اگرچه در فرهنگ عامیانه گاه به اشتباه تنگی نفس و آسم معادل یكدیگر به كار گرفته می‌شوند؛اما این دو بیماری کاملا متفاوت از دیگری هستند زیرا در آسم....
 
 باید دانست كه تنگی نفس یك علامت شایع و عام در بسیاری از بیماری‌های ریوی است، در حالی كه آسم یك بیماری مزمن و بسیار شایع با علائم كاملا مشخص می‌باشد.
 
این بیماری در دوران كودكی بسیار شایع است و در اكثر موارد با رسیدن به سنین نوجوانی بیماری فروكش نموده و بهبودی ایجاد می‌شود البته در موارد كمتری در سنین میانسالی و پیری هم ممكن است برای اولین‌بار آسم ظهور كند.

در اكثریت موارد بیماران دچار آسم و اعضای خانواده‌شان دچار انواع آلرژی‌ها مثل رینیت آلرژیك (حساسیت بینی) و اگزما (حساسیت پوستی) نیز هستند و بیماری آسم در واقع تظاهر تنفسی آلرژی آنان است.

زندگی در خانه‌هایی كه هوای آن خوب تهویه نمی‌شود و به طور كامل از فرش یا موكت پوشیده شده‌اند، كودكان را در معرض ابتلا به آسم قرار می‌دهد.

كودكانی كه درسرما، زمان ناراحتی یا پس از فعالیت بدنی دچار سرفه یا تنگی نفس می‌شوند، حتما باید برای تشخیص نزد پزشك برده شوند. در بسیاری از موارد پس از بیماری‌های ویروسی به دلیل تحریك دستگاه تنفسی ، بیمار تا چند روز دچار سرفه خواهد شد.

در صورتی كه سرفه طولانی شود و با تنگی نفس همراه باشد، باید حتما با پزشك مشورت شود. باید بدانیم این تصور كه درمان آنتی‌بیوتیكی در زمان بیماری ویروسی می‌تواند از عوارض بیماری از جمله آسم پیشگیری كند، اشتباه است.

علامت اصلی آسم، حملات تنگی نفس و سرفه است. بیمار بعد از تماس با محرك‌ها دچار سرفه، تنگی نفس و خس‌خس سینه می‌شود كه می‌تواند ساعت‌ها ادامه یابد و پس از آن فرد بهبودیافته و تا شروع حمله بعدی به طور كامل بی‌علامت می‌شود.

سرما، ورزش، آلودگی هوا، عفونت‌های ویروسی، گرده گیاهان و بسیاری از ذرات معلق در هوا دربسیاری افراد باعث تحریك دستگاه تنفس شده و به طور گذرا باعث ایجاد سرفه و گاه تنگی نفس می‌شوند. در بیماران دچار آسم این تحریك شدیدتر بوده و باعث علائم شدیدتر و طولانی‌تر می‌شوند و حتی ممكن است باعث حمله بیماری شوند.

اگر حمله آسم درمان نشود می‌تواند بتدریج شدیدتر شود. در این شرایط بیماربریده بریده سخن می‌گوید، سخت نفس می‌كشد و بتدریج دچار افت هوشیاری می‌گردد. درمان فوری در بیمارستان در این مرحله می‌تواند جان بیمار را نجات دهد.

اگرچه در مورد این‌كه آلودگی هوا عامل ایجاد آسم باشد، تردید وجود دارد، اما تركیباتی همچون دی‌اكسیدگوگرد ، اكسید نیتروژن و اوزون از عوامل شناخته‌شده تحریك حملات آسم هستند.

سیگار كشیدن نزدیكان همچون پدر و مادر نیز از عوامل شناخته شده ابتلا به آسم است، البته وجود دود سیگار در محیط زندگی، كودك را در معرض عفونت‌های مكرر تنفسی قرار می‌دهد كه خود از عوامل بروز و تشدید علائم آسم است. هفته آینده شیوه‌های درمان آسم و راه‌های مبارزه با این بیماری را بررسی خواهیم كرد.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی :
آسم و ورزش
آسم چیست؟
میوهای برای کاهش شدت آسم و بیماریهای قلبی
از آسم یا تنگی نفس رنج می برید؟این گیاه مفید است!!
بهترین راه پیشگیری از آسم و آلرژی کودکان