خواندن کل یک مطلب در اینترنت حدود 80 تا 100 میلیگرم دی اکسید کربن منتشر می‌کند...

گزارشهای جدید نشان می‌دهد تنها خواندن دو یا سه کلمه اول یک مطلب متوسط در شبکه اینترنت به صورت میانگین در حدود 20 میلیگرم دی اکسید کربن تولید می‌کند. بنابراین در صورت خواندن این گزارش شما هم 20 میلی گرم دی اکسید کربن تولید کرده اید!
متناسب با سرعت خواندن، خواندن کل یک مطلب در حدود 80 تا 100 میلیگرم دی اکسید کربن منتشر می‌سازد و هرچه تعداد دقایقی که برای خواندن صرف می‌شود، افزایش یابد به تعداد میلیگرمهای منتشر شده نیز افزوده خواهد شد.
این میزان شاید در ابتدا زیاد به نظر نیاید اما در صورتی که بتوان تمامی افرادی را که در سراسر جهان به اینترنت اتصال یافته و همزمان مشغول خواندن یک مطلب می‌شوند و با تخمین زمانی که تمامی این افراد صرف خواندن مطلب می‌کنند، می توان به عدد بسیار بزرگی از میلیگرم های دی اکسید کربن منتشر شده دست یافت.
به گفته الکساندر ویسنر گراس متخصص تاثیرات محیطی رایانه، برابر با هر ثانیه از زمانی که یک فرد برای ورود به یک سایت معمولی صرف می کند به راحتی 20 میلیگرم دی اکسید کربن در هوا منتشر می شود. دانلود کردن فیلم یا موسیقی، ارسال نامه های الکترونیکی و تقریبا کوچکترین فعالیتی که در جهان مجازی شکل گیرد می‌تواند محیط جهان واقعی را تحت تاثیر قرار دهد.
سالانه با افزایش میلیونی کاربران اینترنت برخی متخصصان بر این باورند که ایجاد محیطی پاک برای اینترنت از محدوده الزام خارج شده و به مرحله اضطرار رسیده است. به گفته کریس لارج رئیس تحقیقات توسعه گروه عملیات جوی در انگلستان، دانشمندان اعلام کرده اند که تنها 10 سال زمان برای انجام گرفتن عملی جدی برای جلوگیری از تاثیرات مخرب تغییرات جوی بر روی محیط زیست زمان باقی مانده است و به همین دلیل آغاز به کنترل انتشار دی اکسید کربن بسیار حیاتی به شمار می‌رود.
 مطالعاتی که طی سالهای اخیر به انجام رسیده اند خبر از افزایش میزان نیاز به انرژی در رایانه ها می دهند. برای مثال گزارشی که در سال 2007 از موسسه گارتنر ارائه شده است نشان می‌دهد تولید، استفاده و بازیافت و معدوم ساختن فناوریهای مرتبط با اطلاعات و ارتباطات در حدود دو درصد از گازهای گلخانه ای جهان را تولید می کند، میزانی که با میزان آلودگی صنایع هوایی جهان برابری می‌کند.
شرکت آنتی ویروس مک کافی نیز اعلام کرده است انرژی لازم که برای زدودن تریلیونها نامه الکترونیکی ناشناس یا اسپم مورد نیاز است، سالانه با میزان انرژی مورد نیاز دو میلیون خانه مسکونی در ایالات متحده و در عین حال میزان گازهای گلخانه ای ناشی از این فرایند با میزان آلودگی سه میلیون اتومبیل برابری می‌کند.
به گفته محققان اکثر مردم جهان از اینکه رایانه ای که بر روی میز کار یا در اتاق کار آنها قرار گرفته است با گرمایش جهانی در ارتباط است و اینکه انرژی این دستگاهها از نیروگاه هایی که منشا تولید دی اکسید کربن هستند تولید می شوند، اطلاعی ندارند. برخی گزارشها مبنی بر این حقیقت تلخ است که رایانه ها قادرند طی یک دهه 20 درصد از گازهای گلخانه ای جهان را تامین کنند.
اکثر مردم جهان از اینکه رایانه ای که بر روی میز کار یا در اتاق کار آنها قرار گرفته است با گرمایش جهانی در ارتباط است و اینکه انرژی این دستگاهها از نیروگاه هایی که منشا تولید دی اکسید کربن هستند تولید می شوند، اطلاعی ندارند. برخی گزارشها مبنی بر این حقیقت تلخ است که رایانه ها قادرند طی یک دهه 20 درصد از گازهای گلخانه ای جهان را تامین کنند.
 محاسبه میزان کربن تولید شده از یک جستجوی اینترنتی به راحتی تخمین میزان گاز گلخانه ای ناشی از حرکت یک اتومبیل نیست. مراکز اطلاعاتی، مراکز عظیمی که صدها یا هزاران سرور پر مصرف را به منظور ذخیره اطلاعات گوناگونی از تصاویر موجود در فیس بوک گرفته تا کلیپ های ویدیویی یوتیوب و نامه های شخصی در خود جا داده اند از مهمترین عوامل تولید آلودگی زیست محیطی و گرم شدن زمین در صنعت رایانه و اطلاعات هستند.
در سال 2002 مرکز اطلاعات جهانی در حدود 76 میلیون تن دی اکسید کربن تولید کرد. میزانی که طی دهه بعد به سه برابر افزایش یافت. تولید، حمل و نقل و استفاده از لپ تاپها نیز از جمله تاثیر گذارترین عوامل تولید گازهای گلخانه ای به شمار می‌روند به صورتی که این روند در سال 2002 تقریبا 200 میلیون تن گاز گلخانه ای را در جهان انتشار داد.
سالانه میلیونها نفر از انسانها رایانه ها و لپ تاپهای جدید خریداری می کنند که این میزان می تواند مقادیر گازهای اعلام شده در سال 2002 را در دهه آینده به سه برابر افزایش دهد. در عین حال این حقیقت که برخی اعمال آنلاین مانند تفاوت در میزان انتشار گاز گلخانه ای در هنگام استفاده از اتومبیل شخصی یا وسایل حمل و نقل عمومی، میزان بیشتری از این گاز را تولید می‌کنند امری اثبات شده است. برای مثال دانلود، تبدیل یا ذخیره یک فایل ویدیویی میزان انرژی بیشتری نسبت به ارسال یک نامه اکترونیکی نیاز خواهد داشت. همچنین یک جستجوی ساده در موتور جستجوی گوگل می‌تواند 0.2 گرم گاز دی اکسید کربن را در هوا آزاد سازد.
به همین دلیل بسیاری از شرکتهای اینترنتی از جمله گوکل در تلاشند مراکز داده های خود را با حرکتی سبز به سوی استفاده از انرژی سبز و قابل احیا سوق دهند. گوگل قصد دارد این پروژه را با استفاده از انرژی قابل احیا و پاک، بازیافت آب و استفاده از نرم افزارهای کارامد و کم مصرف عملی سازد. یاهو و مراکز اطلاعاتی ALSO.net و Cleanbits lobbies نیز تلاش خود را در این مسیر آغاز کرده اند به شکلی که مرکز ALSO.net واقع در کالیفرنیا برای تامین انرژی مورد نیاز خود از صفحات خورشیدی استفاده می‌کند.
بر اساس گزارش سی ان ان، با افزوده شدن تعداد همراهان و کاربران اطلاعات و ارتباطات در جهان برخی معتقدند اینترنت نه تنها نقشی حیاتی در افزایش بهره وری در زندگی میلیونها نفر از انسانهای جهان را به عهده دارد بلکه در افزایش میزان دوستی انسانها با محیط زیست نیز بی تاثیر نخواهد بود.
 
گردآوری: گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/Entertainment
منبع: baztabonline.com
 
مطالب جالب دیگر:
خودکشی به خاطر مرگ مایکل جکسون! (+عکس)
ساخت پانسمان نامرئی!
گزارشی خواندنی از قراردادهای نجومی در نقل و انتقالات
300متر با خودرو پريدند و زنده ماندند!!
رستورانی که در آن هیچ چیزی نمی‌توانید ببینید، حتی دستانتان!! (+عکس)
فروش خیره کنند پیراهن رونالدو: درهر دقيقه 15 عدد!