علت عرق کردن در خواب
اگر تا به حال برای شما پیش آمده که خیس عرق از خواب بیدار شوید حتما از خود پرسیده اید که: دلایل عرق کردن در خواب چیست؟

چرا در خواب عرق می کنیم؟

اگر این اتفاق مکرراً برای شما رخ می دهد ممکن است نیاز به بررسی های پزشکی داشته باشید.این اتفاق همچنین می تواند معانی متفاوتی در کودکان و یا زنانی که در دوره یائسگی هستند، داشته باشد.


 برخی دلایلی که موجب عرق کردن در خواب می شوند:

 

تاثیر درجه حرارت بدن و محیط خواب

اولا مهمترین دلیلی که سبب تعریق شبانه می شود افزایش دمای بدن بعلت خواب در یک محیط گرم است. اگر تنظیم درجه حرارت اتاق شما به هم خورده یا لباس خوابی پشمی به تن کرده اید یا خودتان را لابه لای پتو و ملحفه ها پیچیده اید جای تعجب ندارد که بدن شما گرم شده و شروع به عرق کردن می کند که امری کاملاً طبیعی است.همچنین دمای بدن انسان در طول خواب متغیر است. بیشتر افراد در حدود ساعت 4 صبح بیشترین دمای بدنی را تجربه می کنند. بعلاوه در مراحل معینی از خواب سیستم عصبی خودکار (که تنظیم درجه حرارت بدن ، ضربان قلب، فشار خون و سایر فاکتورها را تحت کنترل دارد) ممکن است فعالتر شده و منجر به تعریق بیشتر گردد.


اختلالات خواب موجب عرق کردن شبانه می شود

جای شگفتی نیست که اختلالاتی که بر خواب اثر دارند نیز به این دلیل که همزمان در هنگام خواب رخ می دهند منجر به تعریق شبانه می شوند . یکی از شایع ترین این اختلالات ایست تنفسی یا Sleep Apnea است. اگر مشکل تنفس در خواب دارید این امر موجب تلاش و کوشش بیشتر بدن شما جهت تنفس می گردد،  تصور کنید که در هنگام مسابقه دو چقدر عرق می کنید و چقدر سریعتر نفس می کشید، هر ایست تنفسی ممکن است سبب افزایش ترشح کورتیزول, هورمون طبیعی کنترل استرس در بدن شده تا بتواند تنفس طبیعی را به فرد بازگرداند.

در کودکان و نوپاها نیز خصوصاً اختلالات تنفسی در خواب ممکن است با علائم ظاهری مثل تعریق و بی قراری شبانه همراه باشد.ممکن است کودک با صورتی برافروخته ، بدنی خیس از عرق و رختخوابی آشفته از خواب برخیزد که در صورت مشاهده سایر علائم  ایست تنفسی کودک نیاز به بررسی های پزشکی  دارد.

در اوایل دوران یائسگی زنان ممکن است دفعات بیشتری از گرگرفتگی را در خواب تجربه کنند.جالب اینکه، خطر ایست تنفسی در این دوران به دلیل کمبود هورمونهای استروژن و پروژسترون ده برابر بیشتر است.بنابراین تعریق شبانه در زنان مسن تر که در دوره یائسگی هستند به دلیل ایست تنفسی رخ می دهد.

برخی افراد متوجه می شوند که پس از مصرف الکل در خواب بیشتر عرق می کنند.الکل یک شل کننده عضلات است که ممکن است بر سیستم تنفسی فوقانی تاثیر داشته و خروپف و ایست تنفسی را تشدید کند.بنابراین ممکن است مصرف الکل به دلیل ایجاد اختلالات تنفسی در خواب مثل ایست تنفسی با تعریق شبانه ارتباط داشته باشد.

و در آخر اینکه کابوسهای شبانه و اضطرابهای مداوم نیز ممکن است باعث حملات عصبی شده و منجر به تعریق در زمان خواب شوند. اگر شما مکرراً دچار کابوس می شوید به خصوص در هنگام اختلال تنش زای پس از سانحه (post tramumatic stress disorder) ،درمان ممکن است کمک کننده باشد. کودکان نیز ممکن است در زمان مواجه با کابوسهای شبانه دچار تعریق شوند.


سایرعلل پزشکی عرق کردن در خواب

علل چند گانه دیگری برای تعریق در خواب وجود دارد که باید مد نظر قرار گرفته شوند . این علل کمتر موجب نگرانی هستند اما تعریق مزمن شبانه ممکن است نیاز به بررسی های بیشتر داشته باشد. اگر علائم و نشانه های دیگری مثل تب، کاهش وزن هم دارید لازم است جهت بررسی های بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.


برخی دلایل بالقوه دیگر که در عرق کردن شبانه موثر هستند عبارتند از:

  • عفونت (شامل توبرکلوسیس)

  • داروها (ضد افسردگی، هورمون درمانی، انسولین)

  • تیروئید پرکار

  • دیابت( کاهش قند خون ناشی از مصرف دارو)

  • اختلالات دستگاه عصبی (که بر مغز یا سیستم عصب تاثیر دارند)


موارد دیگر
اگر نگران تکرار تعریق شبانه خود هستید با دکتر خود درباره دلایل بالقوه این تعریق در خواب مشورت کنید که آیا نیاز به بررسی های بیشتر در خواب (Sleep study) و یا آزمایشات دیگر هست یا خیر.



تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ