25 حقیقت جذاب درباره مغز انسان که نشنیده اید
مغز ما به ما اجازه می‌دهد تا جهان را پردازش کنیم، همه چیز را در اطراف خود درک کنیم و چیزهای جدید بیاموزیم. با این حال ما هنوز از خیلی از عملکرد مغزمان آگاه نیستیم

حقایق جذابی درباره مغز که شاید ندانید

مغز ما عملکردهای مختلف و جالبی دارد که ممکن است ما از آنها آگاه نباشیم. ۲۵ حقیقت جالب درباره مغز که ممکن است ندانید به شرح زیر هستند.

۱. به گفته محققان دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، انسان‌ها اولین دوره اضطراب یا افسردگی خود را درست بعد از بیماری معده تجربه می‌کنند. دانشمندان با استفاده از اسکن مغزی بیماران دریافتند که بیمارانی که پروبیوتیک می‌خورند، مغز خود را مستقیماً تحت تأثیر باکتری‌ها قرار می‌دهند. تمام تحقیقات آنها حاکی از آن است که سلامت معده تأثیر بسیار زیادی بر مغز افراد دارد.

۲. هنگامی که برای اولین بار در محیط جدید می‌خوابید، مغز احساس خطر می‌کند و به منظور آگاهی بیشتر، بیدار می‌ماند.

۳. هنگامی که بسیار خوشحالیم گریه می‌کنیم زیرا هیپوتالاموس در مغز ما نمی‌تواند تفاوت بین شادی زیاد و غم زیاد را تشخیص دهد. هیپوتالاموس غده‌ای است در مغز که دستگاه عصبی را با کمک غدهٔ زیرمغزی (هیپوفیز) به دستگاه غدد درون‌ریز متصل می‌کند.

۴. هنگامی که به موسیقی گوش می‌دهیم کمی احساس سرما می‌کنیم که این احساس نتیجه ترشح دوپامین در مغز است. دوپامین یک ترکیب آلی از خانواده کاتکولامین‌ها و فنتیل‌امین‌هاست که نقش حیاتی در بدن و مغز دارد. دوپامین از پیش‌سازهایش در مغز و کلیه سنتز می‌شود، دوپامین همچنین در بیشتر گیاهان و جانوران سنتز می‌شود. دوپامین در مغز نقش پیامرسان عصبی و در خون نقش هورمونی دارد، دوپامین به صورت عمده در وزیکول‌های نورون‌های دوپامینرژیک و همچنین در غدد آدرنال ذخیره می‌شود.

۵. سلول انفرادی در واقع می‌تواند آسیب مغزی عصبی شدید به مغز انسان وارد کند. دانشمندان اظهار کرده‌اند پس از بررسی اسکن مغزی افرادی که در سلول انفرادی بوده‌اند دریافته‌اند مغز آنها همانند مغز افرادی است که صدمه مغزی دیده‌اند.

۶. هنگامی که خوابیده‌ایم مایعات نخاعی ما در خارج از رگ‌های خونی مغز از طریق مغز جریان می‌یابد. این باعث از بین رفتن ضایعات سلول‌های مغزی به خصوص ساختارهای خاص پروتئین آمیلوئید بتا می‌شود.

۷. سریع ترین ابر رایانه جهان برای کارکردن به ۲۴ میلیون وات انرژی نیاز دارد، اما مغز ما فقط به ۲۰ وات انرژی نیاز دارد و تقریباً ۱۰۰ هزار بار سریع‌تر کار می‌کند.

۸. ورزش روند تخریب بخش شناختی مغز ما را کند می‌کند و علاوه بر آن افزایش فعالیت بدنی می تواند پیری مغز ما را ۱۰ سال به عقب بیاندازد.

۹. مغز انسان ۲۰ درصد از کل اکسیژن را از بدن ما دریافت می‌کند حتی اگر آنها فقط دو درصد از وزن بدن ما را تشکیل دهند.

۱۰. ۷۳ درصد از مغز فقط آب است و این به این معنا است که اگر بیش از دو درصد دچار کمبود آب بدن شوید ممکن است دچار مشکلاتی همچون عدم تمرکز و کاهش مهارت‌های شناختی شوید.

۱۱. انتقال اطلاعات در مغز ما با سرعت معادل ۲۶۰ مایل در ساعت انجام می‌شود.

۱۲. خمیازه کشیدن در واقع واکنشی است که سبب می‌شود اکسیژن بیشتری به مغز شما وارد شود.

۱۳. مخچه قسمتی از مغز است که مسئول ایستادگی، پیاده‌روی و هماهنگی حرکات است. مخچه در قسمت پشتی مغز قرار دارد و وزن آن ۱۵۰ گرم است.

۱۴. در مغز ۱۵۰ هزار مایل رگ خونی وجود دارد که خون و اکسیژن را به قسمت‌های مختلف اندام منتقل می‌کنند.

۱۵. اگر به طور مرتب غذاهای دریایی بخورید، می‌توانید حافظه خود را بهبود بخشید. اسیدهای چرب موجود در این مواد غذایی باعث بهبود حافظه مغز شما می‌شوند.

۱۶. مغز انسان تا اواخر دهه ۴۰ به رشد خود ادامه می‌دهد. این تنها اندام بدن است که در این مدت طولانی رشد می‌کند و بیش از سایر اعضای بدن نیز تغییرات بیشتری را می‌بیند.

۱۷. در هر ثانیه ۱۰۰ هزار واکنش شیمیایی در مغز انسان اتفاق می‌افتد.

۱۸. انسان هر روز ۷۰ هزار فکر در مغزش ایجاد می‌شود.

۱۹. مطالعات نشان داده است که وقتی مادران با نوزادان خود صحبت می‌کنند، کودکان به طور متوسط ​​۳۰۰ کلمه بیشتر تا سن دو سالگی می‌آموزند.

۲۰. محققان دریافتند کودکانی که از  بازی و تعامل با دیگران محروم هستند، مغزشان ۲۰ تا ۳۰ درصد کوچک‌تر از آنچه می‌بایست باشد است.

۲۱. در طول خواب، بدن شما هورمونی تولید می‌کند که از بلند شدن و عملی کردن رویاهای شما جلوگیری می‌کند. پنج دقیقه پس از خواب، بدن شما نیمی از آن را فراموش کرده است و ۱۰ دقیقه بعد نیز ۹۰ درصد از حافظه شما خارج شده است.

۲۲. پنج درصد از جمعیت جهان صرع دارند. با این حال تخمین زده می‌شود که از هر ۱۰ نفر یک نفر در طول زندگی تشنج را تجربه خواهد کرد.

۲۳. گروهی از محققان دریافتند رانندگان تاکسی هیپوکامپ بزرگتری نسبت به سایر افراد دارند. هیپوکامپ بخشی از مغز است که مسئول حافظه است. این نشان می‌دهد هرچه بیشتر خود را وادار به حفظ کردن مطالب کنید بخش هیپوکامپ مغز بزرگ‌تر می‌شود.

۲۴. متوسط وزن مغز مردان ۲.۹ پوند(۱.۳ کیلوگرم) و خانم‌ها ۲.۶ پوند(۱.۱ کیلوگرم) است. با این حال، این با هوش بالاتر ارتباطی ندارد. به عنوان مثال مغز اینشتین ۲.۷ پوند(۱.۲ کیلوگرم) وزن داشت.

۲۵. اندازه متوسط مغز انسان طی ۵۰۰۰ سال گذشته ۹ اینچ مکعب کاهش یافته است.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir