این مقاله نکاتی در مورد انواع مختلف مسمومیت غذا به شما می دهد تا اطلاعات بیشتری درباره ای کولی و عفونت انگلی بدست آورید وبه خصوص عفونت های کولی و عفونت انگلی در دوران بارداری را بررسی می کند .

 

مسمومیت غذایی چیست ؟
مسمومیت غذا یک بیماری است که بر اثر خوردن غذاهایی که ارگانیسمهای مضری هستند به وجود می آید
.این میکروب های مضر می توانند شامل باکتری،انگل و ویروس باشند.آنها اغلب در گوشت خام،مرغ و تخم مرغ یافت می شوند اما می توانند به هر نوع غذایی سرایت کنند.همچنین می توانند در غذایی که بیرون از یخچال مانده یا مدت زیادی قبل ازخوردن فریز شده باشد رشد کنند.گاهی مسمومیت غذایی به خاطر نَشستن دستان قبل از غذا اتفاق می افتد.اکثر اوقات، مسمومیت جزئی است و پس از چند روز از بین می رود.تنها کاری که می توانید بکنید این است که منتظر بمانید تا بدنتان از شر میکروبی که باعث بیماری اتان شده خلاص شود.اما برخی از انواع مسمومیت ها ممکن است جدی باشد و نیاز به پزشک پیدا کنید .
 
علایم آن چیست ؟
اولین علامت مسمومیت غذا معمولاً اسهال است.ممکن است احساس تهوع،استفراغ یا دل پیچه در ناحیه ی شکم داشته باشید .اینکه هنگام مسمومیت غذا حالتان چگونه باشد،بستگی به میزان سلامتی و اینکه چه نوع میکروبی شما را بیمار کرده باشد دارد.اگر اسهال و استفراغ شما شدید باشد ممکن است دی هیدراته یا دچار کمبود آب در بدن بشوید .دی هیدراته یعنی اینکه بدن شما مقدار زیادی مایعات از دست داده است.دنبال علائم کمبود آب بگردید که شامل خشکی دهان،سر گیجه و پررنگ شدن ادرار می شود.کودکان و سالمندان سریع آب بدن خود را از دست می دهند و باید بسیار مراقب آنها بود.خانمهای باردار اگر فکر می کنند که دچار مسمومیت غذا شده اند حتماً باید به پزشک مراجعه کنند .
 
چگونه میکروبهای مضر وارد غذا می شوند ؟
میکروبها زمانی وارد غذا می شوند که :
* گوشت فرآوری شده  باشد.طبیعی است که باکتری،در روده ی حیوانات سالم که ما در غذا استفاده می کنیم وجود داشته باشد.گاهی باکتری با قسمتهایی از این حیواناتی که ما میخوریم مخلوط می شود.
 
*غذا خیس یا شسته شود.اگر آب برای گند زدایی یا شستن میوه و سبزیجات استفاده شده باشد حاوی میکروبهایی از کود حیوانی و انسانی است که این موجودات ذره بینی می توانند وارد میوه و سبزیجات شوند.

* موقع آماده کردن.وقتی فردی که دستانش به میکروب آلوده باشد و به غذا دست بزند یا اگر غذا با غذاهای دیگری که دارای میکروب باشند تماس داشته باشد،میکروبها پخش میشوند . مثلاً اگر شما از یک تخته برای خرد کردن سبزی و گوشت استفاده می کنید،میکروب از گوشت خام می تواند وارد سبزی بشود. 
 
چگونه متوجه می شوید که دچار مسمومیت غذا شده اید ؟
به خاطر اینکه مسمومیت غذا اغلب جزئی بوده و پس از چند روز از بین می رود،اکثر مردم نزد پزشک نمی روند.اگر دیگران همان غذایی که شما خورده اید را خورده باشند و دچار مسمومیت شده باشند شما نیز معمولاً باید دچار مسمومیت شده باشید.اگر فکر می کنید که مسموم شده اید به مرکز بهداشتی و درمانی خود تلفن کنید و گزارش دهید.این باعث می شود که دیگران از مسمومیت نجات پیدا کنند.اگر فکر می کنید که بیماری تان جدی است به پزشک خود تلفن بزنید.اگر اسهال یا استفراغتان شدید است یا اگر بعد از چند روز بهتر نشدید حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.اگر نزد پزشک رفتید و پزشک در مورد علائم بیماری تان ( اسهال،تهوع یا بالا آوردن ) از شما پرسید، درمورد سلامت عمومی خود از او سوال کنید و یک آزمایش بدهید.پزشک از شما خواهد پرسید که کجا این غذا را خورده اید و آیا شخص دیگری که با شما این غذا را خورده نیز بیمار شده است؟گاهی پزشک آزمایش مدفوع یا خون نیز برایتان می دهد.

چگونه درمان می شود ؟
در اغلب موارد،مسمومیت غذا ظرف دو – سه روز از بین می رود.تنها چیزی که نیاز دارید استراحت و مایعات فراوان است تا از کمبود آب در بدن جلوگیری کنید.هر بار که مدفوع زیاد و شل دارید، یک فنجان آب یا مایعات مربوط به کمبود آب در بدن ( مانند سرم خوراکی ) بنوشید.می توانید نوشیدنی های ورزشی بنوشید.نوشابه و آب میوه مقدار زیادی قند دارند و نباید برای این منظور استفاده شوند.پزشکان پیشنهاد می کنند که تا جایی که ممکن است نوشیدنی های طبیعی استفاده کنید.زمانی که دیگر استفراغ نکردید می توانید غذاهایی که معمولاً می خوردید را بخورید.اما از غذاهای شیرین و چرب مدتی دوری کنید.
معمولاً برای درمان مسمویت غذا از آنتی بیوتیک استفاده می شود.داروهایی که اسهال را متوقف می کنند ( داروهای ضد اسهال ) می توانند مفید باشند اما نباید آنها را به نوزاد یا کودکان کوچک داد.اگر فکر می کنید که دچار کمبود آب شده اید بهتر است به بیمارستان بروید.و در موارد خیلی جدی مانند بوتولیسم ( مسمومیت غذایی حاد ) یا عفونت ای کولای( نوعی باکتری) نیاز به مراقبت های پزشکی دارید .

چگونه می توانید از مسمومیت غذا جلوگیری کنید ؟
شما می توانید از اغلب موارد مسمومیت غذا با این راهکارهای ساده جلوگیری کنید :

* تمیز کنید.اغلب و همیشه پیش از دست زدن به غذا دستان خود را بشوئید.کاردهای آشپزخانه، تخته ی گوشت و اپن آشپزخانه را تمیز نگه دارید.می توانید آنها را با آب گرم،اسپری آب پاش بشویید یا آنها را در ماشین ظرفشویی قرار بدهید و از ضد عفونی کننده برای تمیز کردن اپن استفاده کنید.

* جدا کنید. گوشت خام را از میوه ،سبزیجات و دیگر غذاها دور نگه دارید. گوشت پخته را در یک سینی تمیز بگذارید نه در ظرفی که در کنار آن گوشت خام وجود دارد
* بپزید.حتماً گوشت،مرغ،ماهی و تخم مرغ را کاملاً بپزید .

* در جای خنک نگه دارید.باقیمانده ی غذا را داخل یخچال بگذارید.میوه ی برش زده و سبزیجات را در دمای اتاق به مدت طولانی نگه ندارید .

* اگر شک دارید،آن را دور بیاندازید.اگر مطمئن نیستید که غذا سالم است یا نه،آن را نخورید .
 
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
مسمومیت مهلک ناشی از باقلا؛ فاویسم!!
پیشگیری از بروز مسمویت با مواد شیمیایی
مسمومیت حاملگی چیست؟
قاتل بیصدا!؟
مرگ با مصرف نادرست کنسروهای غذايی!