بیماری التهابی روده IBD، علائم، علل و درمان
بیماری های التهابی روده یا (IBD) به گروهی از بیماری ها گفته می شود که باعث ایجاد التهاب در جدار روده بزرگ و روده کوچک می شوند. بیماری های التهابی روده را می توان در قالب دو بیماری التهابی اصلی، یعنی بیماری کولیت زخمی و بیماری کرون مورد توجه و بررسی قرارداد

 بیماری های التهابی روده چیست؟  IBD  یا ( Inflammatory bowel disease )

بیماری های التهابی روده (IBD) اشاره به دو بیماری مزمن کولیت زخمی یا کولیت اولسراتیو (ulcerative colitis) و بیماری کرون (Crohn's disease) دارد.

 هر دو بیماری کرون و کولیت اولسراتیو، جدار روده‌ها را درگیر کرده و باعث التهاب، تورم و ایجاد زخم می گردند. البته التهاب و پیامدهای آن در بیماری کرون و کولیت اولسراتیو متفاوت هستند. نتایج التهاب در درجات مختلفی مانند درد شکم، اسهال و خونریزی روده، قابل مشاهده می باشد. باید به این نکته توجه داشت که هر دو بیماری می توانند به مشکلات جدی گوارشی منجر شوند.

بیشتر بدانید : غذاهایی که برای روده مضرند

بیشتر بدانید : التهاب حاد روده :از چه غذاهایی باید پرهیز کرد و چه غذاهایی را باید در الویت قرار داد؟

بیماری التهابی روده 

نوع بیماری التهابی روده (IBD) : بیماری کرون (Crohn's disease)

 در بیماری کرون، التهاب، کل دیواره روده و حتی بخش های عمیق تر دیواره روده را درگیر می کند. بیماری کرون ممکن است هر بخشی از دستگاه گوارش را نیز در گیر کند، از دهان تا روده بزرگ، راست روده و مقعد، همچنین روده کوچک را، بخصوص روده دراز ( بلند ) را و اغلب این ارگان از دستگاه گوارش درگیر با این بیماری است، همراه با روده بزرگ، که دومین ارگان از دستگاه گوارش است که در گیر با بیماری کرون می شود.

یکی از مشخصه های بیماری کرون این است که درگیری روده ها ممکن است بصورت ناپیوسته باشد، به این ترتیب که مناطق مختلفی میتواند متورم باشد ولی بخش های دیگر میان آن ها می تواند بصورت عادی و نرمال باشد.

بیشتر بدانید : بیماری کرون چیست و چه علائمی دارد؟ + انواع کرون

کرون

نوع بیماری التهابی روده (IBD) : کولیت زخمی یا کولیت اولسراتیو (ulcerative colitis)

 برخلاف بیماری کرون، در کولیت اولسراتیو، التهاب تنها در برگیرنده و شامل پوشش درونی و لایه های سطحی از دیواره روده می شود و درگیر شدن محدود است به روده بزرگ و راست  روده و مقعد، بدون منطقه ای که درگیر نشده باشد.

التهاب ممکن است به مقعد محدود شود ( التهاب راست روده و مقعد اولسراتیو )، ولی معمولا خیلی وسیعتر است و با فاصله ای متغیر گسترش یافته است که روده بزرگ را بصورت هلالی، نزولی، عرضی و صعودی، در بر می گیرد.

بیشتر بدانید : 9 درمان خانگی برای کولیت اولسراتیو

بیشتر بدانید : خطرات درمان نکردن کولیت زخمی + درمان کولیت

کولیت زخمی

علی رغم تفاوتهای زیادی که در مورد مناطق درگیر و عمق التهاب بین بیماری کرون و کولیت اولسراتیو وجود دارد. برنامه درمانی دو بیماری‌ شباهت های‌ زیادی با هم دارند.

یک نکته مهم که باید به آن توجه داشت این است که: بیماری کرون علاوه بر آنکه روده بزرگ و روده کوچک را تحت تأثیر قرار می‌دهد، همچنین می‌تواند بر دهان، مری، معده و مقعد نیز اثر بگذارد. در حالی که کولیت زخمی در درجه اول روده بزرگ و راست روده را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.


بیشتر بدانید : بیماری التهابی روده IBD چیست و چه تفاوتی با IBS دارد؟

بیشتر بدانید : تسکین التهاب روده با مصرف انبه

بیشتر بدانید : التهاب دستگاه گوارش و نشانه های آن

بیشتر بدانید : التهاب حاد روده :از چه غذاهایی باید پرهیز کرد و چه غذاهایی را باید در الویت قرار داد؟


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ