نشانه‌های ابتلا به دیابت چیست؟
دیابت یا بیماری قند نوعی اختلال در سوخت و ساز (متابولیسم) بدن است.اما این بیماری چه نشانه هایی دارد؟

علائم دیابت را بشناسید

در حقیقت در این بیماری، بدن بیمار انسولین تولید نمی‌كند (دیابت نوع یك) یا این‌كه انسولین موجود در بدن قادر نیست وظیفه خود را به درستی انجام دهد(دیابت نوع دو).

انسولین هورمونی است كه توسط سلول‌های بتا در پانكراس ترشح می‌شود و قادر است كه گلوكز را از خون گرفته و قند لازم برای سوخت و ساز بدن را به سلول‌ها برساند و در نتیجه انرژی لازم سلول‌ها را فراهم كند.

چنانچه قند موجود در خون نتواند وارد سلول‌ها شود، قند خون افزایش می‌یابد. در نتیجه وظیفه اصلی انسولین كاهش قند خون است. دیابت نیز دارای انواع مختلفی است. دیابت نوع یك، دیابت نوع دو، دیابت بارداری و دیابت به علل متفرقه.

بیشتر بدانید : دیابت، 20 غذایی كه دشمن دیابت هستند

بیشتر بدانید : علائم دیابت چیست؟

دیابت نوع یك یا دیابت وابسته به انسولین

به رغم این‌كه دیابت نوع یك ممكن است برای تمام سنین پیش آید، اما معمولاً در میان كودكان و نوجوانان بیشتر شایع است. برای همین در گذشته به آن دیابت دوره نوجوانی یا دیابت دوره كودكی نیز گفته می‌شد. 10 تا 15 درصد كل موارد دیابت، دیابت نوع یك می‌باشد. در این بیماری بدن توانایی تولید انسولین كافی را از دست می‌دهد. روش درمانی آن نیز تزریق انسولین یا استفاده از پمپ انسولین و كنترل دائمی قند خون است.

با بروز دیابت نوع یك در میان كودكان، بدن كودك دیگر انسولین تولید نكرده و شما باید این انسولین را توسط تزریق جایگزین كنید. تشخیص این نوع دیابت در ابتدا ناخوشایند و تلخ خواهد بود. ولی بالاخره شما و كودكتان ـ بسته به سن وسالش ـ باید تزریق انسولین، شمارش واحد كربوهیدرات و روش كنترل قند خون را بیاموزید.

دانستن این نكته مهم است كه با درمان و پیگیری مناسب، كودك مبتلا به دیابت نوع یك می‌تواند زندگی طولانی و سالمی داشته باشد.

بیشتر بدانید : تفاوت دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 در چیست؟ + علائم دیابت

بیشتر بدانید : مروری بر دیابت نوع 2 علل و درمان دیابت

بیشتر بدانید : درمان دیابت نوع 1 بدون تزریق انسولین

علائم بیماری

شروع دیابت نوع یك بسیار ناگهانی و ناراحت‌كننده است، و علائم آن در كودكان معمولاً سریع و طی چند هفته بروز می‌كند. این علائم شامل موارد زیر است:

  • افزایش عطش 
  • تكرر ادرار
  • گرسنگی شدید و دائم
  • كاهش وزن ناگهانی
  • خستگی مفرط و تاری دید

اگر هر كدام از این علائم را در كودكتان مشاهده كردید، حتماً و بدون فوت وقت به پزشك مراجعه كنید.

عوامل بروز بیماری

تاكنون علت دقیقی برای ابتلا به این بیماری مشخص نشده است، اما مواردی مانند عوامل وراثتی و ژنتیكی می‌توانند در بروز بیماری مؤثر باشند.

سابقه خانوادگی به این معناست؛ هر فردی كه والدین یا خواهر و برادرش دیابت نوع یك داشته است، امكان مبتلا شدنش به این بیماری نسبتاً بیشتر است.

همچنین باید بدانیم حضور برخی از انواع ژن‌ها (عامل ژنتیك) در ابتلا به دیابت نوع یك موثر خواهند بود.

با وجود تحقیقات گسترده در مورد دیابت نوع یك، متاسفانه هنوز راه‌حلی قطعی برای پیشگیری از آن ارائه نشده است.

رژیم غذایی

توجه به مقدار كربوهیدراتی كه یك فرد مبتلا به دیابت در هر وعده غذایی مصرف می‌كند اهمیت دارد. پس با آموزش در مورد شمارش كربوهیدرات‌ها، باید مصرف آنها را به طور دقیق انجام دهند. همچنین افراد مبتلا به دیابت نوع یك باید در زمان معین و با توجه به انسولین تزریقی غذای خود را مصرف كنند.

بیشتر بدانید : چند چای و دمنوش که دشمن دیابت هستند

بیشتر بدانید : اگر دیابت درمان نشود این اتفاقات وحشتناک برایتان می افتد!

بیشتر بدانید : دیابتی ها چطور می توانند قند خون صبحگاهی خود را کنترل کنند؟

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :jamejamonline.ir