حسین علیزاده بی شک یکی از بزرگترینهای تاریخ موسیقی جهان است . که موسیقی اش ما را بدنیا دیگری ورای دنیای مادی می برد او در سال 1330 در...
حسین علیزاده بی شک یکی از بزرگترینهای تاریخ موسیقی جهان است . که موسیقی اش ما را بدنیا دیگری ورای دنیای مادی می برد او در سال 1330 در منطقه سید نصر الدین بازار تهران متولد شد. دوره‌های آموزش موسیقی را
در هنرستان موسیقی تهران زیر نظر استادانی چون هوشنگ ظریف و حسین دهلوی طی كرد
و پس از راه یابی به رشته موسیقی دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران از محضر دیگرانی چون حبیب‌الله صالحی،محمود كریمی، علی اكبر شهنازی، داریوش صفوت، نورعلی خان برومند، سعید هرمزی، یوسف فروتن و عبدالله خان دوامی نكته های نوازندگی تار و سه تار و ردیف موسیقی سنتی ایران در سطوح عالی را فرا گرفت.
علیزاده از سال‌های ابتدایی دهه پنجاه به تدریس در كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان پرداخت و همزمان شكل دهی گروه مركز حفظ واشاعه و شیدا و عارف و گروه سازهای ملی و حضور در برنامه‌های موسیقی جشن و هنر شیراز را دنبال كرد كه حاصل آن تدوین و اجرای دستگاه ماهور توسط گروه مركز حفظ و اشاعه (جشن هنر شیراز1354) و  كنسرت نوا با خوانندگی پریسا (فاطمه واعظی) در سال 1355 همین جشن بود.
در این سالها علیزاده با ساخت و اجرای  قطعاتی چون سواران دشت امید و حصار فرمی تازه را به موسیقی ایرانی اضافه  كرد كه نبوغ وی دراین زمینه را نشان داد.[درباره سواران دشت امید و حصار]
ساخت كنسرتوی نی و  اركستر با عنوان نینوا در سالهای ابتدایی دهه شصت نام علیزاده را بیش از گذشته بر زبان ها جاری ساخت . این قطعه كه با نی جمشیدعندلیبی به عنوان تكنواز نی اجرا شد ، از جمله شاخص ترین قطعات تاریخ موسیقی ایران به شمار می رود كه علیزاده آن را با الهام از تحولات سالهای ابتدایی دهه شصت تصنیف كرد.
پس از تعطیلی و توقف موسسه چاووش، علیزاده برای ادامه تحصیل موسیقی به دانشگاه آزاد برلین رفت و در سال‌های میانی دهه شصت به ایران بازگشت و گروه شیدا و عارف را بازسازی كرد كه حاصل آن كنسرت شور انگیز با صدای شهرام ناظری، صدیف تعریف و بیژن كامكار در تالار وحدت بود. این كنسرت بعدها با صدای شهرام ناظری در آلبومی به همین نام انتشار عمومی یافت.
پس از آن علیزاده به تجربه در ساخت انواع موسیقی پرداخت كه در زمینه موسیقی ایرانی در قالب تكنوازی می توان به آثاری چون تركمن، پایكوبی، همایون(با سه تار) و ماهور، هجرانی، همنوایی، نوا (تار) در زمینه گروه نوازی آلبوم های راز ونیاز (با صدای علیرضا افتخاری) صبحگاهی (با صدای محسن كرامتی) و آثاری به صورت گروه نوازی (آوای مهر،راز نو، به تماشای آبهای سپید، نی نوا، عصیان و واریاسیون كردی) اشاره كرد.

علیزاده در زمینه موسیقی فیلم هم تجربه‌های موفقی داشت كه از جمله آنها می‌توان به موسیقی فیلم‌های چوپانان كویر (حسین محجوب)، دل شدگان (علی حاتمی)، گبه (محسن مخملباف)، عشق طاهر (محمد علی نجفی)، ایران سرای من است (پرویز كیمیاوی)، زمانی برای مستی اسب‌ها (بهمن قبادی)، ابر و ‌آفتاب (محمود كلاری)، میراث كهن (سید محمد میر سلطانی)، زشت و زیبا (احمد رضا معتمدی)، لاك پشت‌ها هم پرواز می‌كنند (بهمن قبادی)، نیومانگ (بهمن قبادی) و موسیقی متن سریال تلویزیونی زیر تیغ اشاره كرد.
وی همچنین درزمینه انتشار كتاب و آلبوم‌های آموزشی تجربه‌های موفقی داشت كه انتشار ده قطعه برای تار (در 4 جلد) ردیف میرزا عبدالله (اجرا باتار و سه تار)، دستور تار و سه تار دوره متوسطه تا پیشرفته (كتاب ونوار) بوسه‌های باران (مجموعه تصانیف) و پارتیتور قطعه نوا از جمله كارهای وی در این زمینه است.
حسین علیزاده از سال‌های پایانی دهه 70 همكاری خود را با محمد رضا شجریان و كیهان كلهر و همایون شجریان آغاز كرد كه حاصل آن اجرای كنسرت‌های مختلف در اروپا و آمریكا و كنسرت همنوا بابم در تهران (تالار كشور) بود. حاصل همكاری شجریان و علیزاده آلبوم‌های فریاد، همنوا بابم، داد و بیداد، زمستان و نوا بود
علیزاده در سال 83 با ژیوان گاسپاریان همكاری مشتركی داشت كه حاصل آن كنسرتی در كاخ نیاوران بود كه بعدها این كنسرت در قالب آلبومی به نام به تماشای آبهای سپید انتشار عمومی یافت و تا مرحله نهایی جایزه گرمی برای بخش موسیقی جهانی پیش رفت. حسین علیزاده در كمك به ساخت سازهای تازه  تجریه‌های موفقی داشت كه از آن میان می‌توان به ابداع سازهای سلانه و شور انگیز اشاره كرد كه هم اینك نیز در كنسرت‌هایش از آن بهره می‌گیرد. همچنانكه در معرفی سازندگان سازها نیز پیشگام بود و دركنسرت‌های خود از سازندگان سازهایی كه خود با آنها تكنوازی می كرد در بروشور كنسرت یاد كرده است.
سال گذشته علیزاده گروهی به نام ضربانگ را شكل داد كه حاصل آن اجرا در چند كشور اروپایی بود
علیزاده كه سالها قبل در فكر تجریه‌های تازه در زمینه موسیقی آوازی بود، با شكل دهی گروهی به نام هم آوایان این تجربه را توسعه داد كه آخرین اجرای این گروه در تابستان امسال از گسترش ایده‌‌های تازه وی دراین زمینه خبر می‌دهد.
 
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ.
منبع :www.hamshahrionline.ir