«ناصر عبداللهی» هنر جنوب کشور را به خارج از مرزهای آن برد
رضا کریمی‌، مدیر گروهِ موسیقی‌ "ناصریا" معتقد است که عبدالهی اولین شخصیت موسیقی بندرعباس بود که توانست این هنر را به خارجِ مرز‌های استان خودش و حتی خارج از کشور منتقل کند.

رضا کریمی‌،مدیر برنامه زنده یاد ناصرعبدالهی در دوران حیات و مدیر گروهِ موسیقی‌ "ناصریا"  درباره برنامه این هفته "دستان" که در بخشی از آن اختصاص به یادمان مرحوم ناصرعبدالهی دارد و همچنین یادمان ناصر عبدالهی در کیش صحبتهایی را داشته است حرف‌هایی دارد که در ادامه می خوانید:


با توجه به گذشت بیش ازچهارماه از سالگرد زنده یاد ناصرعبدالهی و البته کار خوب عزیزانِ دربرنامه "دستان" این برنامه می‌توانست دراین باره خوبتر هم جلوه کند و با تطبیقِ زمانی‌ این مناسبت، مردم و هواداران را راضی‌ ترنگاه دارد. نظر شما در این باره چیست؟

البته باید همین برنامه "دستان" را که توانسته با فضایی بازتر، هنر و هنرمندان موسیقی‌ را به سمع و نظر مخاطب بکشاند بر روی سرمان بگذاریم. درحالی‌ که پخش سیمای معتادان و انواع و اقسام مواد مخدر در برنامه‌های تلویزیونی آزاد تر از نشان دادن آلات هنر موسیقی‌، اجراهای آن و چهره هنرمندان است. شیوه  اخیر ماحصل تلاش دوستانی است که من مطمئن هستم برای عملی‌ شدن آن خیلی‌ زحمت کشیده اند که جا دارد از تلاش همه یمسئولین این برنامه قدردانی‌ کرد.

اما در پاسخ به سال شما باید بگویم که شاید تقارن ایام محرم و صفر، چند سالی‌ ‌ست که امکان این همزمانی را سلب می‌کند که البته شاهد بودیم موضوعات پاپ در همان ایام از برنامه "دستان " پخش شد ولی‌ بر اساسِ پیش بینی‌ قبلی‌ که با جناب مناجاتی و سجادی، تهیه کننده و مجری خوب برنامه داشتیم، قرار بود این برنامه به صورت یادواره و مراسمی گسترده تر و در یکی‌ از سالنهای تهران با حضور چهره‌های نامی‌ موسیقی‌، اساتید، هنرمندان نوازنده ، آهنگسازان و منتقدین برگزار شود که البته این برنامه هنوز در پیش بینی‌‌های ارجح دوستان قرار دارد. ولی‌ بد هم نبود که در اولین برنامه‌های پس از ماهِ صفر، هواداران ناصریا که کم هم نیستند قدری از دلتنگی‌ خارج شوند.
 

پس به همین دلیل بود که یادمان کیش قبل از زمان اصلی‌ برگزار شد؟

دلیلِ مهمش همین بود و البته شرایط دیگری هم ایجاب می‌کرد که اینگونه باشد، و البته آن امتدادِ مسیر جشنواره تابستانی بود که بنده در بخش کنسرت‌های آن مشغول بودم .
بندر عباس شهری از ایران که چندان هم نمی شود امکانات هنری آن را کامل و پیشرفته دانست چهره هایی چون ناصریا و رضا صادقی را به جامعه هنر معرفی‌ کرده!

اشاره خوبی‌ کردید که جا داره بنده حرفهای شما را تکمیل کنم. بندرعباس شاید از منظر امکانات فنی‌ همانطوری باشد که اشاره کردید، ولی‌ می شود با برخورد و زندگی‌ با مردم این خطه، موسیقی‌ را در نهاد فرهنگی آنها حس کرد.

اینجا فقط نباید از این دو عزیز نام برد،قبل از این شاید محوریت کلام و آوای موسیقی هرمزگان را به نام مرحوم استاد ابراهیم منصفی باید به ثبت برسانیم، به دنبال آن نامها، ترانه سرایان و خوانندگان محلی و شروه سرایان هنرمندی بودند که واقعاً نمی شود کامل اسامی همه این عزیزان را به یاد بیاورم،ولی‌ ناصر اولین شخصیت موسیقی بندرعباس بود که توانست این هنر را به خارجِ مرز‌های استان خودش و حتی خارج از کشور منتقل کند و پس از محبوبیت فراگیر دوست خوبم رضا صادقی‌، هنرمندی مثلِ اسحاق احمدی که در زمینه تجربیات تحقیقی موسیقی جنوب بسیار فعال و صاحبِ سبک است، پیروزِ قدم زنی‌،غلامرضا صنعتگر،حسن پیغان،عمران طاهری و ... هم از همین خطه به مردم ایران معرفی‌ شدند، این عزیزان هر کدام می‌توانستند در صورت تسهیل شرایط واقعاً حرفی‌ برای گفتن داشته باشند.عمران طاهری که مقطعی هم با زنده یاد ناصر در زمینه‌های آوازی تمرین داشت، به اعتقاد من شایستگی حضور در رتبه‌های نخستِ موسیقی‌ را دارد و امیدوارم هر چه زودتر به جایگاهی‌ که شایستگی ا ش را دارد دست پیدا کند.


در برنامه"دستان" چه زمینه‌های شاخص زندگی‌ مرحوم عبداللهی به تصویر خواهد آمد؟

خیلی در جریان موضوعات برنامه نیستم و حضور هم ندارم ، اما قطعاً حضور رضا صادقی‌ و آشنایی دیرینه‌ جناب سجادی ، مجری محترم برنامه برنامه با زنده یاد ناصرعبدالهی، از ویژگی‌‌‌های مثبتِ آن خواهد بود. ولی‌ همان گونه که به تهیه کننده محترم برنامه هم پیشنهاد داده بودم کاش شرایط حضور جمعی‌ هنرمندان دیگر بندر عباسی مثل اسحاق و عمران هم فراهم می شد که البته انشا‌ا.. در آینده نزدیک قول ویژه برنامه مفصل تری را به بنده داده اند تا با زمان بیشتری حکایتی گوییم و به آوای جانش رهیم.


...و سوال آخر کاری بود که اخیرا با صدای اسحاق احمدی و شعر و آهنگ شما در وصفِ مرحوم عبداللهی و یاد ایشان خوانده شد و قرار بود که تنظیم شده آن منتشر شود ، که متاسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده. در این باره نیز کمی توضیح دهید؟

بله، این تاخیر متاسفانه به دلیل فوت پدر آقای احمدی بود که درست در شبی‌ اتفاق افتاد که فردای آن روز قرار استودیو داشتیم، انشا‌ا.. بزودی این کار انجام خواهد شد.



گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: inn.ir

 مطالب پیشنهادی:
«امی وینهاوس» در آخرین ساعات عمر خود چه می کرد؟
«میترا حجار» سوار بر ترک موتور «محمدرضا فروتن»
انتشار پوستر رسمی هشتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار + عکس
«افشین پیرهاشمی» یكی از 500 هنرمند برتر جهان در سال 2012
چرا «داوینچی» لبخندهای مرموز کشیده است؟