بازیگرانی که طعم خوانندگی را هم چشیدند!
این مطلب مروری است بر فعالیت‌های چند بازیگر سرشناس که در کنار نقش آفرینی‌هایشان در سینما، به دنیای ساز و آواز نیز سرک کشیده اند...

از مهران مدیری تا گلزار و شهاب حسینی: بازیگرانی که خوانندگی را تجربه کردند

«شادمهر عقیلی» نخستین خواننده‌ای بود که در سینمای پس از انقلاب، حضور در یک فیلم سینمایی را در نقشی اصلی تجربه کرد.

پس از او «مانی رهنما» نیز در فیلم «اعتراض» مسعود کیمیایی جلوی دوربین رفت. پس از آن که چند خواننده و نوازنده در فیلم‌های سینمایی مزه بازیگری را چشیدند، بازیگران هم بدشان نیامد که خودشان دست به کار شوند و توانایی‌هایشان را، در حوزه نوازندگی و خوانندگی امتحان کنند.

این گونه بود که سینمای ما پر شد از بازیگرانی که گهگاه، جلو یا پشت صحنه زیر آواز می‌زدند و ساز به دست می‌گرفتند. این گونه بود که بازیگران بسیاری چون شهاب حسینی، مهران مدیری، حامد بهداد، امین حیایی، امیرحسین مدرس، امین زندگانی و... عضو گروه‌های موسیقی شدند.

این مطلب مروری است بر فعالیت‌های چند بازیگر سرشناس که در کنار نقش آفرینی‌هایشان در سینما، به دنیای ساز و آواز نیز سرک کشیده اند.

بیشتر بدانید : خوانندگانی که بازیگر شدند و بازیگرانی که خواننده شدند! + عکس

مهران مدیری

 زمان پخش سریال «مرد دو هزار چهره» فایل صوتی بر روی اینترنت منتشر شد که در آن مهران مدیری، برای کودکان ترانه‌های شاد می‌خواند. این فایل مربوط به یک آلبوم کودکانه در سال ۷۲ به کارگردانی بهروز غریب پور بود که مدیری، خواندن ترانه‌هایش را بر عهده گرفته بود.

این آلبوم را باید نخستین فعالیت «مهران مدیری» در عرصه خوانندگی دانست. وی سپس کاستی به نام «دلتنگی‌ها» را به بازار فرستاد که در آن، اشعار‌هاتف علی مردانی را دکلمه کرده بود.

آلبوم «از روی سادگی» با موسیقی زنده یاد بابک بیات و فردین خلعتبری، دیگر کار مدیری در این حوزه است. این بازیگر و کارگردان سرشناس از سال ۸۲ به بعد خوانندگی تیتراژ چندین فیلم و سریال، همچون سریال‌های «مهر و ماه»، «شب‌های برره»، «باغ مظفر» و فیلم «هم نفس» (مهدی فخیم زاده) را تجربه کرد.

مدیری سال ۱۳۸۷ به گروه موسیقی کوبه ای «دارکوب» پیوست و کنسرت بزرگی را به همراه این گروه و ۳ خواننده دیگر (علی رضا عصار، رضا یزدانی، مانی رهنما) به یاد زنده یاد خسرو شکیبایی در سالن وزارت کشور اجرا کرد.

در آن برنامه مدیری با تشویق‌های پیاپی مردم روبه رو شد تا حدی كه فرصت صحبت نداشت و به مخاطبان گفت: می‌خواهید من هیچ نگویم و شما فقط دست و سوت بزنید!

اجرای مهران مدیری با تك نوازی كمانچه آغاز شد. سپس یك آواز خراسانی در دستگاه دشتی را خواند.

وی همچنین در مراسم ده سالگی جشن دنیای تصویر، كه با حضور چهره‌های سینمایی- تلویزیونی برگزار شد، جایزه بهترین ترانه را برای سریال «باغ مظفر» دریافت کرد. دیگر نامزد این بخش محمد اصفهانی بود که ترانه سریال «وفا» را خوانده بود.

مدیری در این مراسم چند شمه کوچک از هنر خوانندگی اش را به معرض نمایش گذاشت و به همه نشان داد که می‌تواند طنزترین و با مزه ترین فیلم‌ها را بسازد؛ اما موسیقی اش کلاسیک و اتو کشیده باشد.

مهران مدیری در جلسه جشن دنیای تصویر که «محمد اصفهانی» نیز حضور داشت، از این خواننده با احترام یاد کرد و گفت: جایی كه دكتر محمد اصفهانی هست من جسارت نمی‌كنم خوانندگی كنم!

امین حیایی

تا به حال در دو فیلم «سرود تولد» و «بوی بهشت» خوانندگی کرده است. ساز تخصصی اش گیتار است و خودش می‌گوید که نوازندگی را، بیشتر از خوانندگی دوست دارد.

قرار بود چندی پیش در کنار اعضای گروه «کویر» یک کنسرت هم اجرا کند که به دلیل درگیری‌های بازیگری اش، موفق به انجام آن نشد. البته طبیعی است که بازیگر پرکاری چون امین حیایی فرصت حضور در چنین برنامه‌هایی را نداشته باشد. چندی پیش در یک برنامه زنده تلویزیونی به اصرار مجری برنامه (رضا رشیدپور) ترانه ای را به صورت زنده اجرا کرد. در لحظه خواندن بازیگری که تصویرش با فیلم‌های کمیک در ذهن مردم شکل گرفته، در قالبی جدی فرو رفت که بسیار دور از انتظار بود.

محمدرضا گلزار

فعالیتش را در رشته موسیقی، با گروه «آریان» و نوازندگی سازهای گیتار و پیانو آغاز کرد. او از عرصه موسیقی به دنیای سینما وارد شد.

می‌گویند یک بار به صورت اتفاقی ایرج قادری را دیده و زمانی که رفته به او بلیت یکی از کنسرت‌هایش را بدهد، قادری چهره اش را پسندیده و از او دعوت کرده که بیاید تست بازیگری بدهد.

پس از این اتفاق حضورش را در سینما پررنگ کرد و برای مدتی، با موسیقی خداحافظی کرد.

چندی پیش قرار بود گلزار به همراه گروه «دارکوب» در تالار اندیشه کنسرت داشته باشد، اما به دلیل اختلاف مسئولان تالار اندیشه و وزارت ارشاد، این کنسرت برگزار نشد. محمدرضا گلزار سر پرسودایی دارد و علاوه بر بازیگری و نوازندگی، ورزش والیبال را هم به صورت حرفه ای دنبال می‌کند. چندی پیش یک خبر جنجالی موجب شد که عکس این ستاره سینما بر صفحات اول روزنامه‌های ورزشی نقش ببندد.

او مربی بدن سازی یک تیم والیبال لیگ برتری شده بود. همین نکته نشان می‌دهد که این بازیگر، دوست دارد به حوزه‌های بی ربط به سینما سرک بکشد و احتمالا عزمش برای اجرای کنسرت نیز چندان جدی نیست. 

زنده یاد خسرو شکیبایی

تنها فیلمی ‌که شکیبایی در آن به صورت جدی خوانندگی کرد، «خواهران غریب» (کیومرث پوراحمد) بود (در آن فیلم نقش یک آهنگ ساز را بازی می‌کرد). علاقه اصلی اش به دکلمه اشعار شاعرانی چون حافظ و سهراب سپهری بود. او در همین رابطه آلبوم‌های «نامه‌ها و نشانی‌ها»، «مهربانی»، «پریشانی» و «مسافر» را روانه بازار موسیقی کرد.

شهاب حسینی

او یکی از اعضای گروه «هفت» است. گروهی که دو بازیگر دیگر، یعنی «امیرحسین مدرس» و «امین زندگانی» نیز در آن حضور دارند. برادرش آهنگ ساز بود و شهاب حسینی از طریق او به موسیقی علاقه مند شد. از این بازیگر آلبوم «رایا» منتشر شده است. او درباره این آلبوم گفته است: می‌خواستم كاری جدا از بازیگری  داشته  باشم. دوست داشتم  به  عنوان یادگار، در این  اثر امضایی از خودم به جا بگذارم. 

 رضا یزدانی

او را باید بیشتر یک خواننده بدانیم تا بازیگر سینما. یزدانی بازیگری و خوانندگی در فیلم‌های «حکم» و «رئیس» را تجربه کرده و در تازه ترین فیلم «مهدی کرم پور» ایفاگر یکی از نقش‌های اصلی است. او بازیگر نقش یک رهبر ارکستر در اپیزود «تهران، سیم آخر»، از فیلم سه اپیزودی «تهران در جست و جوی زیبایی» است. 

دنیای ساز و آواز به روایت بازیگران

مرور گفته‌های چند بازیگر بیانگر آن است که آن‌ها درک و تجربه‌های متفاوتی، از فعالیت‌های خودشان در حوزه موسیقی و خوانندگی داشته اند.

مهران مدیری: به خاطر پیشینه تئاتری ام، موقع اجرای کنسرت خیلی استرس نداشتم

خواندن در کنسرت با همه سختی‌هایش، از اجرای «هملت» شکسپیر سخت تر نیست! چون خواندن را می‌شود یک جوری جمع کرد.
کما این که من یکی دو باری هم اشتباه خواندم. اما تئاتر اصلا شوخی بردار نیست. مثل «دومینو» است که اگر یک نفر یک جمله در لحظه یادش برود، تمام آدم‌ها می‌ریزند و به هیچ عنوان نمی‌شود ادامه اش داد. اصلا باید پرده را بکشی و بگویی از اول! به خاطر همین پیشینه تئاتری و مواجهه با جمعیت حرفه ای تئاتر بین که نشسته مو را از ماست بیرون می‌کشند، موقع اجرای کنسرت خیلی استرس نداشتم.( گفت وگو با ماهنامه نسیم هراز)

شهاب حسینی: اگر می‌توانستم ساز بزنم، هرگز نمی‌خواندم 

مطمئن  باشید اگر  توانایی  نواختن سازی  را داشتم، هرگز نمی‌خواندم. فقط دوست داشتم  در این  عرصه  فعالیتی  انجام  داده  باشم. من  علاقه مند و شنونده  پروپاقرصی  برای  موسیقی  هستم. این  موضوع  بخش عمده ای  از زندگی  من  را تشكیل  می‌دهد، ولی متاسفانه  به  خاطر مشغله  زیاد و تعهداتی  كه  داشتم، فرصتی  پیدا نكردم  تا در این  عرصه  به  كسب آموزش  بپردازم  و نواختن سازی  را یاد بگیرم.

رضا عطاران: به من گفتند حنجره ات صدای گرامافون می‌دهد

در «كوچه اقاقیا» ترانه ای خواندم كه باید قدیمی، گرامافونی و فالش به نظر می‌رسید. حمید صدری سازنده موسیقی این مجموعه، به من گفت صدایم قابلیت صدای فالش را دارد. اولین بار او به من پیشنهاد داد که بخوانم. او می‌گفت حنجره ات صدای گرامافونی دارد و این صدا برای رپ خوانی مناسب است. از برخی ترانه‌هایم راضی نیستم. این راضی نبودن ربطی به کمبود وقت در هنگام اجرا ندارد. بعضی وقت‌ها کار از دست در می‌رود.
در «متهم گریخت» و «ترش و شیرین»، رپ خوانی كردم كه ممكن است نوع خواندنش سخت باشد اما نیاز چندانی به صدای خوب ندارد. به موسیقی علاقه دارم اما بیشتر دوست دارم بشنوم تا بخوانم. ( گفت وگو با برنامه تلویزیونی شب شیشه ای) 

امین زندگانی: یك بازیگر باید توانایی خواندن داشته باشد

مدتی  است  كه  به  عنوان بازیگری  كه  نقش  خواننده  را ایفا می‌كند، با گروه «هفت»  همكاری  دارم. از همان  ابتدا به گروه گفتم  كه  خواننده  نیستم. فقط تلاش  می‌كنم  تا نقش  یك  خواننده  را به خوبی  ایفا كنم.
در همین  حد بگویم  كه  یك  بازیگر، باید توانایی  خواندن  داشته  باشد. چون  صدا ابزار اصلی  بازیگری  است.

رضا یزدانی: حضور سینمایی ام به فعالیتم در موسیقی ضربه نمی‌زند

با کسانی که اعتقاد دارند حضورم به عنوان بازیگر سینما، به حرفه اصلی من که موسیقی است ضربه می‌زند، به شدت مخالفم؛ سینما هم در واقع شاخه ای از هنر است و من هم دوست دارم این هنر را تجربه کنم. اگر موفق بشوم، ادامه اش می‌دهم. عکاسی را دوست دارم و می‌خواهم از آن لذت ببرم. جهان هنر بسیار وسیع و گسترده است و من دلم می‌خواهد گوشه‌هایی از آن را تجربه کنم و از زندگی‌ام لذت ببرم.

فتانه ملک محمدی ( بازیگر فیلم سوپراستار): منظم‌ترین هنرمندها نوازندگان هستند

علت انتخاب شدنم برای بازی در فیلم «سوپراستار» این بود که نوازندگی بلد بودم. خانم میلانی هم دنبال چنین دختری می‌گشتند. دوست دارم كارشناسی ارشدم را در رشته آهنگ سازی قبول شوم بعد بروم موسیقی فیلم بسازم. یعنی سینما و موسیقی را یك جوری با هم تلفیق كنم. من موسیقی را بخشی از ریاضی می‌دانم. به قول آقای مهرجویی موزیسین‌ها همه شان آدم‌های منظمی‌ هستند، چون در مغزشان یك تیك تاكی دارند. من موزیسین نیستم. اما این‌ها را دیده ام و شنیده ام. این تیك تاك باعث می‌شود كه تو منظم باشی. من موسیقی را بیشتر از سینما دوست دارم.

 

بیشتر بدانید : دلیل خواننده شدن مهران مدیری، گلزار، فروتن و بقیه بازیگران!

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khorasannews.com