پیامدهای شستن میوه و سبزیجات با مایع ضدعفونی کننده در دوران کرونا
در این روزها و با شیوع ویروس کرونا یکی از اقدماتی که همه ما انجام می دهیم دقت بالا در شستن میوه ها و سبزیجات است که لازم است پیامدهای مربوط به این شستن ها را نیز بدانید

شستن سبزیجات و میوه ها با مایع ضد عفونی کننده و پیامدهای آن

همه می‌دانیم جهت پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، لازم است لوازم خریداری شده ضدعفونی یا شستشو شوند، برای همین است که بیشتر مردم جهان، این روزها بلافاصله پس از خرید، اغلب میوه، سبزیجات و... را جهت شستشو با مایع ظرفشویی مستقیم به سینک ظرفشویی منتقل می‌کنند.

اما باید مراقب باشید، پس از نابودی ویروس کرونا از روی سطوح، مایع ظرفشویی به جا مانده را نخورید. شاید با خود بگویید، مگر ما مایع ظرفشویی می‌خوریم؟!

بیشتر بدانید : کدام صابون ویروس کرونا را بهتر از بین می برد؟ جامد یا مایع

بیشتر بدانید : کرونا در کودکان چه علائمی دارد و پاسخ به چند سوال مهم دیگر!

بله اگر آبکشی ظروف، میوه و سبزیجات را جدی نگیرید، روزانه مقادیر زیادی مواد شوینده را هنگام پخت‌وپز و ... وارد غذاهای خود می‌کنید. اگر مواد شوینده، به خوبی آبکشی نشوند روی سطوح باقی می‌مانند و به دلیل خاصیت‌های شیمیایی ویژه خود، می‌توانند به راحتی وارد بدن انسان شوند که این امر در دراز مدت با آسیب‌های جدی و جبران ناپذیر برای معده همراه خواهد بود.

حالا سوال این است که چگونه از آبکشی کامل مایع ظرفشویی از سطوح مختلف مطمئن شویم؟ پاسخ این سوال به عوامل مختلفی همچون فشار آب، شیوه‌ی صحیح شستشو، فرمولاسیون مواد شوینده و سختی آب بستگی دارد.

جالب است بدانید علاوه بر فرهنگ شستشو در نقاط مختلف جهان، یکی از کلیدی‌ترین موارد جهت آبکشی آسان، سختی آب است و هر چه آب دارای سختی بالاتری باشد، پاک کنندگی و آبکشی مواد شوینده از سطح، سخت‌تر خواهد شد، از سوی دیگر مواد شوینده در آب سخت کف کمتری تولید می‌کنند و در نتیجه موجب مصرف بیشتر مواد شوینده و آب می‌شوند.

احتمال اینکه به دلیل سختی آب هریک از ما حداقل یکبار شوینده‌ای را خورده باشیم بسیار زیاد است.

حال منظور از سختی آب چیست؟

آب سخت، آبی است که در آن مقدار زیادی مواد معدنی حل شده، عمدتا یون‌های کلسیم و منیزیم وجود دارد. معمولا بسته به میزان سختی، آب‌ها را به چهار گروه تقسیم می کنند:

  • آب های سبک: میزان سختی بین ۰ تا ۷۵ میلی گرم در لیتر
  • آب های نیمه سخت: میزان سختی بین ۷۵ تا ۱۵۰ میلی گرم در لیتر
  • آب های سخت: میزان سختی بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلی گرم در لیتر
  • آب های بسیار سخت: میزان سختی بیش از ۳۰۰ میلی گرم در لیتر

طبق استاندارد شماره ۱۰۵۳ موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، میزان حداکثر مطلوب سختی در آب، ۲۰۰ میلی گرم در لیتر بر حسب کربنات کلسیم و حداکثر مجاز آن ۵۰۰ میلی گرم در لیتر بر حسب کربنات کلسیم است.

البته میزان سختی آب در نقاط مختلف کشور با توجه به عوامل مختلف همچون میزان رطوبت، جنس خاک و ... متفاوت است و هرچه به سمت مناطق کویری پیش برویم سختی آب نیزعمدتا افزایش پیدا می‌کند.

برای مثال سختی آب نقاط مختلف تهران بین ۲۱۰ الی ۷۰۰، در شهری همچون بوشهر به صورت میانگین ۶۰۰ و در ارومیه ۹۲ است.

در نتیجه می‌توان گفت هرچقدر سختی آب در محل زندگی شما بیشتر باشد، باید زمان بیشتری را صرف شستشو و آبکشی مواد شوینده کنید، برای مثال کف مایع ظرفشویی و در نهایت میزان مصرف آن در نقاط مختلف جهان و حتی کشور متفاوت است و آنچه بیش از همه مهم به نظر می‌آید آگاهی مردم از سختی آب مصرفی خود و شناخت از فرمولاسیون شوینده‌ها است، ممکن است شوینده‌های داخلی نیز مانند بسیاری از محصولات دیگر همچون ضدآفتاب‌ها و ... با توجه به وضعیت آب و هوایی کشور، بیشتر پاسخگوی نیازهای ما باشند.

در پایان به یاد داشته باشیم که علی رغم سختی آب متفاوت در کشور، متاسفانه ایران عزیز ما در میان کشورهایی قرار دارد که سالانه نزدیک به ۸۰ درصد ذخیره آب در دسترس خود را مصرف می‌کنند و با این وجود همچنان روزانه حجم بالایی از آب شرب شهری برای شستشوی ظروف به فاضلاب تبدیل می‌شود.

بیشتر بدانید : آیا با سرد شدن هوا کرونا دوباره برمی گردد؟

بیشتر بدانید : آیا با باز کردن پنجره ماشین کرونا وارد ماشین می شود؟

بیشتر بدانید : علائم گوارشی بیماری کرونا، از اسهال تا دل درد

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: irna.ir