جام طلایی 2500 ساله ایرانی در شهر دورچستر انگلیس به بهای 50 هزار پوند(حدود 100 هزاردلار) فروخته شد. این جام طلا حدود 12 سانت ارتفاع...
  
 
جام طلایی 2500 ساله ایرانی در شهر دورچستر انگلیس به بهای 50 هزار پوند(حدود 100 هزاردلار) فروخته شد. این جام طلا حدود 12 سانت ارتفاع دارد و در دوطرف آن سر دو زن قرار دارد كه به دو سو می‌نگرند و مارهایی در كنار آنها حكاكی شده است. 
صاحب این جام، جان وبر 70 ساله بود كه این جام را از پدر بزرگ خود بعنوان یك اسباب بازی دریافت كرده بود و آن را در جعبه كفش زیر تخت خواب خود نگهداری می‌كرد.
وی پس از اینكه تصمیم گرفت این جام را بعنوان آهن پاره به فروش برساند به ارزش آن پی برد.
او با انتقال این جام به موزه بریتانیا و دانشگاه آكسفورد دریافت كه این جام بی‌نظیر مربوط به عصر هخامنشی و شرق ایران است.

كارشناسان در ارزیابی اولیه خود ارزش این جام را در حدود پانصد هزار پوند برآورد كرده بودند، ولی مسئولان حراجی دوك در شهر دورچستر انگلیس ارزش تخمینی آن را یكصد هزار پوند اعلام كردند.
یافتن این جام در میان اشیای قدیمی خانه وبر به قدری برای وی و كارشناسان اشیای تاریخی غیرمنتظره بود كه بسیاری در واقعی بودن آن تردید داشتند.
با این همه گای شووینگ یكی از مسئولان حراجی دوك با اشاره به نتیجه تحقیقات كارشناسان دانشگاه آكسفورد درباره اصالت این شی تاریخی گفت: نتیجه تحقیقات خود گویا است و احتیاجی به توضیح بیشتری درباره اصالت این اثر تاریخی وجود ندارد.
كارشناسان دانشگاه آكسفورد ضمن تایید اصالت این اثر، قدمت آن را به قرون سوم تا چهارم قبل از میلاد منسوب كرده‌اند.
در این حراج دو شی دیگر تاریخی از اموال فراموشی آقای وبر نیز فروخته شد: یك قاشق طلایی مربوط به دوره رومیان به بهای پنج هزار پوند و یك اسب طلایی كوچك مربوط به دوره یونان باستان به بهای هزار پوند.
اگرچه جام عتیقه ایرانی به بهایی معادل نیمی از قیمت تخمینی اولیه خود فروخته شد، ولی فروشنده آن از دریافت همین مبلغ نیز كاملا راضی بوده است.


گردآوری: گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: ایرنا