رابطه بین کم کاری تیروئید و بروز درد پا
 بیماری‌های تیروئید عوارض زیادی دارم که یکی از عجیب ترین آنها تاثیر کم کاری تیروئید روی درد پا می باشد

 کم کاری تیروئید موثر بر بروز دردپا

بیماری تیروئید به هر گونه اختلال در روند کارکرد غده تیروئید اطلاق می‌شود. تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل است که در بخش جلویی گلو قرار دارد. یکی از بیماری‌های رایج مرتبط با این غده، کم کاری تیروئید است.

کم کاری تیروئید می‌تواند عوارض متعددی برای بدن داشته باشد، اما یکی از عجیب‌ترین مواردی که درپی کم کاری این غده بروز می‌کند، درد پا است.

در کم کاری تیروئید این غده دیگر توانایی تولید هورمون کافی مورد نیاز بدن را ندارد. در نتیجه، کمبود هورمون می‌تواند باعث بروز اختلالات شیمیایی در بخش‌های مختلف بدن از جمله سیستم ایمنی و متابولیسم (سوخت و ساز) شود. خوشبختانه در صورت تشخیص به موقع کم کاری تیروئید، درمان آن به سهولت انجام می‌شود.

علائم ابتدایی بیماری کم کاری تیروئید شامل موارد ذیل می‌شود:

  •  افزایش وزن

  •  بزرگ شدن تیروئید (گواتر)

  •  ضعف و بی حالی

  •  ریزش مو و یا نازک شدن آن

  •  پوست خشک و پوسته پوسته شدن آن

  •  حساسیت به سرما

  •  درد عضلات یا گرفتگی آن‌ها

تحقیقات نشان داده است متاسفانه زنان در دوره پس از یائسگی در بیشترین خطر برای ابتلا به کم کاری تیروئید قرار دارند به دلیل آنکه دیگر بدن آن‌ها پس از یائسگی میزان کافی هورمون ترشح نمی‌کند. با این حال، خطر ابتلا به کم کاری تیروئید در زنان و مردان در هر سنی وجود دارد.

همچنین افرادی که از بیماری‌های خودایمنی مانند دیابت نوع یک یا روماتیسم رنج می‌برند احتمال ابتلا به کم کاری تیروئید در آن‌ها زیاد است.
 

چطور کم کاری تیروئید می تواند منجر به درد پا شود؟

پاسخ این است که اختلال در تولید هورمون‌ها و مواد شیمیایی در بدن می‌تواند منجر به بیماری‌های خودایمنی شود. در این حالت سیستم ایمنی بدن به اشتباه اقدام به حمله به بافت‌های مختلف مانند مفاصل و ماهیچه‌ها می‌کند. در این حالت، بافت‌های آسیب دیده دچار التهاب و سفت شدگی می‌شوند. در بیمارانی که از کم کاری تیروئید رنج می‌برند متاسفانه این موضوع به طور مکرر در پا‌ها و ناحیه مچ دیده می‌شود.

همچنین کم کاری تیروئید می‌تواند منجر به سندرم تونل تارس در بیماران شود. تونل تارس یک کانال است که در سمت داخلی مچ پا و زیر قوزک داخلی قرار دارد. از این کانال شریان، ورید، عصب، و تاندون‌ها عبور می‌کنند. کم کاری تیروئید باعث درگیر شدن یکی از اعصاب‌های مهم این بخش و بروز درد و سوزش در کف پا می‌شود.

 بیشتر بدانید : 10 علائم تیروئید که ممکن است حتی توسط پزشک تان نادیده گرفته شود

 بیشتر بدانید : اگر احساس افسردگی یا اضطراب دارید باید تیروئید خود را چک کنید!

بیشتر بدانید : پیشگیری از کم کاری و پرکاری تیروئید با این 4 روش

بیشتر بدانید : اگر دچار کم کاری تیروئید هستید, اینگونه وزن تان را کاهش دهید

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:yjc.news