تاریخچه و بیوگرافی گروه موسیقی متالیکا
متالیکا Metallica یک گروه موسیقی هوی متال آمریکایی است که در سال ۱۹۸۱ در شهر لس آنجلس فعّالیّت خود را آغاز کرد و سپس در سال ۱۹۸۱ اوّلین آلبومش را با نام همه‌شان را بکش منتشر کرده است

درباره گروه موسیقی متالیکا Metallica

متالیکا یک گروه هوی متال و ثرش متال آمریکایی است که در سال 1981 در لس آنجلس شکل گرفت. بنیان گذاران این گروه، لارس اولریک (Lars Ulrich)، درامر گروه و جیمز هتفیلد (James Hetfield)، خواننده و گیتاریست گروه هستند. متالیکا در بیشتر دوران فعالیت خود در سان فرانسیسکو مستقر بوده است. این گروه به همراه گروه‌های انترکس (Anthrax)، مگادث (Megadeth) و اسلیر (Slayer)، چهار گروه بزرگ ثرش متال هستند. اعضای گروه متالیکا شامل درامر و ترانه سرا، لارس اولریک، خواننده، گیتاریست و ترانه سرا، جیمز هتفیلد، گیتاریست اصلی، کرک همت (Kirk Hammett) و گیتاریست بیس، رابرت تروهیو (Robert Trujillo) است. اعضای سابق این گروه نیز شامل دیو ماستین (Dave Mustaine)، ران مک گاونی (Ron McGovney)، کلیف برتون (Cliff Burton) و جیسون نیوستد (Jason Newsted) هستند.

تشکیل گروه متالیکا و سال های ابتدایی

گروه در سال 1981 کار خود رادر کالیفرنیا آغاز کرد. پس از آشنا شدن دو تن از اعضای اصلی گروه یعنی لارس آلریش (متولد 26 دسامبر 1963 در کپنهاک دانمارک) و جیمز آلن هیتفیلد (متولد 3 آگوست 1963 در لوس آنجلس آمریکا ) آنها برای انتخاب اعضایی مناسب برای گروه و هماهنگ نمودن خود دست به ساخت چند قطعه نمایشی زدند.

اولین کار نمایشی خود را به کشتار آهنین در ژانویه 1982 اجرا نمودند در این قطعه لارس الریش نوازندگی جاز را بر عهده گرفت و جیمز هیتفیلد نوازندگی بیس گیتار و خوانندگی آنرابرعهده داشت و یکی از دوستانشان به نام لیود گرند تکنوازی گیتار را بر عهده گرفت.

با آمدن دومین قطعه نمایشی آنان به نام (روشنایی را فراری دهید)تغییراتی در گروه صورت گرفت و به جای لیودگرند دیو ماتیسن نوازندگی گیتار را بر عهده گرفت و با آمدن او جیمز به نوازندگی ریتم گیتار و خوانندگی پرداخت.

پس از آن آنان اولین بار برای اجرای این قطعات به سانفرانسیسکو سفر کردند. اجرای این قطعات در کلوپ های زیر زمینی سانفرانسیسکو صورت گرفت.

پس از این اجراها گروه تصمیم گرفت در خود تغییراتی به وجود بیاورد و نقاط ضعف خود را تقویت کند .از این رو شخص جدیدی به نام جف وارنر به جای ران مک گاونی وارد گروه شد اما این عضو جدید نیز نتوانست جایی برای خود در میان افراد گروه پیدا کند و کار او مورد پسند لارس و جیمز قرار نگرفت و به ناچار از گروه کنار کشید.سر انجام در اواخر سال 1982 کلیفرد لی برتون (متولد 10 فوریه 1962 در کالیفرنیا )که پیش از آن در گروه تروما فعالیت داشت به گروه پیوست .کلیف برتون دقیقا همانی بود که گروه دنبالش می‌گشت برتون در حقیقت نیمه گمشده گروه بود که با آمدنش گروه تقریبا شکل اصلی خود راپیدا نمود .سپس گروه دست به تهیه اولین آلبوم خود به نام بکشیدشان زدند.

در ژانویه سال 1983 آنان برای ضبط اولین آلبومشان دست به کار شدند و با وجود مشکلات فراوان در ماه می‌1983 اولین اثرشان وارد بازار شد.با آمدن اولین آلبومشان به بازار کار دیو ماتیسن مورد پسند اعضای گروه قرار نگرفت و سر انحام بر اثر درخواست های نامعقولانه دیو از اعضای گروه و بوجود آمدن مشکلاتی میان افراد دیو ماتیسن از گروه اخراج شد .دیو ماتیسن سپس گروه رقیبی برای متالیکا به نام مگادث ساخت .پس از آن شخصی به نام کیارک همت (متولد 18 نوامبر 1962 در سانفرانسیسکو )که سابقا" در گروه اکسودس فعالیت داشته وارد گروه شد.

کرک همت یکی از بهترین شاگردان جو ساتریانی (یکی از بهترین نوارندگان و استادان گیتار) بود. او در اولین اجرای خود همراه گروه در تاریخ 16 آوریل 1983به خوبی درخشید و سریعا"خود را با دیگر اعضای گروه هماهنگ نمود .

سوار بر آذرخش و همه‌شان را بکش ride the lightning , Kill Em all

سپس آنان اولین تور خود را در 12 اگوست 1983در شیکاگو اجرا نمودند و اولین آلبومشان را به مردم معرفی نمودند که این آلبوم بشتر جنبه تبلیغاتی برای گروه داشت آنان سعی کرده بودند که در این آلبوم مردم را با سبک خود آشنا نمایند .پس از چندین اجرای زنده در کلوپ های زیر زمینی نقاط مختلف آمریکا آنان به فکر تهیه دومین اثرشان به نام (سوار بر رعد) افتادند و برای تهیه و ضبط این آلبوم تصمیم گرفتند به دانمارک سفر کنند .اما قبل ار آن فرصت را غنیمت شمرده و به انگلستان رفتند تا برای اطمینان بیشتر از کار خود دست به یک اجرای زنده به همراه گروه (توایسد سیستر) بزنند. که در این میان با شخص مهمی‌ در زمینه موسیقی راک به نام (پیتر مینش) آشنا شدند پیتر میش با گروه (دف لپارد) همکاری نموده و آنان را در جهان مطرح کرده بود.

آلبوم عروسک گردان Master of Puppets

آنان از این موقعیت استفاده نموده و برای تهیه آلبوم بعدیشان با او قرارداد بستند در اواسط سال 1984 با آمدن کار جدیدشان به بازار در مدت کمتر از چند هفته چیزی حدودصد هزار نسخه از این آلبوم فروخته شد که این رکورد خوبی برای یک چنین گروه تازه کاری است .در این میان کار گروه مورد توجه کمپانی های تهیه و تکثیر کاستهای موسیقی قرار گرفت و آنان در صدد بستن قرار داد با گروه برآمدند تا اینکه کمپانی الکترا موفق به بستن قرارداد با آنان شد.

گروه به اروپا می‌رود و دست به اجرای چندین کار زنده میزند که از مهمترین آنها فستیوال (مونستر اف راک) در انگلستان و فستیوال (متال همر) در آلمان بود آنها در فستیوال (دی آن د گرین) در تاریخ 31 آگوست 1985 در آمریکا موفق به دریافت صفحه طلایی به خاطر بهترین گروه و بهترین آلبوم میگردند پس از به دست آوردن چندین موفقیت خوب این جوانان تصمیم به تهیه سومین آلبومشان به نام (عروسک گردان) می‌گیرند.

آنان برای تهیه و ضبط کار جدیدشان به کپنهاک دانمارک باز میگردند و در آنجا شروع به کار می نمایند تا اینکه در اوایل سال 1986 آلبوم جدیدشان وارد بازار میگردد در این آلبوم نیز آنها نهایت هماهنگی را که قبل از آلبوم شروع کرده بودند از خودشان نشان دادند و مانند آلبوم قبل از یک آهنگ بدون کلام به اسم (اوریون) استفاده کردند تا با اجرای این آهنگ قدرت خود را در به اجرا در آوردن آهنگها نشان دهند این بار گروه اجرای زنده اثر جدیدشان را با برنامه های (اوزی اوزبورن) آغاز نمودند در اواسط این برنامه ها آنان موفق به دریافت صفحه طلایی برای بار دوم شدند .

مرگ کلیف برتون و ورود جیسون نیوستد

سپس آنان در روز کیلد دانمارک در تاریخ 10 جولای 1986 به همراه (فیل کالینز) و (اریک کلاپتون) تصمیم به اجرای کنسرتی گرفتند که در این میان بر اثر حادثه مچ دست جبمز می‌شکند و برنامه متوقف می‌شود گروه به فعالیت خود همراه اعضای اصلیش یعنی لارس وجیمز و کلیف و کرک ادامه میداد تا اینکه حادثه ای وحشتناک باعث توقف فعالیت آنها می‌شود در26 سپتامبر 1986 زمانی که آنها قرار بوددر کشور سوئد به همراه گروه (آنتراکس) برنامه اجرا نماید اتوبوس حامل اعضای گروه بر اثر سرعت زیاد از جاده خارج شد و واژگون می‌گردد که در اثر این تصادف فردای آن روز کلیف برتون جان خود را از دست میدهد گروه کار خود را متوقف می‌نماید که این توققف 2 ماه به طول می‌انجامد تا اینکه جوان خوش شانسی به نام جیسون نیوستد (متولد4مارس1963آمریکا) که پیش از آن در گروه فلوتسام اند جتسام فعالیت داشته به جای کلیف برتون وارد گروه میشود.

دهه 90 میلادی: … و عدالت برای همه ... And justice for all

هر چند کار این دو نفر قابل مقایسه نبوده و نیست اما گروه به سرعت شکل قبلی خود را به دست آورده و جیسون در اولین اجرای خود در تاریخ 8 نوامبر 1986 نشان داد که می تواند برای گروه مفید باشد و سریعا توانست میان اعضای دیگر گروه جایی برای خود بیابد. در این میان برای اینکه آنان بتوانند مجددا هماهنگی خود را به دست بیاورند دست به تهیه آلبومی‌ به نام The$5.98 E.PGaragedaysrevisited
زدند این آلبوم به همراه 5 قطعه اجرا شد که ضعیف ترین کار آنها بود و آنان از این آلبوم به عنوان یک کار تمرینی و نمایشی برای هماهنگی جیسون با گروه یاد می‌کنند.

این آلبوم پس از مرگ کلیف برتون و نیمه تمام گذاشتن اجراها و با ساختن اتاق ضبطی در گاراژخانه لارس تهیه گردید آنان برای این که همانند سابق به اوج برسند تصمیم به تهیه آلبوم جدیدی به نام( و عدالت برای همه) زدند و خشم و نفرت خود را ازاجرای عدالت کور در آمریکا ابراز داشتند آنان با طرحی که روی این آلبوم نهادند نشان دادند که حرف اول را پول در این عدالت میزند و همانگونه که در آرم این آلبوم مشاهده می‌شود الهه ای با چشمان بسته و ترازویی با کفه های پر از پول در حال اجرای عدالت است.

پیش از آمدن این آلبوم به بازار گروه در پاییز 1988 اقدام به برپایی کنسرتی به همراه گروه (کویینز راش) نمود که در این کنسرت دو قطعه از کار جدیدشان را اجرا نمودندکه با استقبال بی نظیری روبرو شد و سرانجام این آلبوم در اوایل سپتامبر 1988 وارد بازار شد در اواخر همان سال گروه دست به تهیه فیلم مستندی در باره فعالیت سالهای گذشته اشان به خصوص در باره کلیف برتون زد و آنان این فیلم را به دوست از دست رفته اشان تقدیم کردند پس از آن گروه برای اجرای 120 کنسرت راهی سفر شد تا اینکه در اواخر سال 1989 آنان در سکوت غیر منتظره ای فرو رفتند این سکوت تا اواسط سال 1991 ادامه داشت.

آلبوم سیاه Black album

تا اینکه در 12 آگوست 1991 با بیرون دادن آلبوم جدیدشان به نام (سیاه) مجددا پا به عرصه نهادند. آین آلبوم شکوه و زیبایی یک کار گروهی در موسیقی را نشان می‌دهد و میتوان گفت این اثرشان قویترین کار گروه است از آهنگ تند (مرد شنی را وارد کنید) تا آهنگ سنگین (دیگر هیچ چیز اهمیت ندارد) و نابخشوده همه وهمه پر از تکنیک بودند و برای تهیه این آلبوم آنان چیزی حدود 10 الی 11 ماه در استودیو ضبط مشغول کار بودند واین کار شبانه روزی نتیجه اش آلبومی‌ شد که چیزی حدود ۵ سال جزو پرفروش ترین آلبوم های موسیقی دنیا بود و در این مدت چیزی حدود ده میلیون کپی رسمی‌ از این اثر فروخته شد.

با آمدن کار جدیدشان آنان توانستند در هفته اول در صدر جدول بهترین گروه های سال قرار گیرند آنان از آگوست 1991 تا جولای1993 اقدام به برپایی 400 کنسرت در سراسر جهان نمودند. اولین اجرای آلبوم جدیدشان در Madison square garden برای هزاران علاقه مند به صورت رایگان انجام شد در سالهای 1991 و 1992 آنان مجددا برای (مونستر اف راک) برنامه اجراکردند که مهمترین آنها در روسیه و انگلستان بود .

یکی دیگر از این کنسرت ها کنسرت بزرگی به مناسبت در گذشت فردی مرکوری (خواننده گروه کویین) بود که این کنسرت را آنان به همراه چند گروه دیگر از جمله (گانزز روزز) و (کویین) اجرا نمودند که بلیت های این کنسرت را به به نفع بیماران ایدزی فروختند. در یکی دیگر از این اجرا ها که در مونترال کانادا برگزار شد هنگام اجرای برنامه در اثر انفجار مواد منفجره بر روی سن جیمز از ناحیه دست و پا صدمه دید و باعث شد که برنامه متوقف گردد پس از 17 روز آنان برای آنکه کار نیمه تمامشان را به پایان برسانند دست به اجرای کنسرت دیگری زدند که در این کنسرت به دلیل مصدومبت جیمز فردی به نام (جان مارشال) نوازندگی گیتار را بر عهده گرفت و جیمز فقط به خواندن پرداخت .پس از آن گروه فعالیت خود را کم کرد و به استراحت پرداخت دراین مدت شایعه شد که گروه قصد دارد به کار خود پایان ببخشد و قرار است اعضای گروه از یکدیگر جدا شوند تا اینکه در سال 1996 آلبومی‌به نام (پر کن) را بیرون دادند .

آنان پس از مدت 5 سال آلبومی‌را بیرون نداده بودند و اینبار کاری متفاوت با آثار دیگرشان انجام دادنداین تفاوت ناشی از نوع سبک محتوی اشعار و حتی ظاهرشان را در بر میگرفت .آنان در این آلبوم بیشتر سعی کردند به مسایل اجتماعی جامعه خود بپردازند آنان برای اولین بار اثر جدیدشان را در لولا پالوزا انگلستان به مردم معرفی کردند اما پس از 5سال و پس ار آلبوم سیاه مردم انتظار بیشتری از آنها داشتند اما به گفته سرپرست گروه لارس الریش دیگر آنها نمیخواستند به سبک گذشته اشان کار کنند و گروه سعی دارد کارهای جدیدی را به مردم ارائه دهد.گروه به اجراهای خود ادامه میدهد تا اینکه در اواخر سال 1996 در کنسرتی به نام (پور توریتگ می) قطعه ای از آخرین کارشان که در سال 1997 به بازار آمد را اجرا نمودند و نام آلبوم جدیدشان را دوباره( پر کن) نهادند.به گفته اعضای گروه این دو آلبوم آخرشان به هم پیوسته اند و یکدیگر را کامل می‌کنند در تابستان 1988 دست به اجرای مجدد دو آلبوم آخرشان زدند و نامش را پایین( پر کن) نهادند .

در اوایل سال 1999 گروه کار جدیدی را با نام( روز های همکاری در گاراژ) را حاضر نمودند . اشعار این آلبوم متعلق به گروه های دیگر است که توسط این گروه اجرا شده است و به گفته اعضای گروه این اشعار همان متن های قدیمی‌است که تنها آهنگ و ریتم آنها عوض شده است.

در سال 1981 و به طور دقیق 28 اکتبر نوازنده درام یعنی Larse Ulrich از طریق آگهی روزنامه پیشنهاد تشکیل یک گروه هوی متال را میدهد که از طرف James Alan Hetfield نوازنده گیتار و خوانده پاسخ مثبت می‌گیرد .لارس در 26 دسامبر 1963 در کپنهاگ دانمارک و جیمز در 3 آگوست 1963 در لس آنجلس به دنیا آمده بودند . آنها برای گروه کاملا شکل نگرفته خود نام Metallica را انتخاب کردند

کار جدیدی که آنان پس از آمدن عضو جدیدشان به بازار عرضه کردند (...و عدالت برای همه) نام داشت And Justice For All که دستگاه بیمار قضایی و عدالت کور جامعه آمریکا را زیر سوال برده بود . آنان با طرحی که بر روی این آلبوم گذاشتند نشان دادند که حرف اول را پول در این جامعه میزند و همانطور که در این طرح مشاهده می‌شود الهه عدالت با چشمان بسته و ترازویی با کفه های پر از پول مشغول اجرای عدالت است.

این گروه پس از اجرای در حدود ۱۲۰ کنسرت ناگهان در اواخر سال ۱۹۸۹ در سکوت غیر منتظره ای فرو رفت . این سکوت تا اواسط سال ۱۹۸۹ در سکوت غیر منتظره ای فرو رفت . این سکوت تا اواسط سال ۱۹۹۱ ادامه داشت تا اینکه در ۱۲ آگوست آن سال گروه با بیرون دادن آلبوم دیگری به نام (سیاه) Black دوباره قدم به عرصه موسیقی گذاشت . این آلبوم شکوه و زیبایی یک کار گروهی را در موسیقی نشان می‌دهد . تمامی‌ترانه های این آلبوم از آهنگ تند و سرعتی (ورود مرد شنی) Enter Sandman تا ترانه های سنگین (هیچ چیز دیگری اهمیت ندارد) Nothing else Matter و (نابخشوده) Unforgiven همه و همه پر از تکنیک و سولوهای زیبا و متفاوت با یکدیگرند . آنان برای تهیه این آلبوم حدود ۱۱ ماه در استودیو مشغول کار بودند و نتیجه این کار شبانه روزی آلبومی‌شد که چیزی در حدود ۵ سال جزو پر فروشترین آلبوم های موسیقی جهان محسوب می‌شد و در حدود۱۰۰۰۰۰۰۰ کپی رسمی‌از این اثر در سرتاسر جهان به فروش رسید.

آنان از آگوست ۱۹۹۱ تا ژوئیه ۱۹۹۳ اقدام به برپایی بیش از ۴۰۰ کنسرت در سرتاسر جهان نمودند و اولین اجرای آلبوم جدیدشان را در Madison Square Garden برای هزاران تماشاچی مشتاق به صورت رایگان انجام دادند . یکی از بهترین اجراها کنسرت بزرگی به مناسبت در گذشت (فردی مرکوری) خواننده مشهور گروه (کوئین) Queen بود که به همراه گروه های دیگری چون Gun,n Roses و دیگر اعضای گروه کویین اجرا شد که بلیط های این کنسرت به نفع بیماران مبتلا به ایدز فروخته شده بود . پس از آن گروه از فعالیت خود کاست و به استراحت پرداخت .

در این زمان شایع شد که گروه قصد دارد به کار پایان دهد تا اینکه در سال ۱۹۹۶ گروه با ارائه البوم جدیدشان به نام (بارگیری) Load به شایعات پایان دادند که از لحاظ سبک و محتوای اشعار باز هم کاری متفاوت محسوب می‌شود . آنان در سال ۱۹۹۷ کار دیگری به نام (بارگیری دوباره) Reload را نیز به بازار ارائه کردند که به گفته اعضای گروه مکمل کار قبلی آنها محسوب می‌شود . در اوایل سال ۱۹۹۸ گروه کار دیگری به نام (روزهای همکاری در گاراژ) Garage Days Inc را به بازار عرضه نمود . اشعار این آلبوم که شامل ۲۷ ترانه می‌باشد متعلق به گروه های دیگر است که توسط گروه متالیکا بازخوانی و اجرا شده است . درست یک سال بعد یعنی در ۱۹۹۹ گروه آلبوم جدید و کاملا متفاوتی به نام (سمفونی و متالیکا) S & M را به بازار ارائه کردند . آنان در این آلبوم بیشتر کارهای قدیمیشان را بازنویسی کردند و برای اجرای این البوم از یک ارکستر سمفونیک کامل استفاده نمودند که میتوان گغت این تنها خلاقیتی بود که آنان برای تهیه این آلبوم به آن دست زدند . آنان در این آلبوم تنها دو کار جدید به بازار عرضه نمودند که (انسان منفی) وMinus Human و (شبدر بدون برگ) No Leaf clover نام داشتند . از دیگر کارهای گروه میتوان به تک اهنگ I disappear اشاره کرد در سال ۲۰۰۰ جیسون نیوستد از گروه جدا شد و جای او را اکنون Robert Trujillo پر کرده است که در روز ۲۳ نوامبر ۱۹۶۴ در کالیفرنیا متولد شده و مدتی در گروه آزبورن فعالیت داشته است و سر انجام آلبوم بعدی متالیکا آلبوم (خشم مقدس) St.Anger است که در سال ۲۰۰۳ وارد بازار شده که باز هم دارای سبکی متفاوت با کارهای قبلیشان است.

خشم مقدس ST Anger

پس از بهبودی جیمز هتفیلد، «باب راک» جای خالی «نیوستد» را در جلسه‌های ضبط آلبوم پر کرد و در نتیجه گروه پس از ۳ سال آلبوم جدید خود را به بازار عرضه کرد. اسم آلبوم خشم مقدس می‌باشد که دارای نقدهای دوگانه بوده و آلبومی قابل بحث است. این آلبوم از ۱۱ ترانه تشکیل شده‌ است و برای اولین بار در تاریخ هنری متالیکا دارای گیتار سولو نمی‌باشد.

ورود رابرت تروهیو به Metallica

در ژوئن 2003، هشتمین آلبوم استودیویی متالیکا یعنی St. Anger منتشر شد و به رتبه اول بیلبورد دست پیدا کرد. با این حال، منتقدان بسیاری از صدای بد درام اولریک و عدم وجود تک نوازی گیتار انتقاد کردند. با این حال، St. Anger برنده جایزه گرمی برای بهترین اجرای متال شد. بعد از اتمام ضبط آلبوم St. Anger، گروه به دنبال پیدا کردن جایگزینی برای نیوستد بود. سرانجام، رابرت تروهیو به عنوان بیسیست گروه استخدام شد.

در سال 2008 آلبوم Death Magnetic از متالیکا منتشر شد. در ایالات متحده حدود 490 هزار نسخه از آن به فروش رسید. متالیکا همچنین به اولین گروهی تبدیل شد که پنج آلبوم متوالی آن‌ها به رتبه اول بیلبورد می‌رسد. این آلبوم در 32 کشور مختلف نیز مثل کانادا، استرالیا و انگلستان به رتبه اول دست پیدا کرد. در ژانویه 2009، گروه Metallica رسماً به تالار مشاهیر راک اند رول وارد شد.

دهمین آلبوم متالیکا، به نام Hardwired… to Self-Destruct در سال 2016 منتشر شد. این آلبوم نیز سنت شکنی نکرد و به رتبه اول بیلبورد رسید. در حال حاضر متالیکا در حال کار بر روی آلبوم جدید خود است و همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

گردآوری : گروه فرهنگ وهنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع :plaza.ir/forum.iranproud.com