مراسم رونمایی آلبوم «آرش کمانگیر» شهرام ناظری + عکس
مراسم رونمایی آلبوم «آرش کمانگیر» به خوانندگی شهرام ناظری و آهنگسازی پژمان طاهری و روایت قطب الدین صادقی، غروب جمعه ۲۴ اسفند در سالن آمفی تیاتر موزه موسیقی برگزار شد

رونمایی از آلبوم جدید شهرام ناظری

 این آلبوم از ساخته‌های پژمان طاهری با روایت قطب‌الدین صادقی توسط شرکت ققنوس صبح شنبه ٢٥ اسفندماه منتشر و روانه بازار موسیقی شد.

آرش کمانگیر,شهرام ناظری,آلبوم
رونمایی از آلبوم جدید شهرام ناظری

 در ابتدای نشست رونمایی این اثر حسین توتونچیان مدیرعامل شرکت ققنوس گفت: خوشحالم که در یک پروژه جدید مجدداً با استاد همکاری داشتم، امروزه برگزاری رونمایی از آثار بسیار مد شده اما این را بدانید که استاد هیچ نیازی به چنین مراسمی نداشته و این حرکت صرفاً به خاطر درخواست هواداران او صورت گرفته است.

بیشتر بدانید : خاطرات شهرام ناظری از رفاقت تنگاتنگ و شبانه روزی با استاد شجریان


یک مرامنامه و شیوه‌ای برای چگونه زیستن و رفتن


سپس پژمان طاهری آهنگساز آلبوم درباره این پروژه گفت: کار کردن با استاد ناظری مانند یک مدرسه و کلاس درس است، خوشحالم که در این پروژه فرصتی به وجود آمد تا در کنار او باشم.

او ادامه داد: این اثر یک مرامنامه و شیوه‌ای برای چگونه زیستن و رفتن را دربر می‌گیرد، آتش‌نشانی که ابراهیم‌وار به دل آتش می‌زند خودش یک آرش است. زنی که کنار خیابان برای امرار معاش دست‌فروشی می‌کند یک آرش است. کسانی که هشت سال در مقابل کشور عراق ایستادند و جنگیدند، خودشان آرش‌های بسیاری بودند.

طاهری همچنین گفت: من در دو اثر مختلف افتخار همکاری با استاد را داشتم که در کارنامه کاری‌ام به ثبت رسید و از این بابت خیلی خوشحالم.

آرش کمانگیر,شهرام ناظری,آلبوم
شهرام ناظری در مراسم رونمایی از آلبوم «آرش کمانگیر»


آرش کمانگیر,شهرام ناظری,آلبوم
رونمایی از آلبوم جدید شهرام ناظری

ما دشمن موسیقی پاپ نیستیم

شهرام ناظری سخنران بعدی این مراسم ضمن تشکر از اهالی رسانه گفت: از زمان آشنایی با برادران طاهری همکاری‌های متفاوت داشتم و در این مسیر با آن‌ها خیلی کلنجار رفتم چرا که آن‌ها راه دیگری را می‌خواستند طی کنند من راهی دیگر به آن‌ها معرفی کردم و نتیجه آن این آلبوم شد.

او ادامه داد: آهنگساز کار را با ارکستر ایرانی ضبط کرده بود اما من بعد از شنیدن کار رضایتم جلب نشد در نهایت به او پیشنهاد ضبط با ارکستر مجلسی را دادم که او نیز به وین رفته و این اثر را ضبط کرد.

ناظری همچنین گفت: این کار در یک روز عصر در استودیو خواندم و فرم و لحنی جدید در خواندن این آلبوم به کار بردم که از درونم جوشید. برای خودم هم واقعاً تعجب‌برانگیز بود. بعدها که کار را شنیدم دو جایش تغییر ایجاد کردم و دو آواز وارد مجموعه اثر شد.

او تأکید کرد: این کار برای آن‌هایی که به ایران عشق می‌ورزند ارزش زیادی خواهد داشت، از تهیه‌کننده اثر که پای تمامی هزینه‌های مادی و معنوی آن ایستاد تشکر می‌کنم چون اصولاً اگر تهیه‌کننده ببیند کار بازگشت مالی ندارد روی آن سرمایه‌گذاری نمی‌کند، اما این تهیه‌کننده تمام‌قد پای این آلبوم ایستاد.

بیشتر بدانید : شهرام ناظری چگونه شوالیه آواز شد.


این خواننده در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره انتشار اثری در این مضمون گفت: من با دست خالی حدود پنجاه اثر را به وجود آورده‌ام، اما هیچ حمایتی از سوی هیچ ارگان دولتی نداشته‌ام. تعجب‌برانگیز است که با چنین اوضاعی هنرمند می‌ماند و کار می‌کند و مردم هم از هنر استقبال می‌کنند. در شهر تهران همه چیزش آدمی را از هنر دفع می‌کند. از طرفی دیگر تبلیغات و رسانه دست ما نیست. کسانی مانند ما راهی به تلویزیون نداریم. این جنگی نابرابر است که من همیشه در خط مقدمش بوده‌ام. اما وقتی هیچ کاری از طریق رسانه‌ها و ارگان‌های فرهنگی نمی‌شود واقعاً ترسناک است. باز هم این مردم ایران هستند که با وجود همه این مسائل هنوز خواستار هنر و فرهنگ هستند. ما دشمن موسیقی پاپ نیستیم و هر نوع موسیقی باید در جامعه باشد.

آرش کمانگیر,شهرام ناظری,آلبوم
شهرام ناظری در مراسم رونمایی از آلبوم «آرش کمانگیر»


آرش کمانگیر,شهرام ناظری,آلبوم
مراسم رونمایی آلبوم «آرش کمانگیر» شهرام ناظری


قطب‌الدین صادقی راوی این آلبوم آخرین سخنران برنامه درباره این همکاری گفت: این شعر حماسی‌ترین شعر زمان ماست. اوضاع سیاسی کشور در دهه چهل موجب سروده شدن این شعر از سوی سیاوش کسرایی است. من در دوران محصلی این شعر را زمزمه می‌کردم.

او ادامه داد: در شاهنامه اثری از حماسه آرش نمی‌بینید. دوباره زنده کردن اسطوره‌های ملی و به چرخه روز درآوردنش یکی از وظایف هنرمندان است.

"آرش کمانگیر" متشکل از هفت قطعه به نام‌های "شب"، "قصه"، "امید"، "آهنگ دگر"، "بدرود"، "آرش" و "سوگ" است. ضمن اینکه پژمان طاهری، طاها عابدیان، فرهاد صفری و بابک غسالی تک‌نوازان آلبوم "آرش کمانگیر" هستند و غیر از تک‌نوازی ویولای طاها عابدیان که در وین ضبط شده است، دیگر تک‌نوازی‌ها و دکلمه در تهران صدابرداری شده است.

آرش کمانگیر,شهرام ناظری,آلبوم

 

بیشتر بدانید : حس تلخ شهرام ناظری: بهتر است از ایران برویم!

بیشتر بدانید : ضیافتی سیاسی_هنری در منزل شهرام ناظری + عکس

بیشتر بدانید : نظر 5 خواننده سنتی درباره جنجال اخیر شهرام ناظری

بیشتر بدانید : عکسی که حافظ ناظری از جشن تولد پدرش شهرام ناظری منتشر نمود


عکاس: شهاب اسدی


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ