حمله قلبی بدون علامت یا حمله قلبی خاموش چرا رخ می دهد؟
 همه ما در مورد علائم حمله قلبی شنیده ایم، اما گاهی برخی افراد دچار حمله قلبی می شوند که هیچ نشانه ای ندارد و به آن حمله قلبی خاموش یا بدون علامت می گویند

حمله قلبی خاموش یا حمله قلبی بدون علامت 

حملات قلبی معمولاً علایم مشخصی دارند: درد قفسه سینه، تنگی نفس و احساس یک وزن سنگین روی قفسه سینه. اما همیشه هم این‌طور نیست. در یک حمله قلبی خاموش که درواقع یک انفارکتوس میوکارد خاموش( SMI) است علایم آن‌قدر خفیف هستند که معمولا فرد متوجه نمی‌شود حمله قلبی اتفاق افتاده است. متخصصان علوم پزشکی می‌گویند حمله قلبی خاموش هم درست به اندازه سایر حملات قلبی خطرناک است. اما چطور می‌توانیم بفهمیم که دچار حمله قلبی خاموش شده‌ایم و چه باید بکنیم؟

بیشتر بدانید : تشخیص حمله قلبی یک ماه پیش از وقوع آن

حمله قلبی خاموش چیست؟

طبق مطالعه‌ای که در سال 2015 در مجله Circulation منتشر شد سکته‌های قلبی خاموش تقریباً نیمی از تمام حملات قلبی را تشکیل می‌دهند. نیکول وینبرگ، پزشک متخصص قلب مرکز بهداشت سنت جونز آمریکا می‌گوید در برخی موارد سکته قلبی خاموش هیچ علایمی ندارد. اما  گاهی نیز علایم خفیفی وجود دارد که شناختن آن ها دشوار است.

طبق اعلام آکادمی پزشکان خانواده آمریکا( AAFP)، این علایم عبارتند از:

  • خستگی
  • سوزش معده
  • احساس درد در قفسه سینه، پشت یا فک
  • تنگی نفس

سایر حملات قلبی نیز این علایم را دارند اما اغلب، فشار شدید روی قفسه سینه، تیر کشیدن بازو، گردن یا فک، تعریق و سرگیجه را هم شامل می‌شود.

همچنین این احتمال وجود دارد که علایم حمله قلبی خاموش به‌راحتی با مشکلات دیگری مانند سوء هاضمه، ورزش سنگین  یا حتی درد دندان اشتباه گرفته شوند.

چرا حملات قلبی خاموش خطرناک هستند؟

حملات قلبی به دلیل ناکافی بودن جریان خون به قلب رخ می‌دهند. سکته قلبی خاموش هم به اندازه سایر حملات قلبی خطرناک است و احتمال بروز حمله قلبی دیگر و همچنین احتمال نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد. در حالی که مطالعات نشان می‌دهد سکته قلبی خاموش در مردان شایع‌تر از زنان است اما احتمال مرگ بر اثر این سکته‌ها در زنان بیشتر است.

همچنین مشخص شده است که حمله قلبی خاموش در بزرگ سالان مبتلا به دیابت به میزان بیشتری بروز می‌کند. معمولا در سکته‌های قلبی، پزشکان درمان‌هایی شامل جراحی، مصرف داروها و اصلاح سبک زندگی را ارائه می‌دهند.

حملات قلبی خاموش از این نظر  بسیار خطرناک هستند که شما نمی‌دانید دچار حمله قلبی شده‌اید و درنتیجه از روش‌های درمانی و پیشگیری نیز استفاده نمی‌کنید. همچنین این احتمال وجود دارد که بعد از  آسیب حمله قلبی خاموش به عضلات قلب و تجربه علایم نارسایی قلبی،  متوجه شوید که دچار حمله قلبی شده‌اید.

بیشتر بدانید : علائم حمله قلبی در زنان و مردان چه تفاوت هایی دارد؟

حملات قلبی خاموش چگونه تشخیص داده می‌شوند؟

اگر با مشاهده ماندگاری علایمی مانند خستگی، تنگی نفس و سوء هاضمه احتمال می‌دهید یک حمله قلبی خاموش را از سر گذرانده‌اید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. این نوع حمله قلبی اغلب با انجام معاینات روتین تشخیص داده می‌شود.

اگر پزشک احتمال بدهد که شما دچار حمله قلبی شده‌اید ممکن است آزمایش تصویربرداری شامل گرفتن نوار قلب، سی تی اسکن یا ام آر آی قلب تجویز کند. این آزمایش با نشان دادن آسیب ماهیچه قلب بر اثر حمله قلبی، نشان می‌دهد که شما دچار حمله قلبی شده‌اید. اگر با علایم حمله قلبی خاموش به اورژانس مراجعه کنید، پزشک ممکن است آزمایش خون نیز تجویز کند.

عوامل خطر و درمان

عوامل خطر سکته قلبی خاموش همانند سایر سکته های قلبی است: داشتن سابقه خانوادگی سکته، سن بالا، سبک زندگی ناسالم مانند سیگار کشیدن یا ورزش ناکافی، چاقی و شرایطی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت. به طور معمول، سکته‌های قلبی خاموش مدت‌ها پس از رخ دادن حمله قلبی تشخیص داده می‌شوند. درمان بیشتر شامل مصرف داروست. مصرف دارو به بهبود جریان خون به قلب، جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش خطر حملات قلبی دیگر کمک می‌کند. اگر دچار حمله قلبی شده باشید، پزشک درباره تغییرات سبک زندگی نیز با شما صحبت خواهد کرد.

بیشتر بدانید : تفاوت حمله قلبی و حمله هراس در چیست؟

بیشتر بدانید : فصل افزایش حملات قلبی نزدیک است خودتان را آماده کنید

بیشتر بدانید : حمله قلبی خاموش به چه معناست؟+ نشانه های حمله قلبی خاموش

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com