آیا تا به حال مفاصل شما به دلایل آب و هوایی دچار مشکل شده اند ؟ آیا بدن شما به خاطر شکستن بندهای انگشتانتان مانند یک بچه درصدد تلافی برآمده است ؟

 

 گرچه این نوع مطالب برای شما مسائلی عادی و پیش پا افتاده به نظر می رسند اما تجربه پزشکی و مطالعات تحقیقاتی به اثبات رسانیده که این دو مورد و هزاران مطلب دیگر در مورد مفاصل خیال نیستند و عین واقعیتند .
آرتریت یک بیماری شایع است.از هر شش نفر در امریکا یک نفر مبتلا به آرتریت است به خصوص با سابقه ای که مردم در شکستن انگشتان دارند.اما باز هم مردم متوجه این شرایط نیستند.متأسفانه، آرتریت بیماری ای است که بین مردم خوب شناخته نشده و اطلاعات کافی در مورد آن ندارند و این موضوع باعث می شود تصمیم درستی درمورد درمان خود نگیرند .

مطالبی در مورد چیزهایی که باعث آرتریت نمی شوند بخوانید
آرتریت چیست ؟
گرچه علت چندین نوع از آرتریت شناخته شده است اما اکثر آن ها هنوز شناخته نشده اند.انواع نمونه های شایع آرتریت که علت آن معلوم نیست اغلب به آرتریت استخوان و آرتریت روماتوئید مربوط میشود.حتی زمانیکه علت آن مشخص می شود مانند کریستالهای اسید اوریک که باعث نقرس میشوند و در مفاصل رسوب می کنند عموماً مردم نمی دانند که به چه علت نقرس آن ها پیشرفت می کند و همینطور در مورد عوامل دیگرخطر نیز اطلاعات کافی ندارند.گاهی عفونت مفصل ممکن است بر اثر وجود باکتری های خاصی باشد اما به شما نمی گوید که به چه علت عفونت باکتریایی در اولین مکان آن رشد کرده است.صدماتی مانند شکستگی استخوان یا پارگی غضروف میتواند بعد از سالها موجب آرتریت بشود اما فکر نکنید هر کسی که دچار چنین مصدومیت هایی شد بعد ها مبتلا به آرتریت می شود.در اکثر موارد علت آرتریت مشخص نشده است .

* استفاده ی بی رویه از مفاصل :
اگر به طور معمول از مفصل ها کار بکشید اغلب،خوب باقی میمانند.افرادی که تمام روز را سرپا هستند آرتریت زانو یا باسن دارند اما چنین چیزی هنوز در مورد دست مشخص نشده است.متناقضاً،اگر آرتریت بر اثر کار زیاد به وجود آمده باشد پس افراد راست دست باید در دست راست خود حتماً آرتریت داشته باشند اما چنین چیزی نیست.نمونه ی دیگر اینکه دوندگان دو ماراتون و دیگر قهرمانان دو نباید دچار آرتریت بشوند.استثناهایی دراین مورد وجود دارند مانند : کسانی که با مته چکشی کار می کنند یا ورزشکاران باید به دلیل تکرار مصدومیت های مفصلی دچار آرتریت فرساینده شده باشند .

* آب و هوا یا رطوبت ، هوای سرد :
این نکته احتمالاً از تجربه ی شایع کسانی برآمده که دچار آرتریت هستند  و فکر می کنند که آب و هوا و رطوبت بر علائم بیماری مفصلی آنها تأثیرگذار است.گرچه اغلب بیماران من ادعا می کنند که قادرند وضعیت آب و هوایی را بهتر از یک متخصص پیش بینی وضع هوا تفسیر کنند اما علت این نوع آرتریت و اینکه چگونه ایجاد می شود هنوز معلوم نیست.مثلاً اگر فردی در هوای سرد و مرطوب درناحیه ی مفاصل احساس درد می کند این بدین معنی نیست که آب و هوا عامل ایجاد هر نوع آرتریت باشد.یا مثلاً علی رغم اینکه افراد فکر می کنند نشستن جلوی پنجره ی باز، باعث آرتریت می شود ، ممکن است فرد پیش زمینه ی سرماخوردگی داشته باشد .

*اغلب داروها :
گرچه هنوز مشخص نشده که گاهی تجویز دارو و مکمل ها باعث بروز آرتریت می شوند اما استثناهایی هم در این مورد وجود دارند.مصرف کورتیکوستروئید ممکن است باعث اختلالاتی در خون رسانی به استخوان اطراف لگن بشود و باعث مرگ استخوانهای آن ناحیه شود ( که اواسکیولار یا اسپتیک ، نکروسیس نامیده می شود ).اگر در مفصل گوی و کاسه ای شکل قسمت گرد فرم توپی شکل خود را بر اثر اواسکیولار نکروسیس ( آسیب بافتی در اثر قطع خونرسانی) از دست بدهد احتمال دارد که موجب آرتریت بشود.داروهای دیگر نیز ( مانند آلندرونات یا فنوباربیتال ) ممکن است باعث درد مفصل یا استخوان شود اما آرتریت نیست.یا مثلا داروهای دیورتیک (مدر) ممکن است خطر ابتلاء به نقرس را بالا ببرد اما عامل بیماری نیست.و بالاخره اگر دارویی به نام لوپوس موجب آرتریت بشود می توان با داروهایی مانند پروکائینامید و هیدرالازین آن را درمان کرد.

*عفونت و واکسیناسیون :
اغلب عفونتهای ویروسی،باکتریایی یا مربوط به موجودات ذره بینی دیگر،عامل ایجاد آرتریت نیستند و اغلب آرتریت ها بر اثر عفونت به وجود نمی آیند ( حداقل تا جایی که ما می دانیم ).عفونتهایی وجود دارند که باعث به وجود آمدن آرتریت می شوند اما بخش بسیار کوچکی از آرتریت را شامل می شوند . مهمترین نمونه ی آرتریت باکتریایی ( گونوریا و استافیلوکوکوس ) است یا برخی بیماری های ویروسی مانند ( در برخی موارد:هپاتیت ب و ث یا ویروس پاروو ) هستند.همچنین واکسیناسیون مانند واکسن سرخجه نیز گاهی به ایجاد آرتریت ربط داده می شود اما تا به حال ارتباط آن با واکسیناسیون مشخص نشده است.برخی از واکسن های سرخجه که موجب آرتریت می شدند امروزه در بازار یافت نمی شوند و گزارش کمتری از این نوع آرتریت به دست ما می رسد.خوشبختانه،اکثر افرادی که واکسینه می شوند دیگر دچار آرتریت نمی شوند .

* رژیم غذایی نادرست :
قرنهاست که تئوری هایی در مورد اینکه از چه نوع غذاهایی باید پرهیز کرد یا برای درمان آرتریت استفاده نمود وجود دارند اما با وجود اندکی از استثناها و کمی عقل سلیم میفهمیم که رژیم غذایی ،نقش اساسی ای در آرتریت ندارد.

ابتدا،به برخی از این استثناها می پردازیم :
برخی از افراد با مصرف بی رویه ی برخی از غذاها ( یا مصرف الکل ) مبتلا به نقرس می شوند .
دوم: چاقی با آرتریت استخوان مرتبط است،بنابراین رژیم غذایی که باعث کاهش وزن بشود بسیار مفید است.و در برخی موارد،اگر کمبود کلسیم و ویتامین د  موجب شکستگی در بدن شود می تواند آرتریت استخوان را نیز به همراه داشته باشد.به هرحال آنچه ما به آن رسیده ایم این است که هیچ توصیه ای در مورد اینکه چه نوع غذایی بخورید یا از چه نوعی پرهیز کنید وجود ندارد.لازم به ذکر است که تا کنون ثابت نشده که رژیم های گیاهی یا آن دسته از رژیم هایی که سبزیجات تاجریزی ( شامل سیب زمینی،گوجه فرنگی،فلفل دلمه ای و بادمجان ) را منع می کنند برای درمان آرتریت مفید باشند اما شواهدی هم مبنی بر اینکه غذای خاصی یا گروهی از غذاها باعث به وجود آمدن آرتریت باشند وجود ندارند.بدون شک،تحقیقات آینده اطلاعات مفیدی را در رابطه با اهمیت رژیم غذایی در درمان آرتریت در اختیار ما قرار خواهند داد.

* شکستن بند انگشتان :
گرچه با شکستن بند انگشتان که خیلی هم از آن لذت می برید به مفاصل خود آسیب می رسانید اما شواهدی هم در رابطه با اینکه شکستن بند انگشتان تأثیری بر سلامتی مفاصل داشته باشد اندک هستند.

* پیری :
گرچه بیماری فرسودگی مفاصل ( که آرتریت استخوان نیز نامیده می شود ) با افزایش سن شایع تر می شود اما آرتریت،امری است اجتناب ناپذیر.بنابراین،تنها پیری را نمی توان متهم به عامل به وجود آورنده ی آرتریت کرد .

* استرس و مشکلات روحی و روانی :
درست است که داستانهای بسیاری در مورد افرادی شنیده ایم که بلافاصله پس از مبتلا شدن به بیماری آرتریت دچار آسیب های شدید روانی شده اند اما شواهدی مبنی براینکه استرس روانی موجب هر نوع آرتریت شده باشد به دست ما نرسیده.به عبارت دیگر،استرس می تواند باعث وخیم تر شدن هر نوع دردی بشود اما در رابطه با تأثیر استرس بر دردهای مفصلی بدون وجود آرتریت ( مانند اتفاقی که درفیبرومیالژیا رخ می دهد) نظرات متفاوت است.

* وضعیت بد جسمانی :

گرچه انواع خاص آرتریت یا بیماریهای مربوط به استخوان می توانند بر شکل ظاهری بدن تأثیر گذار باشند اما خمیدگی باعث آرتریت نمی شود.
این نظریه که ضعیفی یا وضعیت بد جسمانی موجب آرتریت می شود از یک تصور غلط در مورد علت و معلول آن نشأت گرفته:
استئوپروسیس ممکن است به دلیل فرسودگی مهره ها ( که شکستگی تراکم نامیده می شود ) باعث خمیدگی شود.ممکن است آسیب های ستون فقرات،آرتریت را به همراه داشته باشند اما خمیدگی پشت،آرتریت به وجود نمی آورد.
* نمونه ی دیگر آرتریت که بر وضعیت جسمانی تأثیرگذار میباشد ( نسبت به دیگر نمونه ها ) انکیلوسیس اسپاندیلیتیس است یعنی شرایطی که در آن تورم مفاصل در قسمت تحتانی ستون فقرات منجر به سفتی ستون فقرات می شود ( انکیلوسیس به معنی اتصال است ).اما وضعیت بد جسمانی یا ضعیفی به خودی خود موجب آرتریت نمی شود.
* کمبود کلسیم : اگر پزشکان ، مصرف زیاد کلسیم را توصیه می کنند به خاطر این است که مصرف کم کلسیم باعث نحیف شدن استخوانها می شود تا حدی که استخوانها آنقدر ضعیف می شوند که به راحتی می شکنند.این دلیل استئوپروسیس است اما استئوپروسیس،آرتریت نیست و مصرف کلسیم ارتباطی با پیشرفت آرتریت ندارد ( مگر اینکه،استئوپروسیس منجر به شکستگی استخوان شود و شکستگی،آرتریت را به وجود بیاورد) .
با وجود انواع مختلف آرتریت و آگاهی کمی که مردم نسبت به دلایل آنها دارند طبیعی است که شایعات بسیاری در مورد آرتریت شنیده شود.در واقع،شاید این موضوع باعث شود تا تئوری های غیرقابل باوری درمورد علل آرتریت بسازند تا اینکه بپذیرند که هیچ کدام چیزی درباره ی آن نمی دانند.به هرحال اگر فرضیه های اشتباه درباره ی علل به وجود آمدن آرتریت در شما،باعث شده تا به سمت رژیمهای غذایی سخت و ناسالم کشیده شوید یا شرایط آب و هوایی زندگی خود را عوض کنید یا به دنبال درمانهای خطرناک و پرهزینه هستید،ممکن است به شدت نا امید شوید و حتی بیشتر از اول هم سلامتی خود را از دست بدهید.
تحقیقات بسیار،مرا برآن داشت که ده مورد از این ها را برای شما لیست کنم . اما اکنون صادقانه ترین و باصراحت ترین پاسخی که مشاورین سلامتی می توانند به شما پیشنهاد کنند این است که علل واقعی پیشرفت آرتریت بر هیچ کس مشخص نیست.تا زمانیکه پاسخ های بهتری در این مورد به دست ما برسند به شما توصیه می کنم که بهتر است کمتر به این فکر کنید که چرا دچار آرتریت شده اید و بیشتر روی اینکه برای بهبودی خود چکار کنید تمرکز کنید .
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
رابطه ی بین رژیم غذایی و علائم آرتریت
ورزش و آرتریت
آنچه پاهایتان به شما می گویند
آنچه باید درباره درد مفاصل بدانید
مستعدترین مفصل در ابتلا به آرتروز