حمله قلبی چیست؟ راهنمای تصویری برای حمله قلبی
حمله قلبی گاهی به طور ناگهانی بروز می کند و متاسفانه به دلیل عدم اقدام به موقع فرد از دنیا می رود، در این مطلب به بررسی حمله قلبی پرداخته می شود

حمله قلبی چیست؟

زمانی که خون نمی تواند به قلب برسد، عضله قلب اکسیژن مورد نیاز را دریافت نمی کند. بدون اکسیژن سلول های قلب آسیب می بینند یا می میرند.
مهم ترین عامل در بهبود این شرایط بازگشت جریان خون به حالت طبیعی است. اگر فکر می کنید علائم حمله قلبی را در خود مشاهده می کنید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

  بیشتر بدانید : علائم حمله قلبی چیست و چه ارتباطی با شانه درد دارد؟


علت حمله قلبی
قلب,حمله قلبی

به مرور زمان کلسترول و مواد چربی به نام پلاک خون در دیواره رگ های خونی تجمع پیدا می کنند، این رگ های خونی رگ هایی هستند که خون را به قلب می رسانند. تجمع این مواد باعث سخت شدن جریان خون در رگ ها می شود. در اکثر مواقع حمله قلبی زمانی رخ می دهد که یکی از این پلاک های خونی پاره شوند. یک لخته خونی در اطراف پلاک پاره شده شکل می گیرد و رگ را مسدود می کند.


علائم حمله قلبی
حمله قلبی,مردی که دچار حمله قلبی شده

در زمان حمله قلبی ممکن است در ناحیه قفسه سینه خود احساس درد، فشار یا ناراحتی کنید. ممکن است دچار تنگی نفس، تعریق و ضعف شوید و در ناحیه معده و شکم حالت تهوع داشته باشید. در گردن، فک یا شانه ها نیز احساس درد می کنید.

علائم حمله قلبی در زنان و مردان متفاوت است. مردها بیشتر دچار عرق سرد می شوند و دردی احساس می کنند که به سمت پایین بازوی چپ حرکت می کند.


علائم حمله قلبی در زنان
زنی که دچار گردن درد شده,علائم حمله قلبی در زنان

زنان بیشتر از مردان دچار پشت درد یا گردن درد، سوزش سر دل و تنگی نفس می شوند. در این شرایط دچار ناراحتی معده و تهوع می شوند و حتی بالا می آورند. به علاوه ممکن است به شدت احساس خستگی، سبکی سر یا سرگیجه داشته باشند. دو هفته قبل از حمله قلبی یک خانم ممکن است دچار علائمی شبیه به آنفولانزا و مشکلات خواب شود.

حدود 435 هزار زن سالانه در امریکا دچار حمله قلبی می شوند که علائم آن خفیف هستند و به عنوان یک مشکل جزئی نادیده گرفته می شوند.


در زمان حمله قلبی چه باید کرد؟
بیمار در آمبولانس

اگر شما یا اطرافیانتان علائم حمله قلبی را در خود مشاهده می کنید، بلافاصله به اورژانس اطلاع دهید. اگر علائم مشاهده شده مربوط به حمله قلبی باشد، درمان سریع آنها طی 90 دقیقه به بهبود و زنده ماندن فرد کمک می کند. زمانی که به اورژانس اطلاع می دهید و منتظر اورژانس هستید، فرد بیمار باید قرص آسپیرین بخورد (مگر اینکه به این قرص حساسیت داشته باشد)، خوردن یا جویدن قرص آسپیین خطر لخته شدن خون را کاهش می دهد. اگر فرد بیمار بیهوش شده فقط CPR می تواند به وی کمک کند.


تشخیص حمله قلبی با نوار قلب
نوار قلب گرفتن

نوار قلب فعالیت های الکتریکی قلب را بررسی می کند و می تواند به پزشک کمک کند هر نوع مشکل و حمله قلبی را تشخیص دهد. به علاوه نوار قلب کمک می کند رگ مسدود شده تشخیص داده شود.

به علاوه پزشک می تواند حمله قلبی را با آزمایش خون تشخیص دهد، به این شکل که سلول های قلب وقتی می میرند پروتئین هایی را آزاد می کنند که وارد خون می شود.


درمان حمله قلبی
رگ های خونی

پزشک سعی می کند گردش خون طبیعی را سریعا به قلب برگرداند. ممکن است داروهایی تجویز شوند که لخته های خونی را حل می کنند.

در این شرایط آنژیوگرافی کرونری coronary angiogram انجام می شود. در آنژیوگرافی یک لوله باریک که به انتهای آن یک بالون کوچک متصل است، وارد رگ می شود. این بالن با رفع پلاک های خونی متصل به دیواره رگ ها انسداد را باز می کند. در اکثر مواقع پزشک یک لوله شبکه ای کوچک به نام استنت stent در رگ قرار می دهد تا اطمینان حاصل شود که رگ باز است.


عوامل تشدید کننده سکته قلبی
مرد چاق روی کاناپه

خطر بروز حمله قلبی با بالا رفتن سن افزایش پیدا می کند و مردان بیش از زنان در معرض ابتلا به حمله قلبی هستند. سابقه خانوادگی ابتلا به حمله قلبی نیز خطر بروز حمله قلبی را افزایش می دهد. سایر عواملی که منجر به بروز حمله قلبی می شوند، عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • دیابت
  • اضافه وزن و چاقی
  • استرس
  • ورزش نکردن
  • افسردگی


پیشگیری از سکته قلبی
زن ورزشکار

اگر سیگار می کشید، سیگار را ترک کنید. ترک سیگار بلافاصله خطر بروز سکته قلبی را کاهش می دهد. به اندازه کافی ورزش کنید و غذای مناسب بخورید. توصیه می شود 5 روز هفته و هر روز به اندازه 30 دقیقه ورزش کنید. مقدار زیادی میوه و سبزی و غلات سبوس دار بخورید تا رگ های خونی سالم بمانند.

در برخی افراد مصرف روزانه آسپیرین نیز موثر خواهد بود. در مورد مصرف آسپیرین با پزشک مشورت کنید. روش هایی برای کنترل استرس خود پیدا کنید.


زندگی بعد از حمله قلبی
پیرمرد و بچه ها

اگر به خاطر حمله قلبی در بیمارستان بستری شده باشید، پس از چند روز مرخص خواهید شد و طی چند هفته می توانید به زندگی عادی خود برگردید.
توانبخشی قلب به بهبود شرایط کمک می کند. می توانید یک برنامه ورزشی مناسب داشته باشید و همچنین سبک زندگی سالم انتخاب کنید. اگر نگران حمله دیگری هستید، می توانید به طور منظم به پزشک مراجعه کنید.


بیشتر بدانید : همه آنچه باید درباره حمله قلبی بدانید

بیشتر بدانید : حمله قلبی خاموش به چه معناست؟

بیشتر بدانید : اولین اقدام درمانی هنگام حمله قلبی را بدانید

بیشتر بدانید : با علائم حمله قلبی آشنا شوید

بیشتر بدانید : عرق کردن شدید مهم ترین نشانه حمله قلبی است


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ