صدمات شلاقی ناحیه گردن چیست؟
"صدمات شلاقی" به جراحات گردنی، یا نوعی پیچ خوردگی در ناحیۀ مهرۀ پشت گردن اشاره دارد. اغلب اوقات، این جراحت بر اثر تصادف اتومبیل با سرعت پایین رخ می‌دهد.

علائم و درمان صدمات شلاقی گردن

 

علائم صدمات شلاقی و نتایج آن کدامند؟

علت صدمۀ شلاقی بیشتر اوقات تصادف رانندگی است، یک شوک از پشت، سر را به جلو و سپس با شدت به سمت عقب حرکت می‌دهد.چنین حرکت شدیدی 7 مهرۀ گردنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند جراحت های ماهیچه ها، رباط ها و یا تاندون های گردن را هم به دنبال داشته باشد. این حرکت ممکن است درد در ناحیۀ عصب ِ میان دو مهره را ایجاد کند که خود عاملی می‌شود برای پیچیدن درد در اطراف شانه ها، باز و یا دست ها. حتی اگر صدمۀ شلاقی ملایم و بی‌آزار باشد، ممکن است گاهی اوقات آسیب ستون فقرات را با خود به همراه داشته باشد؛ آسیب ستون فقرات می‌تواند عاملی برای فلج شدن باشد.

علائم در ساعاتی بعد از حادثه ظاهر می‌شوند:

  • درد در ناحیۀ گردن

  • پیچیدن درد در پایین جمجمه،شانه ها و پشت

  • ایجاد محدودیت در برخی حرکات گردن

    دردهایی در سر به ویژه تمرکز آنها در پایین جمجمه یا فقط روی نیمی از جمجمه


ممکن است در طولانی مدت علائم مختلفی ایجاد شوند و باقی بمانند مانند:

  • کسالت

  • عدم تعادل

  • سرگیجه

  • تاری دید

  • و البته مشکلات حافظه، تمرکز

  • و غیره


برای رعایت احتیاط، و به منظور بررسی دلایل ایجاد این علائم ناتوان کننده و مداوم، و از بین بردن جراحت شدید گردنی، بهتر است که با پزشک تان مشورت کنید.


صدمات شلاقی چه طور درمان می‌شود؟

زمانی که صدمه شلاقی خفیف است، بی حرکت ماندن گردن توصیه نمی‌شود، بهتر است فعالیت های عادی روزانه پیگیری شود به شرطی که این فعالیت ها نیازمند حرکات معمول گردن با وسعت و تکراری منطقی باشد.
در موارد جراحت های شدیدتر (دردهای شدید و طولانی مدت با ایجاد محدودیت در حرکات سر)، مشورت با پزشک ضروری است.

آزمایش های بالینی و لمس ناحیۀ گردنی باعث شناسایی نقاط دردناک، انعطاف ناپذیری و حتی ناهنجاری می‌شود.در کنار داروها، درمان بر پایۀ مسکن ها، ضد التهاب ها و یا شل کننده های عضلانی انجام می‌گیرد. در نهایت بهره بردن از روش های روان درمانی و درمان های رفتار گرا نیز نتایج سودمندی به نمایش گذاشته اند.

باید توجه داشته باشید که استراحت دادن گردن به کمک وسایل کمکی و پروتز چندان مقبول نیست. چه بسا بی فایده هم خواهد بود. بالعکس، دنبال کردن حرکات در زندگی عادی و روزانه باعث ادامۀ نیاز به گردن و همچنین آسان شدن درمان می‌گردد، البته واضح است که این امر در مواردی صدق می‌کند که آسیب گردنی خیلی شدید و جدی نباشد.


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سلامت