7 واقعیت شگفت انگیز درباره ذهن انسان
قصد داریم به بیان چند حقیقت خواندنی و جالب درباره ذهن انسان بپردازیم پس با ماه همراه شوید

واقعیاتی شگفت انگیز درباره «ذهن انسان» که احتمالاً از آن ها بی خبرید

مغز انسان روزانه ۱۲ هزار تا ۵۰ هزار فکر تولید می کند. این ویژگی به خودی خود توانایی فوق العاده ای محسوب می شود. اما ذهن و روان انسان ویژگی ها و توانایی زیاد و عجیب دیگری هم دارد که بسیاری از ما ممکن است از آن ها بی اطلاع باشیم.

در ادامه می خواهیم به چند حقیقت خواندنی و جالب درباره ذهن انسان بپردازیم.

۱- فراموشکاری می تواند نشانه ی هوش بالا باشد
حافظه ی قوی، یک از بهترین ویژگی هایی به نظر می رسد که هر انسانی می تواند داشته باشد. اما به ادعای دانشمندان، فراموش کردن چیزها همان قدر اهمیت دارد که توانایی به خاطر آوردن آن ها. ضعف حافظه در حقیقت مکانیزمی برای ایجاد فضا در ذهن برای ذخیره ی اطلاعات ضروری است و این مسأله باعث می شود فضای مغز و انرژی آن هدر نرود.

۲- ترک شدن همان احساس درد جسمی را دارد
دانشمندان علم عصب شناسی پی برده اند ترک شدن به معنای واقعی کلمه مثل یک درد فیزیکی، دردناک است. واکنشی که مغز به دردهای عاطفی و جسمی دارد، بسیار شبیه به هم است و در هنگام وقوع هر دوی این دردها یک نوع ماده ی شیمیایی طبیعی (مو اپیوئید مسکن) در مغز ترشح می شود.

۳- دو رنگ قرمز- سبز و آبی-زرد وجود دارند اما قادر به دیدن شان نیستیم
رنگ قرمز-سبز وجود دارد اما قهوه ای یا همان رنگ حاصل از ترکیب این دو رنگ نیست. به همین ترتیب، آبی مایل به زرد هم سبز نیست. اگر بخواهید این دو رنگ را تصور کنید احتمالاً به نتیجه ای نخواهید رسید چون چیزی در این مورد در ذهن تان وجود ندارد که بتوانید به آن رجوع کنید. اما این رنگ ها وجود دارند و به آن ها «رنگ های ممنوعه» گفته می شود. ما قادر به دیدن این رنگ ها نیستیم و این مسأله هم طبیعی است، چون انسان توانایی محدودی در درک رنگ ها دارد.

۴- داشتن یک زندگی باثبات باعث از کار افتادن بخش های یادگیری در مغز می شود
اگر همیشه از بی ثباتی زندگی تان شکایت دارید، باید بدانید که چنین شرایطی شما را به انسان بهتری تبدیل می کند. به گفته ی دانشمندان، اگر از حاشیه ی امن خود خارج نشویم، هرگز چیزی یاد نمی گیریم.

۵- ما فقط سه یا چهار چیز را می توانیم به طور همزمان به خاطر بسپاریم
عجیب نیست زمانی که کارهای زیادی برای انجام دادن داریم، حتی مهم ترین آن ها را فراموش می کنیم. ما در آن واحد فقط چهار چیز را می توانیم به خاطر بسپاریم. این مسأله از نظر علمی هم به اثبات رسیده.

۶- هشتاد و پنج درصد از چیزهایی که نگران شان هستیم در واقع هرگز اتفاق نمی افتند
تحقیقی نشان داده بیشتر افکار منفی ای که ذهن ما را درگیر خود می کنند هرگز به واقعیت نمی پیوندند. در این تحقیق، از افراد شرکت کننده در مورد نگرانی هایشان در یک بازه ی زمانی محدود سؤال می شد. ۸۵ درصد از چیزهایی که این افراد از بابت آن ها اظهار نگرانی کرده بودند، هرگز اتفاق نیفتادند. به این معنی که فقط ۱۵ درصد از تصورات آن ها به حقیقت پیوستند.

۷- هرچه انسان شادتری باشیم به خواب کمتری نیاز داریم
هر چه در زندگی انسان شادتری باشید، به خواب کمتری برای انجام درست کارهای روزانه ی خود احتیاج دارید. در حقیقت، غم و ناراحتی میل به خوابیدن را بیشتر می کند و شادی تأثیر معکوس دارد.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: rooziato.com