دمنوش پوست پرتقال و خواص آن
خواص پوست میوه ها دست کمی از میوه ها ندارد و می تواند خیلی مفید باشد

 خواص باورنکردنی دمنوش پوست پرتقال

در طب سنتی از خواص درمانی جوشانده پوست پرتقال برای تقویت سیستم ایمنی بدن و سیستم اعصاب استفاده می‌شود.  مردم در فصل زمستان به سراغ گرما و نوشیدنی‌های گرم می‌روند و  یکی از دمنوش‌های پیشنهادی در فصل زمستان دمنوش پوست پرتقال است.

دمنوش پوست پرتقال خواص ضدمیکروبی، ضدویروسی، ضدباکتری و ضدالتهابی دارد، پوست پرتقال بافتی چرمی شکل دارد و حاوی غدد روغنی فراوانی است و قرن‌های بسیاری است که از پوست این میوه و دیگر مرکبات در موارد پزشکی استفاده می‌شود.

 محققان می‌گویند پوست پرتقال مرکز تجمع بسیاری از خواص از جمله خواص آنتی‌اکسیدانی و آنزیم‌های اساسی است که در خود پرتقال کمتر وجود دارد. پوست پرتقال حاوی ویتامین‌های C و  B1  و فولیک اسید، فلاوونوئید، آلفاکاروتن و بتاکاروتن است.

 درمانی برای سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی

 پرتقال و دمنوش پوست پرتقال از بروز سرطان و تومور پیشگیری و با آن مقابله می‌کند. سرفه، آسم، سرماخوردگی و هر بیماری تنفسی را که بر اثر وجود خلط در سینه ممکن است به وجود آید ، درمان می‌کند.

 اشتها را افزایش می‌دهد، باعث تقویت سیستم هاضمه می شود و نیز نفخ و حالت تهوع را از بین می‌برد، سیستم گردش خون را بهبود می‌بخشد، استرس و تنش‌های عصبی را تسکین می دهد و بی‌خوابی را درمان می‌کند.

 روش تهیه

 ابتدا پوست پرتقال را طوری جدا کنید که قسمت سفیدی داخلی آن کاملاً از پوست نارنجی جدا شود چون پوست سفید رنگ دمنوش را تلخ می‌کند. سپس آن را بشویید و در آب سرد بگذارید تا تلخی آن گرفته شود. بعد آن‌ را روی پارچه تمیزی پهن کنید و بگذارید روی شوفاژ تا کاملاً خشک شود. دمنوش خود را با پوست پرتقال خشک شده تهیه کنید. آب را جوش بیاورید، پوست پرتقال‌ها را داخل قوری بریزید و به همراه چوب دارچین به مدت نیم ساعت دم بگذارید.

 چگونه پوست پرتقال را بخوریم؟

همان طور که می‌دانید پوست پرتقال مزه تلخی دارد و نمی‌توان آن را به تنهایی مصرف کرد، ولی می‌توان از روش‌هایی استفاده کرد که تلخی آن کاهش یابد و قابل خوردن شود. می‌توان با استفاده از کمی شکر یا عسل آن را شیرین و مصرف کرد.

همچنین می‌توان از  پوست پرتقال رنده شده  در انواع سس سالاد  یا برخی دم‌کرده‌های گیاهی، قهوه  یا در تهیه برخی دسرها و کیک ها استفاده کرد. از پوست پرتقال خلال شده نیز در برخی غذاها استفاده می شود یا می‌توان با پوست پرتقال مربا تهیه و آن را مصرف کرد.

اگر اصرار زیادی به تهیه خلال پوست پرتقال دارید حتماً پرتقالی را انتخاب کنید که رنگ پوستش طبیعی و فاقد واکس باشد. ضمن این‌که هرگز خلال‌ها را در محیط مرطوب آشپزخانه و یخچال نگهداری نکنید و بهتر است خلال‌ها در یک وعده و به صورت تازه مصرف شود.

بیشتر بدانید : قدر پوست میوه ها را بدانید

بیشتر بدانید : این سبزی چند برابر پرتقال ویتامین C دارد

بیشتر بدانید : پوست میوه هایی که نباید دور بریزید

بیشتر بدانید : تمام خواص باورنکردنی میوه پرتقال

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:khorasannews.com