برنامه کاری نامنظم خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد
 افرادی که ساعت کاری نامنظمی دارند یا شیفتی کار می کنند چند برابر بقیه افراد در معرض بیماری عفونی قرار دارند

 اگر برنامه کاری نامنظم دارید ممکن است به بیماری عفونی مبتلا شوید

این مشکلات سلامتی به این دلیل اتفاق می‌­افتد که ساعت طبیعی بدن که ساعت شبانه­‌روزی نامیده می­‌شود، می‌­تواند در اثر تغییر ناسازگار در برنامه خواب و بیداری و الگوهای تغذیه‌ای که اغلب ناشی از کار شیفتی است، مختل شود. برای مطالعه این موضوع، محققان دانشگاه واترلو یک مدل ریاضی ایجاد کردند تا چگونگی تاثیر اختلال در ساعت شبانه­‌روزی بر سیستم ایمنی بدن در مبارزه با بیماری را بررسی کنند.

آنیتا لایتون، استاد ریاضیات کاربردی، علوم رایانه، داروسازی و زیست­‌شناسی واترلو گفت: «از آنجا که سیستم ایمنی بدن ما تحت تاثیر ساعت شبانه­‌روزی است، توانایی ما در ایجاد پاسخ ایمنی در طول روز تغییر می­‌کند. چقدر احتمال دارد که با ابتلا به عفونت صبحگاهی مقابله کنید؟ پاسخ به این سوال به جنسیت شما بستگی دارد و اینکه جزو یک چهارم نیروی کار امروزی هستید که برنامه کاری نامنظمی دارند یا خیر.»

محققان مدل­‌های جدید محاسباتی را به­‌طور جداگانه برای زنان و مردان ایجاد کردند که تعامل بین ساعت شبانه­‌روزی و سیستم ایمنی بدن را شبیه­‌سازی ­‌کند. این مدل از ژن­‌های ساعت هسته­‌ای (ژن­‌های هسته­‌ای شبانه­‌روزی، ژن­‌هایی هستند که محصولات پروتئینی آنها اجزای لازم برای تولید و تنظیم ریتم شبانه‌­روزی دارند)، پروتئین­‌های مرتبط با آنها و سازوکار تنظیم‌­کننده واسطه­‌های پیش و ضد­التهاب تشکیل شده است. با تنظیم ساعت، مدل­‌ها می­‌توانند کارگران شیفت کاری زن و مرد را شبیه­‌سازی کنند.

از یافته‌­های این شبیه­‌سازی­‌های رایانه‌­ای می­‌توان نتیجه گرفت که پاسخ ایمنی با زمان عفونت متفاوت است. مدل شبیه­‌سازی نشان می­‌دهد که زمان قبل از خواب ما بدترین زمان ابتلا به عفونت است. زمانی که بدن ما حداقل آمادگی برای تولید واسطه­‌های پیش و ضد التهاب مورد نیاز هنگام عفونت را دارد اما مهم این است که جنسیت فرد بر شدت عفونت تاثیر می­‌گذارد.

کار شیفتی به احتمال زیاد تاثیر متفاوتی بر زنان و مردان می­‌گذارد. سیستم ایمنی بدن مردان در مقایسه با زنان، بیشتر مستعد بیش‌­فعالی است و می‌­تواند احتمال التهاب آنان به دنبال یک عفونت بی­‌موقع را افزایش دهد.

بیشتر بدانید : اشتباهاتی که باعث عفونت واژن در زنان می شود

بیشتر بدانید : عفونت ادراری در مردان و هر آنچه باید بدانید

بیشتر بدانید : زنها سرمایی ترند یا مردها؟ چرا؟

بیشتر بدانید : 7 واقعیت عجیب در مورد مردها، از جنینی تا درک رنگ ها

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :isna.ir