راهنمای تصویری برای انواع کیست، علل و درمان کیست
کیست یک توده مایع، هوا یا هر چیزی دیگری که زیر پوست جمع شده باشد. کیست ها بسیار رایج بوده وغیرسرطانی هستند. ممکن است در برخی موارد برای تایید سرطان زا نبودنشان نیاز به سی تی اسکن، سونوگرافی یا بیوپسی داشته باشید

کیست چیست؟

یک توده مایع، هوا یا هر چیزی دیگری که زیر پوست جمع شده باشد. کیست ها بسیار رایج بوده وغیرسرطانی هستند. ممکن است در برخی موارد برای تایید سرطان زا نبودنشان نیاز به سی تی اسکن، سونوگرافی یا بیوپسی داشته باشید. اغلب کیست ها نیازی به درمان ندارند و خود به خود از بین می روند.

بیشتر بدانید : کیست ها چه زمانی تبدیل به سرطان می شوند؟


کیست آکنه

کیست آکنه

زمانی که چربی و بافت های مرده حفرات پوست را ببندند دچار آکنه می شوید که اغلب به صورت جوش یا برآمدگی کوچک است که خود به خود یا داروهای بدون نسخه از بین می رود. اگر بزرگتر بود یا التهابش بیشتر شود به نام کیست شناخته مشود ولی اگر ظاهر سفتی داشته باشه به اسم نودول شناخته می شود. برای درمان این مورد و استفاده از آنتی بیوتیک باید با پزشکتان مشورت کنید.


کیست بیکر Baker’s Cyst

کیست بیکر

اگر مفاصل شما به دلیل آرتریت، التهاب یا پارگی رباط دچار جراحت شده باشد ممکن است یک برجستگی نرم پر از مایع پشت زانو ایجاد شود که ممکن است با لخته شدن خون اشتباهش بگیرید. برای درمان این کیست باید پایتان را بالاتر از سطح بدن بگذارید هر چند ساعت یک بار روی ناحیه 15 دقیقه کمپرس سرد بگذارید. داروهای ضد التهاب هم می تواند به شما کممک کند. در صورت نیاز پزشک با سوزن مایع داخل کیست را بیرون می کشد یا برای کم شدن التهاب به آن استروئید تزریق می کند.


کیست بارتولن Bartholin's Cyst

کیست بارتولن

غده های کوچک بارتولن در دو طرف واژن زیر پوست قرار دارند و کارشان روانکاری واژن هنگام رابطه جنسی است. اگر چیزی جلوی خروجی این غده ها را مسدود کند با موکوس پر شده و بزرگ می شوند و اگر دچار عفونت شوند باعث ایجاد آبسه خواهند شد. نشستن در وان با داروهای لازم می تواند به شما کمک کندو در موارد شدیدتر برای تخلیه دائمی یا برداشتن کیست باید جراحی شوید.


کیست سینه

کیست سینه

ممکن است یکی یا چند توده نرم با لبه های روشن روی سینه خود احساس کنید که همیشه قابل لمس نیستند. ممکن است روزهای قبل از قاعدگی شروع به درد کنند یا زمانی که کافئین مصرف می ند. کیست سینه بسیار رایج است و ممکن است قبل ایا بعد از یائسگی یا دریافت هورمون ایجاد شود که معمولا نیازی به درمان ندارند.

بیشتر بدانید : کیست سینه در زنان و علائم آن


کیست اوراکال Urachal Cyst

کیست اوراکال

مثانه جنین در رحم به وسیله کانالی به نام اوراکوس به دیواره شکم متصل می شود که اگر زمان تولد بسته نشود باعث ایجاد کیست پر از مایعات می شود. ممکن است باعث ایجاد عفونت و احساس درد در زیر شکم، تب و ادرار خونی شود. درمان آن با آنتی بیوتیک خشک کردن یا برداشتن کیست انجام می شود.


کیست سباکوس Sebaceous Cyst

کیست سباکوس

گاهی اوقات غده های اطراف مو بسته شده یا فولیکول مو تحریک می شود. این مشکل اغلب در صورت، گوش، سر، تنه یا کشاله ران ایجاد می شود. کیست به آرامی زیر پوست رشد می کند و معمولا به قدری نرم ازت که با لمس حرکت می کند. کیست های کوچک تر معمولا خود به خود از بین می روند ولی کیست های بزرگتر که تورم زیادی داشته و دردناکند باید توسط پزشک تخلیه شوند.


کیست پیلونیدال Pilonidal Cyst

کیست پیلونیدال

یک موی سست در پشت به داخل پوست فشرد ه می شود. بدن شما آن را به عنوان تهدید شناخته و محافظی دورش ایجاد میکند تا مایعات و پوست مرده را در خود نگه دارد. ممکن است متوجه التهاب در پایین ستون فقرات به خصوص در زمان انقباض شوید. اگر این کیست عفونت کند میتواند بسیار دردناک شود و نیاز به تخلیه دارد . اغلب مردان جوان به این کیست مبتلا می شوند و افرادی که زیاد می نشینندو فعالیت کمی دارند یا چاق هستند.

بیشتر بدانید : کیست مویی چیست و چگونه درمان می شود؟


کیست گنگلیون Ganglion Cyst

کیست گنگلیون

یک برجستگی پر از مایع که اغلب نزدیک به مفاصل یا تاندون ها در مچ دست یا انگشتان ایجاد می شود. فشار روی تاندون ها و مفاصل می تواند علت آن باشد . ایم کیست دردناک است و گاهی اوقات خود به خود کوچک شده و از بین می رود. داروهای ضد التهاب و اسپلینت ممکن است درد را کاهش دهد. در موارد جدیتر نیاز به تخلیه یا برداشتن توسط جراح دارد.


کیست شالازیون

کیست شالازیون پل کچشم

اگر روغن  ترشح شده از غدد میبومی طراف پلک خیلی غلیظ شود یا گیر کند باعث ایجاد التهاب و برجستگی می شود. علت آن معمولا شناخته شده نیست ولی برخی انواع پوست بیشتردرگیر آن می شوند. معمولا احساس درد ندارد ولی احساس سنگینی و تاری دید در موارد شدید خواهید داشت. معمولا خود به خود از بین می رود. کمپرس گرم می تواند به بهبود آن کمک کند.


کیست سیستی سرکوزیس Cysticercosis

کیست سیستی سرکوزیس

این کرم به کرم نواری گوشت خوک معروف است و تخم آن از طریق غذا یا نوشیدنی آلودده به مدفوع منتقل می شود. این تخم ها در روده مانده و سپس وارد خون، مغز، عضلات و کبد و سایر اندام ها شده و تولید کیست می کنند.  اگر کست در مغز ایجاد نشده باشد و باعث سردرد، تشنج یا گیجی نشود از استروئید برای کاهش التهاب ان استفاده می شود.


کیست اسپرماتوسل

کیست اسپرماتوسل

این کیست داخل اپیدیدیم شکل می گیرد که لوله ای پیچ خورده متصل به بیضه هاست که به انتقال اسپرم کمک می کنند. غیر سرطانی است و معمولا درد ندارد ولی پزشک باید حتما برای تایی معاینه انجام دهد. معمولا خود به خود از بین می رود. حدود یک سوم مردان در طول عمر خود به این کیست مبتلا می شوند.


کیست درموئید

کیست درموئید

این کیست قبل از تولد شما بوجود می آید اگر لایه های پوستتان به درستی رشد نکنند. معمولا در سر، گردن و صورت دیده می شود. علت آن به دام افتادن پوست، فولیکول مو، غده های عرق، خون، چربی، ناخن، دندان و سایر بافت هاست . این کیست ممکن است مدتها دیده نشود تا زمانی که آب زیرش جمع شده و برجسته شو. گاهی اوقات سال ها بعد از تولد دیده نمی شود. به راحتی حرکت می کنند و تنها راه درمان برداشتن با جراحی است.



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ