پل جانبازان رشت كه قرار بود در سال 1386 به بهره‌برداری برسد هم اكنون در شرایطی به پیشرفت 72 درصدی دست یافته كه اشتباهات محاسباتی‌اش عجیب‌ترین رویداد مهندسی كشور را رقم زده است و...
 
ابتدا و انتهای پل جانبازان كه تاكنون حدود 3 میلیارد تومان برای آن هزینه شده، به دلیل اشتباه مهندسی، 50 سانتی‌متر اختلاف سطح دارد و به هم نمی‌رسد!
 
 
پل جانبازان رشت كه قرار بود در سال 1386 به بهره‌برداری برسد هم اكنون در شرایطی به پیشرفت 72 درصدی دست یافته كه اشتباهات محاسباتی‌اش عجیب‌ترین رویداد مهندسی كشور را رقم زده است. اجرای این پل 6/102 متری از چهارم تیر ماه سال 1385 در دو جبهه كاری آغاز شد كه بنابر محاسبات می‌بایست در پایان پروژه به یكدیگر متصل می‌شدند، اما هم اكنون و با وجود گذشت 2 سال اشتباهات محاسباتی مانع از اتصال طرفین پل به یكدیگر شده است.

هم‌اكنون طرفین ابتدا و انتهای پل در حالی برای اتصال به یكدیگر نزدیك شده‌اند كه تازه مشخص شده به دلیل اشتباهات مهندسی این اتفاق به دلیل اختلاف سطح طرفین پل هرگز نخواهد افتاد. گفته می‌شود این اختلاف به نیم متر می‌رسد كه در قوانین مهندسی عدد بسیار بزرگی به شمار می‌آید.

به گفته مهندسان سازه، طراحی اینگونه پل‌ها پس از سال‌ها اجرا در كشور به قدری ساده است كه حتی در توان دانشجویان مهندسی نیز هست و این بر ابهامات مسئله بیشتر می‌افزاید.

در این رابطه هیچ مقام مسئولی در شهر رشت حاضر به اظهار نظر نیست و تنها محمود فریدونی شهردار رشت در اظهار نظری غیرمستقیم پیمانكار را مقصر معرفی می‌كند. او معتقد است: «شركت طرف قرارداد این پل در گذشته به تعهدات خود عمل نكرد و با اعمال مدیریت جدید سعی ما بر این است كه در كوتاه‌ترین زمان این پل به بهره‌برداری برسد.»

فریدونی البته نبود جرثقیل حمل نصب تجهیزات پل جانبازان از محل كارگاه ساخت تجهیزات این پل در حوالی كوچصفهان تا رشت در گذشته را از جمله مشكلات عنوان كرده و می‌گوید: «البته این مشكل هم اكنون برطرف شده است».

این توضیحات در حالی است كه جبار كوچكی‌نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، پل غیرهمسطح جانبازان رشت را لكه ننگی در این شهر دانسته و همزمان رئیس مجمع نمایندگان گیلان می‌گوید: «ساخت پل غیرهمسطح جانبازان رشت به دلیل غیركارشناسی بودن هزینه زیادی به گیلان وارد كرده است.»

اسدالله عباسی انتقادهای مردم و مسئولان نسبت به پل غیرهمسطح جانباران این شهر را نیز وارد می‌داند، اما با این حال رییس شورای شهر رشت هرگونه اظهارنظری در این رابطه را مغرضانه توصیف می‌كند.

محمدرضا قاسمی ‌به عنوان مدافع سرسخت این پل كه طرفین آن دست كم 50 سانتی‌متر اختلاف سطح دارند حتی در پاسخ به نماینده مجلس، نه تنها پل را لكه ننگی برای این شهر نمی‌داند بلكه از ساخت آن به عنوان سند افتخاری در عملكرد شهرداری رشت نام می‌برد كه انگیزه‌ای قوی برای ساخت تقاطع‌های همسطح و غیرهمسطح دیگر در این شهر به وجود آورده است.

او حتی از منتقدان این پل می‌خواهد با دست برداشتن از اشكال‌تراشی‌ها و انتقادهای غیرمنصفانه كمبود نقدینگی و عدم بهره‌مندی این شهر از بودجه‌های ملی را برطرف كنند.

وی ادامه می‌دهد: «موانع موجود بر سر راه پروژه‌های عمرانی شهر باران با اشكال‌تراشی و انتقادهای غیرمنصفانه برطرف نخواهد شد، بلكه كمبود نقدینگی و عدم بهره‌مندی از بودجه‌های ملی بزرگترین مشكل در مسیر سازندگی رشت است.»

تا به امروز برای این پل 2 میلیارد و 700 میلیون تومان هزینه شده است اما با اتفاق پیش آمده برآورد می‌شود دست كم یك میلیارد تومان به برآورد اولیه اضافه شود. كارشناسان امر معتقدند در صورت صرف این هزینه پل جانبازان رشت گرانترین پل روگذر در تاریخ مهندسی كشور خواهد بود.

گردآوری: گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/Entertainment
منبع: narestan.ir
 
مطالب جالب دیگر:
یک میلیارد تومان در ماه، میزان حقوق رئیس جدید یاهو!!
نامرئی كردن اشیاء امكان پذیر شد!
اس ام اس 82
نجات معجزه آسای 156 مسافر جت ایرباس!(+عکس)
تحریم نود تا اطلاع ثانوی!