آهنگ ها و خواننده هایی که یادآور عید نوروز هستند
 در این مقاله تعدادی از آهنگ های خاطره انگیز و شنیدنی درباره نوروز را مرور می کنیم

با کدام ترانه، از کدام خواننده یادِ «نوروز» می‌کنید؟

تقریبا به ازای هر خواننده یک ترک بهاری موجود است! این فهرست فقط گوشه‌ای از مجازهایش را شامل می‌شود و طبیعتا کلی آثار خاطره‌انگیز درباره نوروز و بهار داریم.

بهار دلکش - محمدرضاشجریان

یکی از کار‌های منتسب به «عارف قزوینی»، «بهار دلکش» است که از تصنیف‌های بهاری به زبان فارسی در آواز ابوعطا و از آثار منسوب به «درویش خان» (غلامحسین درویش) است. این تصنیف در آواز ابوعطا، گوشه حجاز اجرا شده است و تاکنون خوانندگانی، چون عبدالله دوامی، محمدرضا شجریان، علیرضا قربانی، وحید تاج و سالار عقیلی این تصنیف را اجرا کرده‌اند. اجرای «محمدرضا شجریان»، بی‌شک بهترین اجرا تاکنون بوده است.

بهار بهار - ناصر عبداللهی 

«ناصر عبداللهی» ترانه «بهار بهار» با مضمون سال نو و بهار را خوانده است. ترانه «بهار بهار» را «محمدعلی بهمنی» سروده و ملودی آن کاری از «تورج شعبانخانی» است و خود «ناصر عبداللهی» آن را تنظیم کرده است.   

بهار دلنشین - بنان

«بهار دلنشین» یا «بهار آرزو» یکی از تصنیف‌های بهاری و کلاسیک ایرانی و از ترانه‌های مشهور و ماندگار فارسی با شعری از «بیژن ترقی» است که نخستین بار در اوایل دهه ۱۳۳۰ هجری شمسی با آهنگسازی «روح‌الله خالقی» و صدای «غلامحسین بنان» اجرا شد. تصنیف «بهار دلنشین» در دستگاه همایون، با مایه آواز یا بیات اصفهان به سرپرستی خالقی و توسط ارکستر گل‌ها نواخته و اجرا شد.

خوشا فصلی - ابراهیم منصفی

«ابراهیم منصفی» معروف به نیمای جنوب از آغازگران شعر نو در هرمزگان بود که با بهره‌گیری از فرهنگ اقلیمی و گرایش به شعر زمانه، نقش مهمی در فرهنگ و هنر مردمی و شعر و موسیقی جنوب ایفا کرد. موسیقی‌اش به‌عنوان یکی از نادرترین نمونه‌های موسیقی مردمی، سرشار از مفاهیم انسانی، عشق، رنج و سرمستی است. آهنگ «خوشا فصلی» که با نام‌های «بدو پیشم» و «خوشا فصلی که دور از غم» نیز شناخته می‌شود، بار‌ها توسط خوانندگان جنوب ایران بازخوانی شده است. یکی از محبوب‌ترین بازخوانی‌های ترانه‌ی «خوشا فصلی»، اجرای مشترک «مهدی ساکی» و «ماکان اشگواری» است.

نوروز خوانی - همایون شجریان

نوروزخوانی نوعی آواز است که در برخی نواحی ایران رواج داشت و خنیاگران دوره‌گرد از اواسط اسفند، با آن به پیشواز بهار و سال نو می‌رفتند و بهارانه می‌خواندند. «همایون شجریان» و «سهراب پورناظری» در نخستین روز از نوروز ۱۳۹۷، قطعه‌ی «نوروز خوانی» را منتشر کردند.

عیدانه - علیرضا عصار

«عیدانه» نخستین ترانه «علیرضا عصار» با سروده‌ای از مولانا و آهنگسازی «فواد حجازی» بود. «عصار» شیفتگی ویژه‌ای به مولانا دارد و این در کار‌های او بسیار آشکار است.

کودکانه - فرهاد

بسیاری ترانه ماندگار کودکانه یا همان «بوی عیدی» را با صدای «فرهاد» شنیده‌اند. کودکانه یکی از نوستالژیک‌ترین و پرخاطره‌ترین آثار موسیقی ایران با صدای «فرهاد مهراد»، شعر «شهیار قنبری» و آهنگ و تنظیم «اسفندیار منفردزاده» که در سال ۱۳۵۵ ساخته و نخستین‌بار در سال ۱۳۵۶ در آلبوم «رنگارنگ» منتشر شد. این آهنگ بار‌ها بازخوانی شده، اما هنرمندان و مخاطبان معتقدند هیچکدام از این بازخوانی‌ها نتوانسته است مثل «فرهاد» بر مخاطبان خودش اثرگذارد.   

آمد بهار جان ها - چاوشی

«آمد بهار جان‌ها‌ای شاخ‌تر به رقص آ» یکی از غزلیات مولوی است که در دیوان شمس آمده است که «محسن چاوشی» آن را اجرا کرده است.

هم چنین آهنگ‌های «مهمونی بهار» با صدای «مهدی یغمایی» و  «بهار خانم» باصدای «قاسم افشار» از دیگر آهنگ‌هایی هستند که ما را یاد بهار می‌اندازد. 


بیشتر بدانید : نوروزخوانی همایون شجریان + فیلم

بیشتر بدانید : نوروزخوانان، پیام‌آوران بهار

بیشتر بدانید : نوروز را با کلاسیک ها سر کنید

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: bartarinha.ir