نیکی نصیریان: من بانوی عمارت بودم!
در این مقاله گفت و گویی خواندنی با نیکی نصیریان، هنرپیشه مجموعه تلویزیونی بانوی عمارت داریم

نسبت فامیلی علی نصیریان و نیکی نصیریان چیست؟

ده سال پیش بود که با پخش مجموعه مناسبتی رمضانی «بزنگاه» به کارگردانی رضا عطاران از شبکه سه سیما، برای نخستین بار با نام و تصویر نیکی نصیریان آشنا شدیم. کودك چهار پنج ساله شیرین زبان و خوش صحبتی که در اولین حضور تلویزیونی خود، به نوعی بازیگر مقابل عطاران در آن مجموعه به حساب می آمد و با وجود اختلاف سنی زیاد، پابه پای عطاران در بذله گویی ها و گفتن دیالوگ های پشت سرهم و خلق موقعیت های کمدی پیش می آمد.

بیشتر بدانید : نیکی نصیریان؛ آهوی سریال بانوی عمارت

«درسا»ی آن مجموعه در آن سال بازی اش به چشم مخاطبانی که لحظه های بعد از افطارشان را به تماشای بزنگاه مینشستند، حسابی محبوب شد و بازی اش به چشم آمد؛ با این حال این بازیگر خردسال هرچند در سالهای بعد فعالیتش را همچنان ادامه داد، اما دیگر با آن استقبال از جانب مخاطبان مواجه نشد و خود به رغم سن کم، فعالیتش را آرام و پیوسته در این عرصه پی گرفت. نصیریان در ادامه این فعالیت ها با بازی اخیرش درنقش آهوی مجموعه بانوی عمارت دوباره به چشم آمده است و با این جنس بازی روان و ملموسش با توجه به اینکه کم کم وارد جوانی و بزرگسالی هم می شود، می توان پیش بینی کرد که دوباره اتفاقاتی خوب در انتظارش باشد و از این پس حضور او رادر مجموعه های تلویزیونی و فیلمهای سینمایی بیشتری شاهد باشیم.

نیکی نصیریان,بانوی عمارت,آهو در بانوی عمرت,سریال بانوی عمارت
نیکی نصیریان

آهوی بانوی عمارت که نقش محوری و قابل توجهی هم هست، ترکیب شیطنت های دوران نوجوانی و سنگینی آن فضای تاریخی را در کنار هم دارد و نصیریان در کنار بازیگران شناخته شده این مجموعه که اکثرا تجربیات تئاتری هم دارند، بازی قابل قبولی را از خود به نمایش گذاشته است.

دوست داشتیم بازی او در این مجموعه تلویزیونی، بهانه ای باشد تا به صورت حضوری با او به گفت وگو بنشینیم و سوالاتمان را بپرسیم؛ اما او این روزها در ایام امتحانات مدرسه اش به سر می برد و بهتردیدیم سوالاتمان را تلفنی و کوتاه بپرسیم. گفت وگو با او را در ادامه خواهید خواند.

آقای حمیدنژاد کارگردان این مجموعه شما را براساس بازی تان در دوران کودکی در مجموعه بزنگاه دریاد داشتند و برای این نقش انتخاب کردند یا در این مدت نقش آفرینیدیگری هم از شما در عالم هنردیده بودند؟

من توسط دستیار کارگردان پروژه به ایشان معرفی شدم و ایشان با پرس وجو و آشنایی قبلی که از بازی ام داشتند، این نقش را به من محول کردند.

تعریفی که ابتدا از شخصیت آهو به شما ارائه دادند، همین چیزی است که اکنون در مجموعه می بینیم؟ چون گویا قرار بوده آهو شخصیت اصلی مجموعه باشد و نام اولیه سریال هم همین بود...

بله؛ دقیقا. سریال ابتدا آهو نام داشت و قرار بود این شخصیت نقش اصلی اش باشد. اما بعد که بازیگران دیگر کار را انتخاب کردند، نقش آهو کوتاهتر شد و نام مجموعه را هم بانوی عمارت گذاشتند.

نیکی نصیریان,بانوی عمارت,آهو در بانوی عمرت,سریال بانوی عمارت
نیکی نصیریان در بانوی عمارت

و از این بابت ناراحت نشدید؛ چون درست است که الان هم بازی تان به خوبی دیده شده و به چشم آمده، اما اگر نقش اول مجموعه بودید این موفقیت و دیده شدن مضاعف میشد؟

طبیعتا ناراحت شدم. البته الان هم بازخوردها خیلی خوب است و از این بابت رضایت دارم.

حضور در آن فضای تاریخی کار چه حس و حالی داشت؛ سخت بود یا آسان؟

این بار اولم نبود که حضور در فضای تاریخی را تجربه می کردم؛ اولین تجربه ام بازی در سریال تاریخی «جلال الدین» به کارگردانی آقای شهرام اسدی بود. با این حال هنوز با سختی هایی مواجه بودم. به ویژه اینکه کاریك سال طول کشید. فیلمبرداری مان در سه شهر مختلف انجام می شد و مدام در رفت و آمد بودیم.

و در این بین راهنمایی های کارگردان برای ایفای درست نقش و کنار آمدن با آن فضا چقدر به کمکتان آمد؟

تمرین خاصی برای پیدا کردن لحن و شخصیت نداشتم؛ تمرین هایم بیشتر با نابازیگران مجموعه بود تا آنها در فضای کار قرار بگیرند و با فضای تاریخی مطابقت پیدا کنند.

همبازی شدن با بازیگران این مجموعه را چطور دیدید؟ به ویژه اینکه تقریبا بجز خانم مومن (بازیگرنقش فخرالزمان) اکثر بازیگران این مجموعه شناخته شده هستند و در عرصه بازیگری حضوری فعال و جدی دارند.

همه بازیگران به خانم مومن کمک کردند؛ چون ایشان بالاخره نقش اصلی بودند و باید بهتر دیده می شدند. من هم خودم براساس چیزهایی که از شخصیت آهو می دانستم، کوشیدم این نقش را هرچه بهتر ایفا کنم.

در فاصله بازی در بزنگاه تا حضور در بانوی عمارت در کلاس های بازیگری شرکت نکردید؟

اصلا. در این ۱۱ سالی که مشغول فعالیت هستم، به هیچ کلاس بازیگری نرفته و خودم بازیگری را آموخته ام. البته در همین مدت در ۳۵ پروژه حضور داشتم؛ در بین آنها سریال هم بود، اما هیچ کدام به اندازه بانوی عمارت دیده نشد.

چرا؟ نقش هایتان کوتاه بود؟

 نه، اتفاقا در چند پروژه سینمایی نقشهای خوبی داشتم.

با این حال همچنان هیچکدام به اندازه بانوی عمارت شاخص نشدند...

خب بانوی عمارت کار ویژه و خاصی است، چون در فضای دوران قاجار می گذرد و به لحاظ نوع لباس و داستان و در مجموع به این خاطر که از تلویزیون پخش می شود، بیشتر از دیگر آثارم دیده شد.

راستی، شما متولد چه سالی هستید؟

سال ۸۲.

و طی این مدت دور بودن از فضای درس و خانواده برایتان سخت نبود؟ با این قضیه چطور کنارآمدید؟

من برای بازی در پروژه بانوی عمارت به مدت هفت ماه مدرسه نرفتم. البته امتحانات نهایی هم داشتم و با این حال سعی کردم لطمه ای به تحصیلم نخورد؛ تا جایی که سال گذشته معدلم  19.88  شد.

دوستان همسن وسالتان بانوی عمارت را تماشا می کنند؟

بله، هم دوستان وهم معلم هایم همه شان مجموعه را می بینند. در این مدت حسابی پیگیر داستان شده اند و حتی کسانی که معمولا تلویزیون تماشا نمی کنند هم الان مجموعه را می بینند.

ونظر مردم جامعه چیست؟

هرکس نظری دارد، اما اکثرا راضی هستند.

 تجربه حضور در سریالی که در جامعه این قدر دیده شده و نیز همکاری با کارگردان شناخته شده ای چون عزیزا... حمیدنژاد می تواند از این لحظه به بعد زندگی حرفه ای تان را حسابی دگرگون کند و اتفاقات خوبی رقم بزند. برنامه خودتان برای آینده چیست؟ چه آینده ای را در این مسیر مدنظر دارید؟

من از همان زمان ورودم به عالم بازیگری، زمانی که بچه بودم و خیلی نمی توانستم برای آینده ام تصمیم بگیرم، به این نتیجه رسیدم که بازیگری را پس از تحصیل اولویت دومم بگذارم. الان در رشته تجربی مشغول تحصیل هستم و دوست ندارم تمام زندگی ام معطوف بازیگری شود.

بعد از پایان بازی در بزنگاه همچنان با آقای عطاران در ارتباط هستید؟

بله، اتفاقا همین هفته گذشته با ایشان صحبت می کردم. گویا خبرهای بانوی عمارت را شنیده بودند و در آن خصوص صحبت کردیم.

بیشتر بدانید : گفتگو با بازیگر خردسال مجموعه بزنگاه

سریال را دیده است؟

نمی دانم؛ چون مطمئن نیستم که ایران هستند یا نه. اما بخش هایی از مجموعه را برایشان فرستادم و ایشان راضی بودند و تبریك گفتند.

برای بازی در بزنگاه براساس تست انتخاب شدید؟

خیلی یادم نیست؛ به هرحال ماجرا مربوط به ۱۱ سال پیش است.

یادم هست در آن سالها این شایعه هم مطرح شده بود که شما نوه علی نصیریان هستید...

 بله؛ اما این قضیه صحت ندارد. ما با آقای نصیریان نسبت دوری داریم، اما ایشان پدربزرگم نیستند و ورود من به بازیگری از این طریق نبود.

 

بیشتر بدانید : نقش متفاوت نیکی نصیریان که با «بزنگاه» عطاران مشهور شد + عکس

بیشتر بدانید : آیا داستان سریال «بانوی عمارت» واقعی است؟

بیشتر بدانید : بیوگرافی فخرالزمان سریال بانوی عمارت + عکس

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه جام جم