برخی نشانه های ابتلا به مشکلات تیروئید
 تیروئید علائم مختلف و شناخته نشده ای مانند گردن درد،کلسترول بالا و... دارد

 علائم کمتر شناخته شده مشکلات تیروئید

شایع‌ترین علت بی‌کفایتی(نارسایی) غده تیروئید التهاب آن به علت اشکال در سیستم ایمنی خود فرد اسـت که بیماری‌ هاشیموتو نامیده می‌شود. در التهاب تیروئید به علت خودایمنی ، سیستم ایمنی خود فرد غده تیروئید را به اشتباه (به جای بیگانه) مورد تهاجم قرار می‌دهد و به آن آسیب می‌رساند. در ادامه به تعدادی از علایم اختلالات تیروئید اشاره می کنیم :

درد در ناحیه گردن

گردن درد می‌تواند نشان دهنده مشکلات تیروئید باشد.علایمی مانند احساس تورم ، مشکلات بلع و صدای گوش خراش. بزرگ شدن تیروئید هم نشانه پرکاری و هم نشانه کم کاری تیروئید است .

ایجاد تغییرات در پوست و مو

در مبتلایان به کم کاری تیروئید، مو‌ها شکننده و خشک و پوست هم ضخیم، خشک و پوسته پوسته می‌شود. در پرکاری تیروئید ریزش موی شدید رخ می‌دهد و پوست هم به شدت تحریک پذیر خواهد شد.

سندروم روده تحریک پذیر

یبوست و اسهال و ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات تیروئید باشد. یبوست شدید یا طولانی مدت و یبوستی که به درمان‌های معمول پاسخ نمی‌دهد با کم کاری تیروئید ارتباط دارد.

قاعدگی نامرتب و مشکلات باروری

قاعدگی طولانی و دردناک با کم کاری تیروئید رابطه دارد. مبتلایان به پرکاری تیروئید، قاعدگی‌های سبک‌تر و تجربه قاعدگی به ندرت را دارند. زنان مبتلا به کم کاری تیروئید ناباروری و سقط‌های مکرر را تجربه می‌کنند.

کلسترول بالا

کلسترول بالا که با رژیم غذایی، ورزش و دارو‌های کاهش دهنده کلسترول درمان نمی‌شود، می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به کم کاری تیروئید باشد.

اضطراب و افسردگی

تغییرات ناگهانی در خلق و خو با اختلالات تیروئید رابطه دارد. کم کاری تیروئید معمولا با افسردگی مشخص می‌شود در حالی که در پرکاری تیروئید، شایع‌ترین علامت روانی، اضطراب و حملات هراس است.افسردگی که به دارو پاسخ نمی‌دهد، می‌تواند نشانه‌ای از اختلال تیروئید تشخیص داده نشده باشد.

خستگی

احساس خستگی وقتی بعد از ۷ تا ۸ ساعت خواب، بیدار می‌شوید، ولی قادر نیستید فعالیت‌های روزمره تان را شروع کنید، می‌تواند نشانه‌های مشکلات تیروئید باشد. در پرکاری تیروئید هم ممکن است فرد دچار بی خوابی و همین موضوع باعث خسته ماندن او در طول روز شود.

درد عضلانی و مفاصل

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، ممکن است این درد را‌ در دست‌ها و پاها تجربه کنند. تورم دست‌ها و ضعف و احساس ضعف در بازوها از علایم دیگر پرکاری تیروئید است.

بیشتر بدانید : اهمیت غده تیروئید در بارداری

بیشتر بدانید : پیشگیری از کم کاری و پرکاری تیروئید با این 4 روش

بیشتر بدانید : عوامل بروز مشکلات تیروئید

بیشتر بدانید : غده تیروئید و بیماری های تیروئید را بشناسید، به بهانه هفته جهانی تیروئید

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:khorasannews.com