7 توصیه برای تقویت سیستم ایمنی بدن
سیستم ایمنی ما مسئول دفاع از بدن در مقابل انواع عفونت هاست. بنابراین بهترین روش برای اینکه زمستان را با سلامت کامل پشت سر بگذاریم این است که سیستم دفاعی بدن مان تحریک شود

سیستم دفاعی و ایمنی بدن تان را تحریک کنید تا در زمستان، سرحال و سالم باشید!

چند توصیۀ سادۀ بهداشتی و مصرف چند عصارۀ گیاهی باعث می‌شوند که فصل سرما را سالم و سرحال پشت سر بگذارید.  

بیشتر بدانید : تقویت سیستم ایمنی بدن با 8 راه طبیعی

7 توصیۀ بهداستی برای تقویت سیستم ایمنی و باسلامت پشت سرگذاشتن زمستان

دربارۀ محتویات بشقاب غذای تان تجدید نظر کنید! تغذیه تان باید متنوع و تا حد ممکن توسط میزان قابل توجهی میوه، سبزیجات، غلات کامل و ماهی تکمیل شده باشد. 

حواستان باشد که با فرارسیدن سرما، ما تمایل بیشتری به خوردن غذاهای چرب و زیاد خصوصاً غذاهای گوشتی و چرب داریم.

در مصرف این نوع غذاها زیاده روی نکنید زیرا تغذیۀ بیش از حد چرب بدن را خسته می‌کند و همان طور که می‌دانیم خستگی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌نماید. بنابراین، مصرف انواع سوسیس، خوارکی های سس دار، فست فودها و... را محدود کنید.

به طور مرتب ورزش کنید. فعالیت جسمی از تنش های عصبی  می‌کاهد، استرس را دور می‌سازد و با وضعیت های افسردگی مبارزه می‌کند، همان طور که می‌دانید افسردگی به تولید شرایط مناسب برای خسته کردن سیستم ایمنی بدن، معروف است. جالب است بدانید به همان میزان که یک جلسه ورزش کردن برای روی فرم آمدن بسیار خوب است، به همان اندازه به شما کمک می‌کند که به خوبی و راحت بخوابید. مطمئناً خستگی بعد از ورزش است که خوب خوابیدن را فراهم می‌کند نه خود ورزش!

از روش های ریلکسیشن استفاده کنید. یوگا، تایی چی یا فقط یک جلسه ریلکسیشن، همه شان برای شما مفید اند و به کمک آنها می‌توانید همزمان از لحاظ ذهنی و جسمی نفع ببرید. در تمام طول زمستان، زمان هایی را به این کار اختصاص دهید!

یا سیگار کشیدن را به طور کامل ترک کنید یا طی زمستان کنارش بگذارید، و در معرض دود سیگار دیگران هم قرار نگیرید. علاوه بر این سیگار کشیدن مجاری تنفسی را که تاکنون در مقابل میکروب های موجود در هوای زمستان مقاومت کرده اند، اذیت می‌کند، صدها مادۀ سمی در دود دخانیات وجود دارند که کل بدن ما را حساس و آسیب پذیر می‌کنند.

از مصرف الکل خودداری کنید زیرا شاید الکل برای لحظه ای فرد را گرم می‌کند، اما به طور کلی بدن را آسیب پذیر می‌نماید.

استراحت کنید و به میزان کافی بخوابید. بدون غر زدن به بدن تان گوش دهید و استراحت کنید. در کنار خواب، نظم هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در ساعت های منظم و معینی بخوابید و از خواب بیدار شوید.

هر روز هوای محل زندگی یا کارتان را به مدت 10 دقیقه تهویه کنید، حتی اگر هوای بیرون سرد باشد. به این ترتیب هوای داخل را تازه و بخش عمده ای از میکروب های معلق در هوا را بیرون کرده اید.


4 عصارۀ گیاهی که برای تقویت سیستم ایمنی مفید هستند

این عصاره های گیاهی را می‌توانید هر روز یا در برخی دوره های زمانی (اپیدمی، خستگی، استرس) در هوای محیط بپراکنید، البته برخی اوقات هم می‌توانید آنها را (بعد از رقیق کردن در یک مایع)  به طور مستقیم روی پوست تان بمالید و ماساژ دهید. توجه داشته باشید که برای رعایت مسائل امنیتی، استفاده از این عصاره های گیاهی برای بچه های کوچک، زنان باردار یا مادران شیرده توصیه نمی‌شود.


عصارۀ آویشن

این عصارۀ ضد باکتریایی و ضد ویروسی، به شدت ضد عفونی کننده هم هست، علاوه بر این سیستم های ایمنی را نیز تحریک و تقویت می‌کند. بهتر است که این عصاره با ضربات دست یا ماساژ، دو بار در هفته، صبح و شب، روی پوست مالیده شود. 

بیشتر بدانید : خواص آویشن + چه کسانی نباید آویشن بخورند؟


عصارۀ مورد

این گیاه ضد عفونت است و به عنوان یک ضد عفونی کنندۀ مناسب برای مجاری تنفسی و هوای محیط محسوب می‌شود. طی زمستان، این عصاره را در محیط زندگی تان انتشار دهید. 


عصارۀ گلپر

این ضدعفونی کننده، به طور کلی سیستم ایمنی بدن را تحریک و تقویت می‌کند. این عصاره را به مدت بیست دقیقه در روز و در زمان های خستگی در هوا انتشار دهید. 


عصارۀ نعناع

این عصاره تقویت کننده و تحریک کننده است، می‌توانید آن را در هوا منتشر کنید یا با ماساژ روی پوست تان بمالید. این عصاره نیز برای زمان های خستگی یا استرس ایده آل است.


چند توصیۀ دیگر برای سالم ماندن در زمستان

عسل را جانشین شکر کنید (عسل گلو را صاف تر می‌کند. در موارد گلودرد، می‌تواند به اندازۀ شربت سینه یا حتی بیشتر از آن مفید باشد!).

از جینسنگ استفاده کنید (جینسنگ گیاه- یا به بیان دقیق تر ریشه ای- است که سیستم دفاعی را به میزان بسیار مناسبی تحریک و تقویت می‌کند!).

ویتامین C بخورید یا از مرکبات (پرتقال، لیمو، گریپ فروت) به مقدار زیاد استفاده کنید.


بیشتر بدانید : سیستم ایمنی بدن تحت تاثیر عوامل عجیبی آسیب می بیند!

بیشتر بدانید : تقویت سیستم ایمنی بدن با غذاهایی که زمستان امسال باید بیشتر بخورید

بیشتر بدانید : باورهای اشتباه در مورد سیستم ایمنی


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت