وضعیت بیژن مرتضوی پس از ابتلا به کرونا + عکس
 بیژن مرتضوی، خواننده و آهنگساز ایرانی به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شد

بیژن مرتضوی به دلیل کرونا در بیمارستان بستری شد

ستاره سعیدی همسر بیژن مرتضوی با انتشار چند استوری در اینستاگرام خود از ابتلای او به کرونا و بستری شدنش در بیمارستان و ممنوع الملاقات بودن این هنرمند خبر داد.

بیژن مرتضوی به کرونا مبتلا شد
بیژن مرتضوی به کرونا مبتلا شد

بیژن مرتضوی در بیمارستان بستری شد
بیژن مرتضوی در بیمارستان بستری شد

بیوگرافی بیژن مرتضوی

بیژن مرتضوی در ۲۵ آبان ۱۳۳۶ در ساری زاده شد. او نواختن ویلن را از سن سه سالگی آغاز نمود و در تهران زیر نظر پنج‌تن از معتبرترین استادان ویولن ازجمله پرویز یاحقی، جهانگیر کامیان و عادل کریمی نیا به یادگیری این ساز پرداخت و تکنیک‌های ویژه‌ای همچون بداهه سازی (و بداهه نوازی) ارکستراسیون: ترتیب و تنظیم: گام ربع پرده و غیره را آموخت. در سن هفت‌سالگی او با استعداد یادگیری نواختن پیانو گیتار سازهای کوبه‌ای و سازهای زهی موسیقی سنتی مانند عود تار و سنتور را فرا گرفت. او در یازده سالگی مقام نخست مسابقه کشوری موسیقی دانش آموزان در ایران را کسب کرد. او تنها چهارده‌سال داشت که یک گروه ارکستر ۳۲ نفری تشکیل داد و ساخته‌های خود را در اردوی معروف تابستانی «رامسر» در ایران اجرا کرد.

او بعد از اتمام مقطع دبیرستان به انگلستان رفت. در آنجا تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مورد علاقه اش مهندسی و نقشه‌کشی شهری ادامه داد. همچنین اجرای موسیقی و یادگیری ویولن را دنبال کرد.

در سال ۱۹۷۹ میلادی به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد و به تحصیل در رشته موسیقی در دانشگاه ایالت تگزاس ادامه داد. سپس در سال ۱۹۸۵ ساکن کالیفرنیا شد و اولین آلبوم خود را عرضه کرد.

مشخصه‌ای که او را از نوازندگان دیگر متمایز می‌کند توانایی او در نواختن همه سازهای به کار رفته در آثارش به‌جز سازهای برنجی (سازهای بادیِ فلزی) است. تور داخلی و بین‌المللی که از سال ۱۹۹۰ آغاز شد برای او مخاطبان فراوانی در سر تاسر جهان فراهم کرد. اکنون او به عنوان اولین هنرمند ایرانی که تحت حمایت شرکت‌های "Nederlander Productions" "Jeep Eagle" "New Dodge" "Chrysler" می‌باشد شناخته شده و مورد احترام است. در سوم ژوئیه ۱۹۹۴ بیژن مرتضوی اولین هنرمند ایرانی بود که در "Greek Theater" به اجرای برنامه پرداخت. یکی از قطعاتی که او در این کنسرت اجرا کرد "حماسه"(Epic) نام داشت که در یازده‌سالگی ساخته بود. وی در سال ۲۰۰۹ از کشور انگلستان و در ساوت همپتون از دانشگاه معتبر solent University دکتری موزیک دریافت کرد. هدف و نیت قلبی او، معرفی و توسعه موسیقی معاصر خاورمیانه به‌صورت آکادمیک (رشته تحصیلی) در دانشگاه‌های کشورهای غربی می‌باشد. 

 

بیشتر بدانید : خوانندگانی که به ایران آمدند از بیژن مرتضوی تا شهرام قیصر

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khabarfoori.com/ صفحه ی شخصی ستاره مرتضوی