاد برساند. او یک «پارکور» کار حرفه‌ای است و از آنجایی که عجله دارد، از مسیر‌های عجیب و غریب و با حرکت‌های خارق العاده سعی دارد زود‌تر به سالن برسد. او از روی ماشین‌های در حال حرکت به صورت متحیر کننده‌ای می‌پرد و بدون کمک گرفتن از وسیله خاصی از پشت بام‌ها و معابر و دیوارهای بلند پائین می‌پرد.

http://www.musicema.com/images/pgimg_image12_1_4459.jpg

 به محض اینکه او به ورودی سالن می‌رسد، کلیپ قطع می‌شود و در تاریکی محض سالن یک شاخه نور قوی روی‌‌ همان پارکور کار کلیپ، می‌افتد. او از بین جمعیت حاضر در سالن با حرکات خاص «پارکورکار‌ها» خودش را به روی صحنه می‌رساند و در روی صحنه به اجرای حرکات شگفت انگیزی پشتک وارو می‌پردازد. سالن از این ایده بکر به وجد آمده و مردم به شدت در حال ابراز احساسات هستند. آقای پارکوری از خروجی روی سن از سالن خارج می‌شود. این یکی از ایده‌های پرهیجان برای استارت برنامه بود.

http://www.musicema.com/images/pgimg_image14_1_4459.jpg

چراغا رو خاموش کن...
با یک شمارش معکوس که از ده شروع می‌شود، نور‌پردازی به طرز جالبی آغاز می‌شود و وقتی این شمارش معکوس به اتمام می‌رسد، سالن در تاریکی محض فرو می‌رود و تنها شاخه نورهای باریکی در روی سن انداخته می‌شوند. ملودی قطعه «شانس» (عشق منی)، از سوی نوازنده‌ها نواخته می‌شود و فرزین هم پشت به سن و با فیگور خاصی ایستاده است. فرزین رو به جمعیت می‌شود و شروع به خواندن می‌کند.

http://www.musicema.com/images/pgimg_image2_1_4459.jpg

صدایش به نظر خیلی فرق کرده و چون نور روی سن هنوز کاملا گرفته شده، دلیل این صدای نا‌آشنا را نمی‌توان تشخیص داد. بعد از اینکه فرزاد از روی سن چند بیت کوتاه را می‌خواند به یک باره نور سالن بروی فرزاد فرزین «واقعی» که وسط جمعیت نشسته انداخته می‌شود و او از لابه لای مردم قطعه را ادامه می‌دهد تا همه انگشت به دهان بمانند که چطور یک نفر در یک لحظه می‌تواند در دو جای مختلف سالن حضور داشته باشد؟! این ایده باعث شور خاصی در سالن می‌شود و باعث می‌شود کنترل سالن از دست عوامل خارج شود. فرزاد در حالی که با انرژی تمام می‌خواند، با پرشی بلند روی سن می‌رود تا این شروع هیجان خوبی به حضار دهد.

لبخند رضایت بر لبان اوست و این غافلگیری باعث شده حاضران در سالن سر از پا نشناسند.
 
چه اتفاقی افتاد؟
قصه از این قرار بود که گروه کارگردانی این برنامه، یک «بدل» که به شدت هم شبیه فرزاد فرزین بوده را پس از جستجوهای فراوان پیدا کرده بودند و با گریم این خواننده و‌‌ همان لباس، این حقه را برای سورپرایز مخاطبانشان انتخاب کرده بودند. برنامه‌ای که به شدت مورد توجه قرار گرفت و حتی با گذشت زمان زیادی از برنامه، حاضران تحت تاثیر آن بودند.

http://www.musicema.com/images/pgimg_image19_1_4459.jpg

 از آغاز برنامه خوشتان آمد؟!
پس از پایان قطعه اول فرزین چند جمله‌ای را با حاضران به صحبت پرداخت و پس از خوشامد گویی، از آن‌ها پرسید: «از برنامه خوشتان آمد؟!»... «یادمه»، «اون تو نیستی» و «دونه دونه» قطعاتی بودند که این خواننده در بخش‌های بعدی برنامه‌اش آن‌ها را اجرا کرد.

http://www.musicema.com/images/pgimg_image3_1_4459.jpg

گروه جوان و حرفه‌ای
برخلاف اخباری مبنی بر اینکه رهبری ارکس‌تر این برنامه بر عهده «امیر فتحی» خواهد بود، «امیر میلاد نیکزاد» نوازنده جوان و پر انرژی گروه را هدایت می‌کرد و نوازنده‌های جوان و حرفه‌ای هم در این گروه ساز می‌زدند. ظاهرا امیر فتحی چند روز قبل از اجرا، از حضور در این برنامه عذر خواهی کرده بود تا با گروه «سون» در کیش بروی سن برود. یاشار خسروی (نوازنده سر‌شناس ساکسیفون) و نوازنده چیره دست ویلن گروه از جمله خوب‌های این برنامه بودند که در تزریق انرژی به سالن نقش ویژه‌ای را داشتند.

http://www.musicema.com/images/pgimg_image7_1_4459.jpg

قطعات پر طرفدار
فرزاد با گفتن: «قطعا این آخرین باری است که این قطعه را در کنسرت‌هایم می‌خوانم، چون آلبوم بعدی که منتشر شود بیشتر کارهای جدید را در برنامه‌هایم اجرا خواهم کرد»، قطعه «شراره» را خواند و پس از آن هم «سوپر استار» سالن را غرق در سکوتی رمانتیک کرد. هنگامی که «سوپر استار» در سالن اجرا می‌شد، ویدئویی از این فیلم ساخته تهمینه میلانی، از صفحه نمایش پخش شد تا یادی از این فیلم پر خاطره هم در ذهن مخاطبان موسیقی بشود. دو نوازی ویلن و ساکسیفون در این قطعه قابل توجه بود.

http://www.musicema.com/images/pgimg_image5_1_4459.jpg

 حضور نامحسوس بهنام صفوی و علی اصحابی
 «هوای خونه» قطعه پرطرفدار دیگری بود که اجرای سه نفره فرزاد فرزین و بهنام صفوی و علی اصحابی در تلویزیون هرگز از یاد مخاطبان موسیقی نخواهد رفت. فرزین با همخوانی «انوشیروان تقوی» ‌ (که در این برنامه به عنوان همخوان حضور داشت) به اجرای آن پرداخت و پس از تشویق‌های مکرر برای آنتراکت صحنه را ترک کرد تا لحظه هنرنمایی نوازنده‌های گروه فرا برسد. هنرنمایی که جزو بخش‌های پر طرفدار این برنامه بود.

http://www.musicema.com/images/pgimg_image10_1_4459.jpg

علامت سوال
با اتمام تک نوازی‌ها کلیپ دیگری پخش شد که فرزین قطعه‌ای جدید را در آن اجرا کرد. قطعه‌ای که قرار است در البوم «شلیک» منشر شود و در اختیار علاقمندان این خواننده قرار بگیرد. نکته جالب توجه این ویدئو حضور «عباس لطیفی» در کنار فرزین بود که علیرغم گنار گذاشته شدن پر حرف و حدیث از این گروه، تصویر او در این ویدئو گنجانده شده بود. لطیفی پس از برخی اتفاقات ناخوشایندکه به رسانه‌ها هم درز پیدا کرد، از گروه فرزین کنار گذاشته شد و پخش تصویر او در این برنامه علامت سوال بزرگ این کنسرت بود.

http://www.musicema.com/images/pgimg_image11_1_4459.jpg

وقتی در سالن میلاد برف بارید!
پس از اتمام این کلیپ باز هم نور سالن به صورت کامل گرفته شد و نوازنده شروع به نواختن کردند. به محض اینکه نور روی سن انداخته شد دکور کاملا عوض شده بود و فرزین پشت یک میز و با یک فنجان نشسته بود تا کمی فضا تغییر پیدا کند. «دیگه نمی‌ای» قطعه‌ای بود که فرزین در حال خواندن بود و به یک باره پنجره‌ای چوبی از بالای سن با نخ‌های نامرئی پائین آمد و از پشت پنجره هم برف تندی شروع به بارید کرد که باز هم فضا را بهتر و بیشتر به سمت خاص شدن برنامه برد.

http://www.musicema.com/images/pgimg_image17_1_4459.jpg

برنامه با اجرای چند قطعه دیگر ادامه پیدا کرد و آخر این کنسرت هم با جرای گروهی قطعه «وطنم» که توسط فرزین و تقوی و چند نفر از اعضای ارکس‌تر برگزار شد، به اتمام رسید.

گفتگو با فرزاد فرزین به این راحتی ها نیست. مخصوصا اگر او از روی سن تازه پائین آمده باشد و خیس عرق هم باشد. گریم اش به هم ریخته و همه برای عكس گرفتن از او صف كشیده باشند. ولی او به اندازه ای كافی به رسانه ها احترام قائل است كه با یك علامت دست من از دور برای گفتگو جواب مثبت داد و سوالات ما را با حوصله و احترام جوابگو شد.

http://www.musicema.com/images/pgimg_image16_1_4459.jpg

* توی تبلیغات برنامه ات آمده بود: «متفاوت ترین كنسرت سال». اتفاقات این برنامه باعث شد كسانی كه بخاطر این عبارت تبلیغاتی بلیت خریده بودند، كاملا راضی و خوشحال برنامه را ترك كنند.
ما از یك ماه پیش برای اجرای این برنامه برنامه ریزی كرده بودیم. دنبال كسی بودیم كه به من شباهت داشته باشد. خود آقای كامران خلج، دستیار آقای عبدالله اسكندری كه تمام پروژه گریم مجموعه «مختار» را بر عهده داشتند برای این سوژه انتخاب شده بودند. حتی ماسك صورت من هم ساخته شد كه بتوانیم از آن استفاده كنیم.

ولی محدودیت زمانی داشتیم و از طرف دیگر دوست دیگری را پیدا كردیم كه تا حد زیادی به من شباهت طبیعی داشت. تست ها انجام شد و بالاخره در دقیقه نود این اتفاق صورت گرفت و من حتی تا روی سن هم استرس داشتم. یعنی بعد از تست روی سن قطعیت برنامه حاصل شد.

* تغییراتی را هم در طول این دو روز در نحوه ورود «بدل» انجام دادید.
بله. بعضی حركات را با هم تمرین كردیم و اوضاع بهتر شد و ماجرا جالب ‌تر به نظر آمد. زمان زیادی نداشتیم و با بازی نوری كه راه انداختیم توانستیم كاری كنیم كه مردم متوجه نشوند و ماجرا لو نرود كه خوشبختانه این اتفاق افتاد و ماجرا تا لحظه اجرا لو نرفت.

* چطور وارد سالن شدی كه كسی چیزی نفهمید؟
وقتی برنامه ورود دوست «پاركور» كار مان در سالن اجرا شد همه نظر ها به سمت او بود و همین باعث شد كسی حضور من در سالن را متوجه نشود. در هر 4 سانس هم ما دو صندلی در وسط سالن را خالی نگه داشته بودیم كه من همان جا بنشینیم.

* كارگردانی برنامه خیلی خوب و قابل توجه بود. به نظرم ایده های «كیوان ملك مطیعی » برای موسیقی ما خیلی می تواند مثمر ثمر باشد.
ما با كیوان خیلی در مورد سوژه هایمان فكر می كنیم و در مورداش نظر می دهیم. كیوان خودش را از همان برنامه «اریكه » نشان داد و همین طور در حال حركت رو به جلو هستیم. با توجه به كمبودهای فراوانی كه ما در بحث سالن و امكانات سخت افزاری درایم، كیوان خیلی خوب خودش را وفق داده و ایده هایش به خوبی در می آید.

ما واقعا مشكلات فراوانی داشتیم و از لحاظ زمانی خیلی عقب بودیم. اعضای گروه دقیقه نود قطعی شدند و برخی ناهماهنگی ها باعث شد مشكلاتی بوجود بیاید.

* قرار بود «امیر فتحی» رهبر اركستر گروه تو در این برنامه شود. چه اتفاقی افتاد كه این همكاری صورت نگرفت؟
اجازه بدهید وارد این بحث نشویم. فقط اینكه ایشان نرسیدند به این برنامه . ایشان هنرمند بسیار توانایی هستند و قطعا دوستی من با ایشان همچنان به قدرت خود باقی است.

* با وجود اتفاقاتی كه در این یكی دو ماه اخیر بین تو و «عباس لطیفی» رخ داده، در یكی از كلیپ ها تصویر او در كنار تو در سالن پخش شد. این ماجرا كمی عجیب به نظر می رسید.

من هیچوقت مثل بقیه رفتار نمی كنم و اعتقاد دارم كه معیار آدم ها ، رفتارهایشان است. من وقتی نان و نمك كسی را بخورم تا ابد به بعضی رفتارها و اخلاقیات پایبند می مانم. هر چقدر هم كه ددوستان لطف بی پایان شان را به من ابراز كنند من نمی توانم از جغرافیای اخلاق خارج شوم. چون به برخی اصول پایبند ام. گفتم كه . رفتار آدم ها نشانه شخصیت آنهاست. مردم بهتر در این طور مواقع می توانند قضاوت كنند. مردم آدم ها را می شناسند. جایگاه ها را هم می دانند. برای من زشت است در مورداین چیزهای كوچك و سخیف صحبت كنم. برویم سراغ سوال بعدی!

* آلبوم كی وارد بازار می شود؟ چهار بار تاریخ انتشارت عقب افتاده.
قطعا بعد از محرم و صفر. مجوز اش بالاخره اخذ شده و دیگر دغدغه نداریم.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: musicema.com


مطالب پیشنهادی:
گزارش تصویری از حضور هنرمندان موسیقی پاپ در نمایشگاه ساز، موسیقی و آثار شنیداری
عکس‌های اجرای محمدرضا شجریان در استانبول ترکیه
گزارش تصویری از اجرای احسان خواجه امیری در لس آنجلس
تصاویر: رقص نور و شعر و آواز در کنسرت احسان خواجه‌امیری
حاشیه​های یک آلبوم خاص با صدای چاوشی، یزدانی، صالحی و...