به چه دلیل نباید شمع کیک تولد را فوت کنیم
 تقریبا همه رسم دارند که شمع کیک تولدشان را فوت کنند اما طبق تحقیقات اخیر باید از این کار اجتناب کرد دلایل آن را در این مطلب بازگو کرده ایم

 شمع کیک تولدتان را فوت نکنید

شاید باور کردنش آسان نباشد که شمع‌های رنگی و جذاب کیک تولد می‌تواند خطرات زیادی را برای فرد بدنبال داشته باشد.

همه ما در روز تولد با یک دنیا آرزو برای سال جدید زندگی خود، شمع را فوت می‌کنیم. اما دانشمندان می‌گویند دیگر این حرکت را تکرار نکنید. چرا؟ در ادامه به طور مفصل برایتان توضیح داده‌ایم.

بدون شک در فضای شاد و پر از هیجان و شادی مهمانی و تولد کمتر کسی به میکروب و باکتری و مریضی فکر می‌کند. اما شاید لازم باشد بدانید که دانشمندان ثابت کرده‌اند وقتی شما شمع تولد را فوت می‌کنید، ۱۵۰۰ درصد میکروب و آلودگی روی سطح کیک می‌نشیند.

محققان دانشگاه کلمسون در کارولینای جنوبی اعلام کرده‌اند، بزاق دهان انسان با فوت کردن شمع روی سطح کیک تولد پخش می‌شود و باعث می‌شود باکتری‌های موجود روی خامه از حالت عادی بیشتر شود.

برای انجام آزمایش، محققان روی یک کیک مصنوعی، یک لایه خامه‌کیک واقعی قرار دادند و شمع‌ها را روی آن گذاشتند. قبل از فوت کردن شمع، از شرکت‌کننده‌ها درخواست شد تا برای شام پیتزا میل کنند. (روند عادی مراسم تولد که اول شام می‌خورند و بعد کیک میل می‌کنند)

مرحله بعدی اندازه‌گیری میزان باکتری بود. دانشمندان آب استرلیزه شده را به آیسینگ (خامه کیک) اضافه کردند و آن را در سطح ورقه‌های ژلاتینی پهن کردند تا میکروب‌ها امکان رشد داشته باشند. نتیجه این کار کاملا شوکه‌کننده بود. فوت کردن باعث افزایش تعداد باکتری‌های روی سطح خامه‌کیک تا ۱۵ برابر بیشتر از حالت عادی بود. در برخی موارد حتی میزان باکتری تا ۱۲۰ برابر بیشتر شد.

این نتیجه نشان می‌دهد که میزان آلودگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی افراد اقیانوسی از باکتری را با خود حمل می‌کنند، این در حالیست که دیگران اینگونه نیستند.

البته گفتنی است که دانشمندان تصدیق کرده‌اند این مساله برای سلامت بشر خیلی مشکل‌ساز نیست. اما بد نیست تمامی جشن‌های تولد خود را به یاد بیاورید و ببینید بعد از فوت کردن شمع کیک تولد چند بار مریض شده‌اید! احتمالا این اتفاق روی نداده یا اگر هم مریض شده‌اید فقط یک یا دو بار در تمام طول این سال‌ها بوده است.

بنابراین توصیه می‌کنیم وسواس به خرج ندهید و کیک تولد را میل کنید زیرا خطر جدی شما را تهدید نمی‌کند.

اما توصیه اکید ما این است که اگر فردی که شمع را فوت می‌کند مریض است، به هیچ عنوان از آن کیک نخورید زیرا باکتری‌های دهانش روی کیک پخش شده و می‌تواند شما را بیمار کند.


علت فوت کردن شمع کیک تولد

داستان این رسم به زمان باستان و پرستش خدایان بر می‌گردد. یونانی‌ها شمع را به دلیل کاملا متفاوت روی کیک قرار می‌دادند. آرتمیس، دختر زئوس و دوقلوی آپولو الهه‌ی شکار و ماه یونان بود. یونانی‌ها کیک‌هایی عسلی و به شکل ماه به او پیشکش می‌کردند و شمع‌ها را به نشانه درخشش ماه روی آن قرار می‌دادند.

همچنین بر این باور بودند که دود شمع باعث رسیدن دعاهای آنها به خدایان می‌شود.


بیشتر بدانید : امضای میکروبی چیست؟ امضای میکروبی شما چگونه است؟!

بیشتر بدانید : آلوده ترین اشیائی که هر روز به آنها دست می زنیم

بیشتر بدانید : آیا باکتری های داخل ماشین ظرفشویی ما را بیمار می کنند؟

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:rooziato.com