مهمان‌های جنجالی هزار راه نرفته از کجا می‌آیند؟!
جنجال آفرینی برخی مهمان‌های برنامه‌های تلویزیونی هزینه ساز شده و به نظر می‌رسد دستی برای کسب سود یا هزینه‌سازی تعمدی برای رسانه ملی در کار است

زوج اینستاگرامی برنامه «هزار راه نرفته» و حذف برنامه از کنداکتور شبکه دو سیما

ماجرای برنامه سازی در تلویزیون در چند سال اخیر با مشکلات زیادی مواجه بوده، از یک سو مدیران رسانه ملی برای جلب اعتماد مخاطب ایرانی به تلویزیون و در راستای احقاق جوان گرایی با استفاده از نیروهای جوان و تازه نفس سعی دارند تولیدات جذاب تر و به روزتری را در اختیار مخاطب قرار بدهند و از سوی دیگر گاهی کم تجربگی این جوان ها کار دست صدا و سیما می‌دهد.

متاسفانه طی چند سال اخیر، ایجاد حس کاذب رقابت بین تولیدات تلویزیونی ما و شبکه‌های ماهواره‌ای بدون توجه به تفاوت‌های فرهنگی و خط قرمزهای موجود، اشکالاتی را ایجاد کرده که در خوشبینانه ترین حالت ناشی از کم دقتی عوامل برنامه است اما اگر بخواهیم مشکلات موجود را تحلیل و بررسی کنیم باید بگوییم گروه‌های سوژه یابی که در برنامه‌های گفتگو محور تلویزیون فعال هستند و اتفاقا محدود به چند نفر خاص هم می‎شوند با طرز فکری سودجویانه بیشتر از هر چیز به ایجاد جذابیت و جنجال می‌اندیشند.

این گروه ها بدون در نظر داشتن خط قرمزها برای برنامه‌های تلویزیونی به دنبال سوژه‌های جذاب هستند اما در نهایت با حاشیه‌های غیر قابل جبرانی که ایجاد می‌کنند این سازمان صدا و سیماست که مجبور می‎شود بهای جذابیت‌های دروغین را بپردازد.

ماجرای زوج پر حاشیه در برنامه «هزار راه نرفته»

در جدیدترین حاشیه تلویزیونی، برنامه «هزار راه نرفته» که پس از 10 سال دوباره به آنتن شبکه دو سیما برگشته، با دعوت از یک زوج اینستاگرامی بدون بررسی صحت مطالب مطرح شده توسط این افراد موجی از واکنش‌های مردمی را ایجاد کرد که در نهایت منجر به تعطیلی موقت برنامه شد.

بیشتر بدانید : جنجال زوج اینفلوئنسر و استفاده تبلیغاتی از برنامه «هزار راه نرفته»!!

در این برنامه با هدف ایجاد حس همدلی بین زوج‌های جوان از زن و مردی دعوت شده که مدعی بودند سبک زندگی غیر اسلامی خود را تغییر داده و به عبارتی متحول شده‌اند. آن‌ها ضمن تعریف و تمجید از سبک زندگی اسلامی و تحولی که التزام به حجاب و دستورات الهی در احوال آن‌ها ایجاد کرده، سبک زندگی پیشین خود را هم مورد نقد قرار دادند اما ماجرا به همینجا ختم نشد!

پس از اتمام برنامه، کاربران شبکه‎های اجتماعی با انتشار تصاویری از پیج شخصی این دو نفر که نشان می‌داد نه تنها التزامی به حجاب ندارند بلکه با افتخار ویدیوی مربوط به شرب خمر خود در جمع دوستان‌شان را هم منتشر کرده‌اند؛ پرده از داستان دروغین این زوج جوان روی آنتن شبکه دو سیما برداشتند.

تصاویر موجود در اینستاگرام این زوج به حدی فاجعه‌آمیز بود که با دستور مدیر شبکه، پخش قسمت‎های بعدی برنامه «هزار راه نرفته» از کنداکتور شبکه دو سیما حذف شد. کمی بعد زوج جوان با انتشار پست جدیدی وانمود کردند صفحه آن‌ها هک شده بوده و این تصاویر متعلق به قبل از تحول آن‌هاست. این ادعای عجیب در حالی مطرح شد که تاریخ انتشار تعدادی زیادی از این مطالب متعلق به 5 ماه قبل است اما زمان ضبط این برنامه 8 ماه پیش بوده است؛ در خصوص رد این ادعا اگر فرض کنیم که تاریخ ضبط برنامه هم متعلق به 8 ماه قبل نبوده، چطور می‌توانیم بپذیریم که این زوج پیج خود حاوی تصاویری تا این حد غیر قابل قبول را تعطیل نکرده‌اند و جدای از آن چطور ممکن است که طی 5 ماه اخیر که مطالب در حال انتشار در این صفحه بوده؛ خودشان متوجه نشده بودند؟!

حاشیه‌سازی مهمان‌های «ماه عسل» و «از لاک جیغ تا خدا»

این البته اولین بار نیست که حاشیه‌ای این چنینی برای یکی از برنامه‎های تلویزیونی ایجاد می‌شود؛ پیش از این هم برنامه پر بیننده ماه عسل با دعوت از مهمان‌هایی که وضعیتی مشابه همین زوج داشتند کار را به جایی رساند که با توبیخ مستقیم معاونت سیما مواجه شد.

برنامه تلویزیونی «از لاک جیغ تا خدا» هم از دیگر نمونه‎هایی بود که افرادی این چنینی را بهانه ایجاد تحول در زندگی‌‌شان به عنوان الگو به مخاطب خود معرفی می‎کرد! اقدامی کارشناسی نشده که حاشیه‎های بسیار زیادی ایجاد کرده و موجی از انتقادات را به همراه داشت. این برنامه با الگو سازی از برخی چهره‎های خاص اینستاگرام که به طور نامناسبی از پوشش چادر استفاده می‎کنند در یک بازه زمانی با اعتراضات زیادی مواجه شد؛ دعوت از مهمان‌هایی با وضعیت مشابه زوج دعوت شده در هزار راه نرفته هم یکی دیگر از اشکالات «از لاک جیغ تا خدا» بود.

کسب سود به قیمت بازی با آبروی رسانه ملی

رفتارهای شتاب‌زده این چنینی که تا به حال به دفعات شاهد آن بودیم عملا با هزینه کردن آبروی سازمان صدا و سیما در پایان برای عده‌ای سودجو اعتبار ایجاد کرده‌اند. دعوت از چهره‌های شناخته شده اینستاگرامی در برنامه پر بیننده خندوانه بدون در نظر داشتن محتواهایی که این افراد پیش از حضور در تلویزیون منتشر کرده بودند و ایجاد اعتبار برای شهرت بیشتر این اینفلوئنسرهای فجازی از نمونه‌های عینی همین مسئله هستند.

به نظر می‎رسد آنتن تلویزیون برای عده‌ای تحت عنوان گروه سوژه‌یابی یا هر چیز دیگر تبدیل شده به دکان کسب سود. دور از ذهن نیست اگر بگوییم عده‌ای با خیانت به اعتماد مجموعه صدا و سیما آنتن تلویزیون را بهای بالا می‌فروشند به خریدارهای اینستاگرامی که با کمک دیده شدن در قاب تلویزیون شهرت بیشتری کسب کنند، این وسط اگر جنجالی هم درست شود که چه بهتر، به کمک فرهنگ ضعیف توده مخاطبان شبکه‌های اجتماعی در استفاده از این امکانات، مشتری پیج‎های‌شان چاق‌تر و گستره‌ی مخاطبان‌شان هم وسیع‎تر خواهد شد.

در مواجهه با این اشکالات، راه حل پیشنهادی قطعا تعطیلی برنامه‌ها خلاقانه و جذاب نیست، بلکه با توجه به نفوذ بالای رسانه‌های مجازی لازم است تا راه حلی برای بررسی دقیق‌تر صحت ادعاهای مهمانانی این چنینی پیدا کرد. شاید ایجاد پروتکلی برای انتخاب سوژه و بررسی ادعاهایش بتواند از بروز حاشیه‎هایی این چنینی جلوگیری کند.

 

بیشتر بدانید : علی ضیا در واکنش به حواشی مهمان جنجالی‌اش مدرک رو کرد + عکس

بیشتر بدانید : مهمان جنجالی ماه عسل باعث توبیخ احسان علیخانی شد!

بیشتر بدانید : هزار باید و شایدهای زندگی را از شبكه 2 ببینید


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir