احمد آزاد درگذشت + بیوگرافی و عکس
 احمد آزد خواننده، آهنگساز، شاعر، ترانه‌سرا، نوازنده، روزنامه‌نگار، نویسنده، مجری و برنامه ساز رادیو و تلویزیون بود. از معروفترین آهنگ‌ هایش می‌توان به ساقی، خوشگلای شمرون، مستمو شنگولم و من یه پرندم اشاره کرد

احمد آزاد، موزیسین ایرانی، درگذشت

 احمد آزاد، خواننده قدیمی در سن ۶۰ سالگی در ایران درگذشت. آزاد در ۱۷ فروردین ۱۳۴۰ متولد شد. او خواننده، آهنگساز، شاعر، ترانه‌سرا، نوازنده، روزنامه‌نگار، نویسنده، مجری و برنامه ساز رادیو و تلویزیون بود. آزاد در اویل فعالیتش در امریکا با سیاوش زندگانی به همکاری و اجرای کنسرت پرداخت. او در دهه شصت با خواندن آهنگ‌هایی موسوم به کوچه بازاری به شهرت رسید.

آگهی ترحیم احمد آزاد
آگهی ترحیم احمد آزاد

به گفته دوستان احمد آزاد او در ایران جان به جان آفرین تقدیم کرد و در مقبره خانوادگیشان در آرامستان باغ رضوان اصفهان به خاک سپرده خواهد شد. 

بیوگرافی احمد آزاد

احمدآزاد متولد ۱۷ فروردین ۱۳۴۰ د رروستای خمک زابل بود. احمد آزاد با نام خانوادگی اصلی امیر شهریار خمکی از خوانندگان مشهور ایرانی در سبک پاپ ، سنتی و مردمی بود.

وی در اصفهان فراگیری ردیف‌ ها و دستگاه‌ های موسیقی ایران را نزد تاج اصفهانی و سلفژ را نزد هوشنگ بهشتی آغاز کرد. پس از خروج از ایران و زمانی که در رشته مهندسی برق به تحصیل اشتغال داشت، مبانی موسیقی را با لقمان ادهمی و مهدی تاکستانی آغاز کرد.

عکس کودکی احمد آزاد
عکس کودکی احمد آزاد

با آمدن سیاوش زندگانی به آمریکا با او همکاری و اجرای کنسرت نمود و هم‌چنین به خواندن و تمرین ردیف‌های آوازی موسیقی ایرانی از جمله ردیف آوازی استاد دوامی، میرزا عبدالله، محمود کریمی و دیگر استادان پرداخت. وی همچنین از محضر استاد حبیب‌الله خان بدیعی و جلیل زلاند و استاد ایرج استفاده کرده‌است.

احمد آزاد در کنار استاد ایرج
احمد آزاد در کنار استاد ایرج

آشنایی بیشتر احمد آزاد با موسیقی ایرانی و روش خواندن و اجرای ردیف‌های موسیقی، پس از آمدن ایرج و گلپایگانی به آمریکا و آشنایی با این دو موسیقیدان بود. وی همچنین در دانشگاه‌های معتبر آمریکا به تحصیل در رشته‌های مهندسی برق، مهندسی پرواز، خلبانی، دکترای متافیزیک، و روانشناس اجتماعی، هیپنوتیزم بالینی پرداخت. او همچنین مجری و برنامه ساز برنامه بامداد آدینه نیز بود که در هر قسمت به گفتگو با یکی از چهره‌های موسیقی می‌پردازد؛ و همچنین موسیقی ملی ایران را بیشتر به مردم می‌شناساند.

 احمد آزاد، دهم آبان ۱۴۰۰ پس از مدتی بیماری در سن ۶۰ سالگی در لس آنجلس درگذشت.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: bartarinha.ir/fa.wikipedia.org