با افزایش چاقی، تعداد مبتلایان به دیابت نوع 2 روبه رشد است....


دیابت نوع 2: توصیه های عملی دربارۀ رژیم غذایی

 تشخیص عامل ایجاد این بیماری گاهی اوقات پیچیده است اما همیشه می‌توان با رعایت اصول بهداشتی- تغذیه ای، از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

 

روند رو به رشد دیابت
شیوۀ زندگی ما، یعنی بی تحرکی و تغذیۀ نامتعادل (چربی بیش از حد، قند بیش از حد، کالری بیش از حد)، تنها مسئول افزایش قابل توجه تعداد مبتلایان به دیابت نیست. پیری جمعیت نیز نقش مهمی در این میان بازی می‌کند، اگر چه میزان دیابت در بین جوانان نیز رشد داشته است.

چگونه بفهمیم که مبتلا به دیابت شده ایم؟
تشخیص دیابت نوع 2 بر اساس سنجش میزان قند خون، و بعد از انجام یک آزمایش خون ساده صورت می‌گیرد؛ در صورتی که کربوهیدارت بالاتر از  g/l1.26 باشد، دیابت تشخیص داده می‌شود. تشخیص زود مزایای بسیاری دارد زیرا دیابت هر چه زودتر تشخیص داده شود، درمان اثربخش تر خواهد بود.

درمان دیابت
دیابت نوع 2 بر اثر ترشح ناکافی انسولین و خصوصاً مقاومت در برابر انسولین به وجود می‌آید، انسولین هورمونی است که در نتیجۀ فعالیت آن مقدار قند ِ در حال گردش در خون تنظیم می‌شود. همچنین، به مروز، ازدیاد قند خون مشاهده خواهد شد. بیماری به تدریج پیش می‌رود، و انجام درمان شدیدتر ضروری خواهد بود زیرا دیابت منشأ بسیاری از مشکلات عروقی (آسیب های شریانی، آنفاکتوس، آسیب عروق مغزی) است.

با اینکه برای اصلاح میزان قند خون، داروهایی وجود دارد اما درمان همیشه با انجام فعالیت های جسمی و کاهش وزن شروع می‌شود. در واقع، کاهش 5% وزن بدن، خطر ابتلا به دیابت را تا 50% کاهش می‌دهد. سپس، باید به سراغ عوامل دیگری که خطر را افزایش می‌دهند، رفت، این عوامل عبارتند از: فشار خون بالا، کلسترول خون بالا و سیگار که بدون شک باید ترک گردد. در نهایت، رعایت اصول بهداشتی- تغذیه ای ضروری است.

چند توصیۀ عملی که باید مد نظر داشته باشید:
غذای تان را در ساعات منظمی بخورید.

در بین وعده های غذایی، چیزی نخورید.

در غذاهای تان مقدار زیادی سالاد و سبزیجات خام مصرف کنید. با این روش شکم تان سریع پر می‌شود، تخلیۀ شکم آهسته خواهد شد، پیک های ازدیاد قند خون کاهش می‌یابند و احساس گرسنگی تا دو ساعت بعد از غذا خوردن کمتر خواهد شد.

در یک وعدۀ غذایی، یا نان بخورید یا نشاسته جات؛ هیچ گاه هر دو را با هم استفاده نکنید.

به همین ترتیب، در یک وعدۀ غذایی یا گوشت میل کنید یا پنیر؛ در یک وعده هر دو را مصرف نکنید.

در تمام موارد، تأثیر رعایت اصول بهداشتی- تغذیه ای و احتمالاً مصرف دارو که توسط پزشک، یا متخصص تغذیه تجویز شده اند و به طور پیوسته مورد دقت و مراقبت قرار گرفته اند، خود را نشان خواهد داد: با رعایت تمامی این موارد میزان کربوهیدرات و هموگلوبین گلیکوزیله ریتم مشخصی خواهند داشت.

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت
 
مطالب پیشنهادی :
از پایههای اصلی پیشگیری، درمان و کنترل دیابت
مواد غذایی مناسب برای بیماران دیابتی
دیابت نوع دو خطرناک تر است یا نوع اول؟چرا؟
نکاتی مهم درباره تاثیر دیابت بر پاها!؟
خواب در بیماران دیابتی