8 دلیل برای اینکه سریال 6 قسمتی بینوایان را ببینید!
اگر به دنبال دیدن سریالی خارج از وستروس هستید، بر اساس این ۸ دلیل تماشای این مینی‌سریال را توصیه می‌کنیم

مینی‌سریال جدید Les Misérables جدیدترین اقتباس از رمان «بینوایان» ویکتور هوگو

درحالی‌که بازگشت سریال «بازی تاج‌وتخت» تمام توجهات را به سمت خود جلب کرده است، یک سریال تلویزیونی ۶ قسمتی دیگر وجود دارد که آن‌هم اقتباسی از یک رمان محبوب است. گرچه داستان این سریال شامل اژدها، زامبی یا جنگیدن بر سر تاج‌وتخت آهنین نیست اما یک درام از دورانی سخت و پرتنش است که بسیار ارزش دیدن دارد. جدیدترین اقتباس از رمان کلاسیک ویکتور هوگو، «بینوایان»، یک داستان گیرا و سراسر غم و اندوه را به‌طور کامل به تصویر می‌کشد. اگر به دنبال دیدن سریالی خارج از وستروس هستید، بر اساس این ۸ دلیل تماشای این مینی‌سریال را توصیه می‌کنیم.

 داستان

به نظر می‌رسد داستان‌های خاص در هرزمانی به دل هر مخاطبی می‌نشینند. مهم نیست که داستان چقدر قدیمی است، تم‌ها و تضادها برای همه نسل‌ها و همه افراد در جهان باقی می‌مانند. این یقیناً برای بینوایان ویکتور هوگو نیز صادق است. این رمان فرانسوی اولین بار در سال ۱۸۶۲ منتشر شد و به دلیل پرداختن به موضوعاتی نظیر بی‌عدالتی، اخلاق و رستگاری موردتوجه قرار گرفت.

مینی سریال بینوایان
مینی سریال بینوایان

داستان درباره ژان‌والژان است، کسی که با وجود داشتن سوءپیشینه تلاش می‌کند زندگی جدیدی را آغاز کند. قصه در طول چندین سال روایت می‌شود و گسترش می‌یابد و شخصیت‌‌های مختلف از طبقات اجتماعی مختلف را پیش از رسیدن به اوج خود در قیام مردم پاریس در سال ۱۹۳۲ ارتباط می‌دهد.

تصویر جدیدی از یک کلاسیک

اقتباس‌های زیادی از رمان هوگو شده است که جدیدترین آن‌ها در ژانر موزیکال و در سال ۲۰۱۲ با ستارگانی همچون هیو جکمن، راسل کرو و ان هتوی ساخته شد و موفق به دریافت ۳ جایزه اسکار گردید. بااین‌حال، دیدن برخی از این داستان‌های کلاسیک همچنان هیجان-انگیزند و همواره یک نسخه جدید از داستانی که ما آن را خوب می‌دانیم، وجود دارد. برای بار دیگر ما با روایت جدیدی از داستان ژان‌والژان و جهان بینوایان روبرو می‌شویم.

جدیدترین اقتباس از رمان بینوایان
جدیدترین اقتباس از رمان «بینوایان»

ما باید ببینیم چگونه فیلم‌سازان دیگری از این اثر پیچیده اقتباس کرده-اند. ما باید برداشت‌های جدید از شخصیت‌های مشهور و نحوه به تصویر کشیدنشان توسط بازیگران را ببینیم. باید ببینیم که چگونه این نسخه تا این حد منحصربه-فرد است.

بازیگران نقش‌های اصلی

حتی کسانی که کاملاً با داستان بینوایان آشنا نیستند، بدون شک با دیدن بازیگران فوق‌العاده‌ای که برای این مینی‌سریال دورهم گردآمده‌اند، کنجکاو به دنبال کردن آن می‌شوند. مشخصاً در این مجموعه دو بازیگر بزرگ در نقش‌های اصلی دیده می‌شوند. دومینیک وست در نقش ژان‌والژان است، مردی که تلاش می‌کند به زندگی‌اش سروسامان دهد و از تأثیر گذشته‌اش بر آینده‌اش جلوگیری کند. وست قدرت بازیگری خود را به‌خوبی در نقش‌هایی که در سریال‌هایی مانند «شنود» The Wire و «رابطه» The Affair ایفا کرده بود، نشان داده است. دیوید اویلوو (ایفاگر نقش مارتین لوتر کینگ در فیلم «سلما») نقش ژاور، یک بازرس پلیس متعصب که به دنبال شکار ژان‌والژان است را بازی می‌کند. قطعاً مبارزه‌ی پایاپای این دو روی صحنه‌ی نمایش یک هیجان واقعی را به همراه خواهد داشت.

بازیگران نقش‌های مکمل

اگر دومینیک وست و دیوید اویلوو به‌اندازه کافی هیجان‌انگیز نبودند، توسط گروهی از بازیگران شگفت‌انگیز در نقش‌های مکمل پشتیبانی می‌شدند و به اوج می‌رسیدند. لی‌لی کالینز نقش فانتین را ایفا می کند، چهره غم‌انگیز داستان که به ژان‌والژان درراه رستگاری کمک می‌کند.

سریال بینوایان جدیدترین اقتباس از رمان ویکتور هوگو
سریال بینوایان، جدیدترین اقتباس از رمان ویکتور هوگو

در سایر نقش‌های نمادین داستان، آدیل اختر (بازیگر فیلم «بیمار بزرگ») نقش موسیو تناردیه، صاحب‌خانه دغل‌کار را دارد. یک بازی فوق-العاده از برنده جایزه اخیر اسکار، الیویا کلمن (بازیگر فیلم «سوگولی») در نقش مادام تناردیه را شاهد هستیم و به آن‌ها بازیگران کارکشته‌ای چون دیوید بردلی و درک ژاکوبی را نیز اضافه کنید. بهتر از این نمی‌شود.

عوامل پشت‌صحنه

قطعاً درحالی‌که تعداد زیادی از بازیگران بزرگ و شناخته‌شده در جلوی دوربین حضور دارند، در جهت موفقیت هرچه بیشتر این مینی‌سریال، به افراد مستعد در پشت‌صحنه نیز نیاز هست. خوشبختانه به نظر می‌رسد که تهیه‌کنندگان افراد مناسبی را برای این کار پیداکرده‌اند تا این تولید بلندهمت با موفقیت به انجام برسد. نویسنده این مجموعه اندرو دیویس است که بیشتر با نویسندگی سریال‌های تلویزیونی BBC مثل «خانه پوشالی» House of Cards (یک سریال سیاسی هیجانی بریتانیایی محصول سال ۱۹۹۰ میلادی است) و «یک تمرین بسیار ویژه» (A Very Peculiar Practice (۱۹۸۶ – ۱۹۹۲ شناخته می‌شود. او همچنین نگارش فیلم‌نامه اقتباسی چند مینی‌سریال معروف دیگر ازجمله «غرور و تعصب»، «جنگ و صلح» و «بازار غرور» را نیز بر عهده داشته است. کارگردان این سریال تام شنکلند، کارگردان کهنه‌کار سریال‌هایی همچون «بازماندگان»The Leftovers، «خانه پوشالی» و «مجازات‌گر» The Punisher است.

خط داستانی گسترش‌یافته

در بسیاری از موارد، زمانی که یک رمان را به یک فیلم دوساعته تبدیل می‌کنید به‌ناچار خیلی چیزها از دست می‌روند. به تصویر کشیدن یک داستان پیچیده ممکن است با محدودیت‌های فیلم‌‌سازی همراه باشد. گاهی اوقات این کار می‌تواند به‌طور مفید و مؤثر صورت پذیرد و گاهی اوقات موجب نابود شدن قصه اصلی گردد. برای نخستین بار بینوایان در یک قالب گسترش-یافته تلویزیونی روایت می‌شود.

داستان بینوایان در یک قالب گسترش یافته تلویزیونی
داستان بینوایان در یک قالب گسترش یافته تلویزیونی

باوجوداینکه ممکن است ۶ ساعت برای بیان کامل رمان ویکتور هوگو عادلانه نباشد، اما بدون شک این نسخه نسبت به اقتباس‌های دیگر به عمق بیشتری نفوذ می‌کند.

هزینه تولید

هزینه پروداکشن همان‌قدر که می‌تواند باعث موفقیت یک پروژه شود همان‌قدر هم می‌تواند در شکست یک پروژه سهیم باشد. در حقیقت برای بیان یک دوره زمانی مشخص، پروداکشن باید کاملاً راضی‌کننده و طبیعی به نظر برسد و این مسئله می‌تواند برای پروژه‌های خاص بسیار گران‌تر تمام شود و اگر پروداکشن به بیراهه برود، ریزش مخاطب را در پی خواهد داشت که خوشبختانه در مورد این مینی‌سریال به‌هیچ‌وجه این-گونه نیست. این‌طور به نظر می‌رسد که برای بازسازی فرانسه قرن نوزدهم هزینه زیادی نیاز نباشد. در اینجا یک تناسبی در تولید وجود دارد که به تصویر گرفتن از زرق‌و‌برق کار بدون غرق شدن مبالغه‌آمیز در آن کمک می‌کند.

موزیکال نبودن

بیشتر مردم بینوایان را یک قصه موزیکال می‌پندارند. نخستین فیلم‌نامه اقتباسی از رمان هوگو در سال ۱۹۸۰ بود و از آن زمان به بعد محبوبیت پیدا کرد و به زبان‌های گوناگون ترجمه شد. در سال ۲۰۱۲ نسخه سینمایی آن در ژانر موزیکال ساخته شد و موفق به کسب جایزه اسکار گردید. بااین‌حال نسخه اخیر موزیکال نیست. مطمئناً ژانر موزیکال طرفداران زیادی دارد اما تماشای مجدد این نسخه اخیر با داستانی واضح‌تر و سرراست‌تر به معرفی آن به مخاطب عام کمک شایانی خواهد کرد.

 

بیشتر بدانید : راسل کرو بازرس ژاور «بینوایان» می‌شود

بیشتر بدانید : ویکتور هوگو، مردی که نمی‌خندید

بیشتر بدانید : رمان‌های بزرگی كه تاكنون بر اساس آن‌ها فیلمی ساخته نشده!



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: blog.namava.ir