به مناسبت تولد خواننده گنجشک اشی مشی ...
بی‌شك یاد فرهاد در دل مردمان ایران زمین ماندنی است. زادروزت بخیر و خوشی خواننده گنجشك اشی مشی

یادی از فرهاد مهراد، صدای "مرد تنها"

گاه می‌شود كه خواننده‌ای آرزوها و امیدها، شادی و غم‌های مردمی را زیر آسمان آبی فریاد می‌كشد. گاه می‌شود كه یك فریاد و یك صدا فریاد همه و صدای همه می‌شود.

فرهاد مهراد خواننده شهره را تنها یك بار از دور در جلسات سخنرانی زنده‌یاد دكتر شریعتی در حسینیه ارشاد دیدم كه سر تا پا گوش بود.

چهره نجیب‌، انبوه گیسوان و چشمان درشت سیاهش در یادم مانده است. فرهاد پس از ترك تحصیل در دوران دبیرستان به خوانندگی روی آورد و با گیتاری به دست، نخست ترانه‌های نام‌آوران موسیقی زمانه را خواند و پس از آن با صدای خوشش ترانه‌های فارسی را سر داد. نسل من به خوبی ترانه «جمعه» وی را به یاد دارد و زمزمه می‌كند.

پس از آن ترانه زیبای «گنجشك اشی مشی» شهرت عام یافت. در نخستین سال‌های پیروزی انقلاب یعنی در روز 23 بهمن، ترانه زیبای «وحدت» سروده سیاوش كسرایی با آهنگ اسفندیار منفردزاده نخستین آهنگی بود كه در آن فضا طنین افكند. وی پس از انتشار آخرین آلبومش با نام «برف» در اندیشه تهیه آلبومی به نام «امین» برآمد كه در كار آن بود ترانه‌هایی از كشورها و زبان‌های مختلف را در كنار هم نشر دهد اما دریغا كه بیماری‌اش فرصت انجام این كار را نداد. فرهاد ایمان داشت كه مرگ پایان كبوتر نیست.

همسر وفادار فرهاد یادگارهای او را از جمله عبای شكلاتی‌، شال گردن سیاه، عینك، ساعت‌، پیانو، گیتار و دست نوشته‌های خوش خطش و همچنین قرآن شخصی‌اش را در موزه سینما به یادگار گذاشت. بی‌شك یاد فرهاد در دل مردمان ایران زمین ماندنی است. زادروزت بخیر و خوشی خواننده گنجشك اشی مشی.

بیشتر بدانید : یادگار​های فرهاد مهراد را کجا ببینیم؟

بیشتر بدانید : مرگ فرهاد خواننده جمعه و کودکانه یازده ساله شد + تصاویر

بیشتر بدانید : گفت‌وگو با پوران گلفام، همسر فرهاد

بیشتر بدانید : عکسی از فرهاد مهراد که تا به حال ندیده اید!

بیشتر بدانید : اعتراض همسر فرهاد مهراد به حکم ناعادلانه دادگاه

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه اعتماد