«بیتلز» موسیقی که دنیا را تغییر داد
«بیتلز» تاثیر به سزایی در موسیقی دهه شصت و پس از آن داشت. آن‌ها گروهی بودند که یک نسل را در دنیای موسیقی به وجود آوردند.
بی‌شک نمی‌توان نامی از موسیقی راک، موسیقی عامه‌پسند و به طور کلی جهان موسیقی آورد و ستارگان درخشانی مانند گروه افسانه‌ای «بیتلز» را از نظر دور داشت. این بزرگان دنیای هنر، پرفروش‌ترین گروه موسیقی قرن بیستم هستند که بیش از ۴۰ تک آهنگ آن‌ها در رتبه اول موسیقی در بریتانیا و بسیاری از کشور‌ها قرار گرفت. آن‌ها در مجموع برنده ۷ جایزه گرمی شدند و نام آن‌ها در فهرست ۱۰۰ شخصیت تاثیر گذار قرن بیستم مجله «تایم» آمده است.

«بیتلز» تاثیر به سزایی در موسیقی دهه شصت و پس از آن داشت. آن‌ها گروهی بودند که یک نسل را در دنیای موسیقی به وجود آوردند. آن‌چه آن‌ها ارائه می‌کردند جسور‌ترین و بی‌پروا‌ترین نوع موسیقی بود که تا آن زمان در دنیای موسیقی شنیده می‌شد. آن‌ها سبک و نگرشی را که در موسیقی به‌وجود آوردند، تماما با الهامات درونی خود ساختند. ه‌مان چیزی را می‌خواندند و‌‌ همان کاری را می‌کردند که فکر می‌کردند باید انجام دهند. مدت زیادی طول نکشید که آن‌ها از یک گروه نوازنده خلاق و حرفه‌ای، تبدیل به اسطوره‌ای شوند که همه را تحت تاثیر خود قرار دهند. آن‌ها همین‌طور که رشد می‌کردند و تجربه بیشتری در ترانه‌سرایی و اجرا به دست می‌آوردند، بیشتر بر گروه‌های هم دوره خود تاثیر می‌گذاشتند و باعث می‌شدند آن‌ها هم تمام تلاش خود را برای نوشتن و اجرای آهنگ‌های بیشتر به‌کار ببرند.


نکته مهم دیگری درباره «بیتلز» همیشه سرگرم‌کننده بودن آن‌هاست. حتی اولین آهنگ‌هایی که در دوره جوانی ساخته‌اند جذابیت خاص دارد و لذت‌بخش است. بسیاری از گروه‌های بزرگ موسیقی تایید می‌کنند که از این گروه افسانه‌ای الهام گرفته و تاثیر پذیرفته‌اند. «بیتلز» زمانی شکل گرفت که «جان لنون» گروه کوچکی به نام «کوآری من» را در لیورپول انگلستان در سال ۱۹۵۶ تشکیل داده بود. در سال ۱۹۵۷ زمانی که این گروه در کلیسایی کوچک مشغول اجرای برنامه بود، جوانکی به نام «پل مک کارتنی» لنون معرفی شد و خیلی زود تسلط او در نواختن، لنون را تحت تاثیر قرار داد. همین آشنایی باعث شد دوست جوان‌تر «پل» به‌نام «جرج هریسون» نیز به آن‌ها بپیوندد و با هم گروهی سه‌نفره را در سال ۱۹۵۸ تشکیل دهند.

اوایل سال ۱۹۶۰، گروه نامش را به «مون داگز» تغییر داد و با افرادی متشکل از جان، پل، جرج و دو نوازنده دیگر، «استیووارت سات کلیف»، گیتار بیس و «تامی مور» درامر، به کارش ادامه داد. پس از مدتی گروه دوباره تصمیم به تغییر نام گرفت. «آلن ویلیام» که مدیریت هنری و بازاریابی را برای گروه انجام می‌داد، با نام پیشنهادی استووارت «بیتلز» مخالف بود و ترجیح می‌داد نام گروه «جان و بیتلز نقره‌ای» باشد. اما نهایتا جان این عنوان را کوتاه کرد و به «بیتلز نقره‌ای» تغییر داد.

پس از مدتی «تامی مور» درامر گروه تصمیم به ترک آن‌ها گرفت تا به شغل سابق خود رانندگی جرثقیل بپردازد. در این زمان قرار یود آن‌ها برای توری کوچک به آلمان سفر کنند. به همین دلیل از «پیت بست» خواستند برای نواختن درامز به گروه‌شان ملحق شود. در آن دوره با توجه به شرایط سخت و زندگی فقیرانه‌ای که داشتند، «بیتلز» که دیگر با همین نام شناخته می‌شد، به‌دلیل موسیقی پر انژی و پر هیجانی که ارائه می‌کردند مورد توجه و محبوبیت قرار گرفتند.

در پنجم اکتبر سال ۱۹۶۲، اولین اهنگ استودیویی آن‌ها به نام «حتما مرا دوستم داشته باش» منتشر و موفق به قرار گرفتن در رتبه هفدهم رده‌بندی آهنگ‌های بریتانیا شد. در همین دوره بود که «رینگو استار» به عنوان نوازنده درامز ثابت به گروه پیوست. و پس از آن بود که در فوریه سال ۱۹۶۳، بیتلز اولین البوم استودیویی خود را به نام «پلیز پلیز می‌» منتشر کرد. پس از آن بود که با انتشار آهنگ‌هایی مانند «از طرف من برای تو»، «می‌خواهم در آغوشت بگیرم» و «او تو را دوست دارد»، آن‌ها به موفقیت‌های خود ادامه دادند.

در اکتبر‌‌ همان سال با اجرای برنامه در لندن موفق به رسیدن به رتبه اول ترانه‌ها شدند. در اواخر سال ۱۹۶۳، دومین آلبوم بیتلز به‌نام «همراه با بیتلز» به بازار آمد. در همین سال آن‌ها اولین می‌وزیک ویدئوی خود به نام «شب یک روز سخت» را نیز ساختند که به همراه سومین آلبومشان به همین نام در سال ۱۹۶۴ منتشر شد. در پایان همین سال چهارمین آلبوم آن‌ها نیز به نام بیتلز برای فروش منتشر شد. در جولای ۱۹۶۵ دومین می‌وزیک ویدئوی آن‌ها که زمینه‌ای اعتقادی مذهبی داشت، به نام «کمک» ساخته شد که در ماه اوت‌‌ همان سال به همراه آلبومی به همین اسم، ارائه شد. در اواخر ۱۹۶۵ دوباره آلبومی به نام «روح لاستیکی» از بیتلز منشر شد که ششمین آلبوم آن‌ها محسوب می‌شود.

تحسین منتقدان و کار‌شناسان موسیقی را بر‌انگیخت، آلبوم بعدی گروه به نام «روولور» بود. بی‌شک پرمحتوا‌ترین و محبوب و پرنفوذ‌ترین آلبوم بیتلز، آلبوم بعدی آن‌ها با نام عجیب و طولانی «گروه کلوپ بی‌کس و کاران گروهبان فلفل» است که در ردیف بزرگ‌ترین آلبوم‌های تاریخ قرار گرفته‌است. در سال ۱۹۶۸، پس از نهمین آلبوم گروه با نام «بیتلز» یا «آلبوم سفید»، گروه دچار از هم‌پاشیدگی شد و اعضا هرکدام به صورت انفرادی مشغول به‌کار شدند. این اختلاف بیشتر به‌دلیل ناسازگاری‌های پل مک کارتنی با جان لنون بود. اما گروه دوباره با انتشار دو آلبوم «زیردریایی زرد» و «ابی رود» در سال ۱۹۶۹ دور هم جمع شدند.

تصویر جلد آلبوم «ابی رود» یکی از تاثیر گذار‌ترین و حتی تاریخی‌ترین تصویر جلد آلبوم می‌باشد. عکس آن توسط یک عکاس اسکاتلندی از روی یک نردبان در حالی گرفته شد که وی تنها ۱۰ دقیقه برای بستن این خیابان پر تردد وقت داشت. او توانست از بیتل‌ها در حالی که به آرامی از خیابان می‌گذشتند ۶ فریم عکس بیندازد. این خیابان همچنان به‌‌ همان شکل در انگلستان باقی مانده‌است و استودیوی هم همچنان‌‌ همان جا ابی رود باقیست.

 این شاید تنها نقطه‌ای باشد که طرفداران بیتل‌ها بتوانند به آنجا بروند و خاطرات قریب به ۴۰ سال پیش خود را زنده کنند. همواره طرفداران بیتل‌ها در این خیابان باعث ترافیک می‌شوند. هر کس به نوعی سعی می‌کند تا عکسی مانند عکس روی جلد آلبوم به عنوان یادگاری از «اَبی رود» بگیرد البته تاکنون هیچ کس نتوانسته از زاویه درست این عکس را باز افرینی کند زیرا اگر به دقت به کادر عکس نگاه کنید متوجه می‌شوید که نسبتااز زاویه بالا انداخته شده است. در ‌‌نهایت در سال ۱۹۷۰، پیش از ترک نهایی پل مک کارتنی، آن‌ها آخرین البوم خود را به عنوان یک گروه به‌نام «بگذار باشد» منتشر کرد.

اما علاوه بر تاثیر‌گذاری، «بیتلز» تحت تاثیر خوانندگان و هنرمندان بسیاری هم بود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به الویس پریسلی، چاک بری، بی‌بی کینگ، راری استورم، ادی کوچران، کارل پرکینز، لیتل ریچارد و باب دیلن اشاره کرد. همواره بسیاری از سایت‌ها و شرکت‌های موسیقی، در پی رده‌بندی بهترین آهنگ‌های بیتلز بوده‌اند، اما دو شرکت و غول بزرگ موسیقی «رولینگ استونز» و «ای او ال ریدیو» که به‌ ترتیب بر اساس رای داوران و رای مردم رده بندی خود را تنظیم می‌کنند، به اتفاق آهنگ «یک روز از زندگی» را به عنوان بهترین آهنگ بیتلز در تمام دوران‌ها انتخاب کرده‌اند.



گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: caffemusighi.com



 مطالب پیشنهادی:
«گلیشفته فراهانی» و «بهروز وثوقی» هم بازی در تئاتر، هم بند در امریکا!
حسن فتحی چطور از «مدار صفر درجه» به «زمانه» رسید؟
جی. جی. آبرامز کارگردان «جنگ‌های ستاره‌ای ۷» شد
«پایتخت» پیشتاز در رقابت طنزهای تلویزیون + لیست نامزدهای بهترین طنز
بلندمرتبه‌سازی در کنار پارک بانوان ممنوع، اما آثار تاریخی؟! + کاریکاتور