چگونه می‌توان این بیماری رماتیسمی را اصلاح و درمان کرد و چگونه می‌توان از بازگشت مجددش پیشگیری کرد؟...

حدوداً تا پنجاه سال پیش، نقرس یک بیماری تقریباً نادر محسوب می‌شد. اما امروزه، بحران های نقرسی بیش از پیش افراد را آزار می‌دهند.

نقرس، یک بیماری با ظهور ناگهانی
نقرس در قرون گذشته نیز شایع بوده است اما اخیراً به طور روز افزونی رشد پیدا کرده است.
از پنجاه سال پیش تا کنون، ابتلا به این بیماری رماتیسمی افزایش قابل توجهی داشته است. امروزه تعداد مبتلایان به این بیماری در فرانسه به 600000 نفر یعنی دو برابر سال 1970 رسیده است. علت این افزایش، تغییر در شیوۀ تغذیۀ ماست (تغذیه ای بسیار غنی و بسیار شیرین) که افزایش اسید اوریک را با خود به دنبال دارد، و اسید اوریک علت بروز نقرس است.  

یک بیماری بسیار دردناک
نقرس خود را به وسیلۀ دردهای مفصلی بسیار شدید نشان می‌دهد و اغلب با شروع بحران هایی در شب ظاهر می‌شود. حساسیت بیش از حد مفاصل، که اغلب انگشت شست پا را مبتلا می‌کند، می‌تواند به حدی دردناک شود که فرد نتواند روی پایش بایستد، حتی بیمار نمی‌تواند یک ملافۀ سبک را روی پایش تحمل کند. نقرس ممکن است پشت پا، قوزک، زانو، مچ یا انگشتان را نیز مبتلا کند.
این بیماری عموماً با بروز یک بحران خود را نشان می‌دهد.

اسید اوریک بیش از حد در خون

این بیماری بر اثر تجمع بیش از حد اسید اوریک در خون ایجاد می‌شود، در واقع اسید اوریک ترکیب هایی از بلورهای نمک سدیم در مفاصل تولید می‌کند. بدن خود به خود اسید اوریک تولید می‌کند، اما این عنصر در برخی مواد غذایی مضر نیز وجود دارد، از جمله خوراکی هایی مانند: گوشت گوزن، دل و جگر، کله و پاچه حیوانات، گوشت به همراه سس، صدف خوراکی و برخی از انواع الکل ها.

نقرس ممکن است علت ژنتیکی هم داشته باشد: برخی افراد بسیار سخت اسید اوریک دفع می‌کنند یا بیش از حد اسید اوریک تولید می‌کنند. سن، برخی بیماری ها (نارسایی کلیوی، سرطان خون) و برخی داروها نیز خطر ابتلا به نقرس را افزایش می‌دهند.

چگونه می‌توان نقرس را درمان کرد؟
درد نقرس با کمک داروهای ضد التهاب و مسکن های درد، آرام می‌شود. توجه! برای این دردها نباید از آسپرین استفاده کرد، آسپرین حاوی مولکولی است که در حذف ادراری اسید اوریک مداخله می‌کند. ضمناً می‌توان برای تسکین دردها، از تکه های یخ بر روی مفاصل دردناک استفاده کرد.

کُلشیسین، علی رغم آثار جانبی اش در صورت مصرف بیش از حد (اسهال)، برای درمان بحران های نقرسی بسیار مفید خواهد بود. اگر این دارو به محض بروز علائم مورد مصرف قرار بگیرد، مفیدتر خواهد بود.

چگونه می‌توان از یک بحران نقرسی پیشگیری کرد؟
یک درمان ضد نقرس وجود دارد که می‌تواند از بازگشت حمله های نقرسی پیشگیری کند. اما پیشگیری عمده با اعمال اقدامات تغذیه ای امکان پذیر خواهد بود. به طور ویژه باید مواد غذایی حاوی پورین را که عامل تولید اسید اوریک است، محدود کنید؛ مانند: الکل، آبجو بدون الکل، کله  و پاچه، دل و جگر حیوانات، ماهی کولی، محصولات دریایی، مارچوبه، اسفناج و حبوبات. و البته کم کردن مصرف نوشیدنی های شیرین!
ضمناً توصیه می‌شود که افراد مبتلا آب زیادی بنوشند، تا کلیه ها بتوانند اسید اوریک را دفع کنند.

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت
 
مطالب پیشنهادی :
چگونه میتوان خطر ابتلا به نقرس را در مردان کاهش داد؟
مصرف نوشیدنیهای شیرین با ایجاد نقرس مرتبط است
آنچه باید درباره درد مفاصل بدانید