چرا افراد مبتلا به دیابت نباید زیاد آب بخورند؟
تقریبا در تمام خانواده ها فردی مبتلا به دیابت وجود دارد اما نکاتی است که باید این افراد رعایت کنند که ما در این مطلب به یکی از این نکات پرداخته ایم

اگر دیابت دارید باید کمتر آب بخورید

علت نارسایی كلیه‌ها در دو‌سوم موارد دیابت و فشار خون بالاست. در دیابت نوع 2 اكثر بیماران علامتی ندارند. یعنی علائمی مانند پرخوری، پرنوشی و پرادراری ندارند. ولی در آزمایش، قند خون بالاست. ما 5/6میلیون نفر دیابتی داریم.

از هر ده نفر یك نفر نارسایی كلیه دارد. شیوع نارسایی كلیه 10 درصد است كه البته در برخی شهرستان‌ها به 40 درصد هم می‌رسد. این عدد به مسائلی مانند شرایط اقلیمی، رژیم غذایی، سبك زندگی، چاقی و فشارخون بالا مربوط می‌شود.

یكی از مشكلاتی كه ما با آن زیاد درگیر هستیم، مصرف زیاد آب در كسانی است كه كلیه سالمی ندارند.

این تصور كه فرد مبتلا به فشار خون بالا باید زیاد آب بخورد، غلط است. كسی كه فشار خون بالا دارد، احتباس آب و نمك را دارد. مریض دیابتی كه كلیه‌هایش درگیر شده نباید زیاد آب بخورد. آب زیاد نارسایی قلبی را هم تشدید می‌كند.

البته فرد مبتلا به سنگ كلیه باید آب زیاد بخورد. بنابراین در فشارخون بالای كنترل‌نشده چه همراه دیابت باشد چه نباشد، نباید زیاد آب بخورد. خوردن آب زیاد، درمان پرادراری فرد مبتلا به دیابت نیست. این فرد باید دارو مصرف كند‌. اگر به پزشك مراجعه كند و قند خون با دارو كنترل شود، پرادراری هم برطرف می‌شود.


برای جلوگیری از نارسایی كلیه چه اقدامی لازم است؟

اول قند خون كنترل شود. داروهایی به بازار آمده كه استفاده از آن عوارض قلبی و كلیوی را به تعویق می‌اندازد. البته این داروها هنوز وارد كشور نشده است.

توصیه بعدی من كنترل فشار خون است. داروی لوزارتان كه برای كنترل فشار خون تجویز می‌شود، نباید با غذا خورده شود، چون جذب آن كاهش می‌یابد. این دارو را یك ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا میل كنید. با مصرف این دارو دفع پروتئین هم كاهش می‌یابد،‌ اما اگر دفع پروتئین از یك حدی بیشتر شود، پایین آوردن آن سخت است.

توصیه سوم من كنترل چربی است و بعد هم كنترل وزن و طبیعی بودن آن است. همچنین كودكان و نوجوانان غذاهای چرب و فست‌فود نخورند. تنقلات حجیم شده مثل پفك مصرف نكنند و ورزش و فعالیت بدنی داشته باشند.


بیشتر بدانید : ادویه ای برای درمان دیابت که متفورمین را شکست می دهد!

بیشتر بدانید : اگر دیابت درمان نشود این اتفاقات وحشتناک برایتان می افتد!

بیشتر بدانید : نارنگی و دیابت | چطور می توان دیابت را با نارنگی و پرتقال درمان کرد؟


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir