چرا هر کاری می کنم وزنم کم نمیشود؟
در این مقاله دنباله دار ما توجه شما رابه علل متعددی که مانع لاغری شما به اندازه دلخواه می گردد را بیان می کنیم و با مطالعه آنها علت چاقی خود وهمچنین راه حلش رابیابید

چرا وزنم کم نمی شود؟

وقتی شما وزن خود را کاهش می‌دهید، مقداری ماهیچه هم از دست می‌دهید و در پی آن متابولیسم بدن پایین می‌رود. بعضی از خانم ها می‌گویند که ما25 کیلو گرم وزن اضافه داریم و با ورزش 20 کیلو گرم از آن کاهش می‌یابد. اما هنوز 5 کیلو گرم دیگر باقی می‌باشد، در پاسخ به آنها می‌گوییم که شما باید مقدار کالری مصرفی خود را کاهش دهید.

متأسفانه رژیم گرفتن و کاهش وزن با افزایش سن مشکل تر خواهد بود. و این به دلیل تاثیرات سنی، کاهش متابولیسم، تغییرات هورمونی و تغییرات شیوه زندگی می‌باشد. محققان بر این باورند که برای مراحل مختلف در زندگی باید برنامه های مختلفی مربوط به ورزش و رژیم داشته باشیم. با انجام این برنامه ها می‌توان به وزن مورد نظر به طور دائمی‌دست پیدا کرد.

4 مرحله در زندگی وجود دارد که در آن زمان بدن چاق می‌شود.


چاق شدن در 35 سالگی:  چرا در این زمان کاهش وزن مشکل می‌باشد؟

 هرچند که در 20 سالگی مشکل اضافه وزن ندارید، اما وقتی به 30 سالگی می‌رسید با مشکل مواجه می‌شوید. به دلیل اینکه در هر دهه متابولیسم 5 درصد پایین تر می‌آید، بدین معنی که در سن 35 سالگی شما روزانه 75 کالری کمتر می‌سوزانید تا سن 25 سالگی. یکی از پزشکان توصیه می‌کند که هرگز بعد از 18 سالگی بیشتر از 5 کیلو گرم اضافه وزن نداشته باشید.


 برای رژیم و ورزش چه باید کرد؟

هر چه سن بالاتر می‌رود،کاهش وزن مشکل تر می‌شود. در تحقیقی مشخص شد که خانم هایی که به مدت 14 هفته 55 درصد پروتیین مصرف کردند،1 کیلو گرم چربی بیشتری نسبت به خانمها یی که 55 درصد کربوهیدرات مصرف کردند از دست دادند. چون پروتئین به آنها کمک کرده بود که تراکم ماهیچه های خود را حفظ کنند و متابولیسم بدن آنها کاهش پیدا نکند. پس منابع پروتئینی کم چرب مثل سینه مرغ، ماهی و تخم مرغ مصرف کنید.


 غذای خود را 25 درصد کاهش دهید.

همین طور که وزن کم می‌کنید، باید کالری کمتری مصرف کنید تا عقربه ترازو پایین بماند. یک کارشناس می‌گوید: وقتی که سرمیز غذا یا در رستوران می‌نشینید، فقط 75 درصد از غذای خود را میل کنید، این یک تغییر کوچک است که از پرخوری جلوگیری می‌کند و تقریباً 300 کالری از هر غذا می‌کاهد برای کم کردن هر نیم کیلو در یک هفته باید روزانه 500 کالری از غذا کاسته شود.

دکتری گفته است بعضی خانمها پیش من می‌آیند و گله می‌کنند از اینکه الان که30 ساله هستند نمی‌توانند وزن اضافی خود را کاهش دهند اشتباه این گروه در این است که در کلاسهای وزنه برداری و بدن سازی شرکت نمی‌کنند. با این وجود احتیاج نیست که ساعتها در این کلاس ها وزنه برداری کنید. مطالعه 2000 خانم نشان داد آن قبیل افرادی که دوبار در هفته ورزش می‌کنند (مثلاً 20 دقیقه کشش عضلات یا 20 دقیقه اروبیک) نه تنها 2 کیلو گرم  وزن کم می‌کنند بلکه 1.5 کیلو گرم ماهیچه از دست داده خود را که بر اثر افزایش عمر بوده را باز می‌یابند.


از خواب برخیزید و حرکت کنید.

یک زن 35 ساله کم تحرک تر از یک خانم 25 ساله می‌باشد. این خانم ها همیشه پشت میز می‌نشیند و کارهای خود را انجام می‌دهند. یا به جای پیاده روی با ماشین خود این طرف آن طرف می‌رود. و با این کار به راحتی وزن اضافه می‌کنند. تحقیقی نشان داد که افراد چاق نسبت به افراد لاغرتر دو ساعت و نیم بیشتر روی صندلی می‌نشینند بنابراین 350 کالری کمتر می‌سوزانند. افراد لاغرتر بیشتر تحرک دارند با وجود اینکه خودشان هم نمی‌فهمند. بنابراین تحرک بدنی خود را افزایش دهید. وقتی با تلفن صحبت می‌کنید حرکت کنید. به جای آسانسور از پله استفاده کنید یا در حال تماشای تلویزیون پازل حل کنید.


خود را ماهیانه وزن کنید.

خیلی از خانمها خودشان را وزن می‌کنند، اما باید بدانند که وزن در طول ماه بر اثر رژیم و هورمون ها 5 پوند نوسان دارد. حتی هفته ای یک بار وزن کردن تلاش شما را برای کاهش وزن از بین می‌برد به این دلیل که شما می‌بینید عقربه ترازو بالا می‌رود و ممکن است دل سرد شوید. دکتری نوشته است که باید در ماه یک زمان مشخص خود را وزن کنید، ترجیحاً روز هفتم سیکل قاعدگی تان باشد.


 2- اضافه وزن بعد از حاملگی

 خانم 33 ساله ای گفته که ایشان 5 سال پیش طی اولین بارداری خود 12 کیلو گرم اضافه وزن پیدا کرد، از این 12 کیلو، 5 کیلو گرم  آن باقی مانده است. این خانم گفته که با وجود اینکه هر تلاشی کرده، کلاس ژیمناستیک رفته و در منزل وزنه برداری می‌کند اما عقربه ترازو همچنان بالاست.


چرا در این زمان وزن کم کردن مشکل می‌باشد؟

هر خانمی‌در طی بارداری 16 کیلو گرم وزن پیدا می‌کند که فقط 2 کیلو از آن باقی می‌ماند. مطالعه 622 خانم در دانشگاه کرنل نشان داد که فقط  خانمها سعی می‌کردند آن 5 کیلو گرم  را کم کنند.

بیشتر خانم ها در بارداری بعدی خود2کیلو و نیم وزن  اضافه را به همراه خواهند داشت. تحقیق یک انسان شناس نشان داده که خانم ها در هر بچه داری 7 درصد اضافه وزن به دست می‌آورند چرا این چاقی ماندگار است؟ قسمتی از آن مربوط به زیست شناسی است. بعد از این یک خانم بچه دار می‌شود، سطح پروژسترون پایین می‌آید، این هورمون متابولیسم بدن را افزایش داده و سبب سوختن کالری بیشتر می‌شود. این گفته ماما و پزشک زنان در دانشگاهی در نیویورک است.


با رژیم و ورزش چه باید کرد؟

 تا ممکن است به کودک شیر دهید. خانمهایی که به کودک خود به مدت یک سال شیر می‌دهند لاغرتر از خانم هایی می‌باشند که به کودک خود شیر نمی‌دهند. خانم ها باید سعی کنند کالری خود را به زمان قبل از بارداری برگردانند فقط باید مولتی و یتامین و آهن مصرف کنید یا روزانه 8 تا 12 لیوان آب بنوشید.


غذای کودک خود را نخورید.

 خانمی ‌ذکر کرده که به خودم تلقین می‌کنم که امروز خوب غذا خورده ام، اما ناگهان به یاد می‌آورم که امروز کلوچه شکلاتی یا ماکارانی و غذای اضافی کودک را خوردم. افرادی که کودک دارند به طور ناخودآگاه غذای اضافی یا اسنک کودک خود را میل می‌کنند. و بدین صورت پرخوری می‌کنند. بنابراین به جای خرید اسنک خانوادگی، یک اسنک تک نفره بخرید تا با این کار از پرخوری خود جلوگیری کنید.


یک ورزش روزانه و همیشگی را در پیش بگیرید.

بررسی و تحقیق یک دکتر نشان داد که مادران چاقی که یک سال بعد از متولد شدن اولین فرزند خود روزانه ورزش می‌کردند، در حدود 6 کیلو گرم لاغرتر از دیگر مادرانی بودند که اصلاً ورزش نمی‌کردند. تعدادی از این خانم ها گفته‌اند که آنها مثلاً روزانه نیم ساعت با کودک خود پیاده روی می‌کردند، بدین طریق توانستند به وزن قبل از بارداری خود برگردند.


یک قدم سنج بخرید.

اگر شما در حومه شهرها زندگی می‌کنید، ممکن است سخت تر بتوانید وزن کم کنید. یک تحقیق دانشگاهی حاکی از آن است که خانم هایی که در حومه شهرها زندگی می‌کردند 3 کیلو گرم سنگین تر از خانمهایی هستند که در خود نیویورک زندگی می‌کردند. اگر کودک خود را با کالسکه اش بیرون ببرید یا بروید مغازه خواروبارفروشی مطمئن باشید که چندین کالری سوزانده اید. وسیله ای با نام قدم سنج به شما نشان می‌دهد که روزانه 10000 قدم برداشته اید (چیزی در حدود 5 مایل پیاده روی) که به این صورت به کاهش وزن خود کمک بسزایی خواهید کرد.


به یک گروه بپیوندید.

 مادران جوانی که در جلسات و کلاس های رژیمی‌ و ورزشی به صورت 12 هفته شرکت کرده اند، به طور میانگین بعد از یکسال 8 کیلو گرم کاهش وزن داشته اند. در حالیکه آن دسته از مادرانی که فقط تک جلسه ای شرکت جسته بودند فقط توانسته بودند 1 کیلو وزن کم کنند. بنابراین مادران باید روزانه 1600 کالری بخورند و سی دقیقه پیاده روی کنند. همچنین می‌توانند از بیمارستان محلی یا باشگاهی شهر خود راجع به کلاس های کاهش وزن پس از بارداری سؤال کنند.


تیروئید خود را چک کنید.

بیشتر از10 درصد از مادران پس از زایمان به التهاب غده تیروئید یا کاهش در سطح تیروئید خود گله دارند. اگر تیروئید شما کم کار است به دنبال آن متابولیسم بدن کاهش یافته و وزن افزایش پیدا می‌کند. اگر وزنتان افزایش یافته از دکتر خود خواهش کنید آزمایش تیروئید برای شما بنویسید. یا اگر احساس خستگی می‌کنید، یا در ماهیچه هایتان احساس درد می کنید یا صورتتان پف کرده است یک داروی صحیح کمک خواهد کرد که متابولیسم بدن به عمل طبیعی خود ادامه بدهد.


بیشتر بدانید : برای کاهش وزن 5 کیلویی چقدر باید پیاده روی کنیم

بیشتر بدانید : بهترین غذا های کاهش دهنده وزن، لیست کامل

بیشتر بدانید : 5 غذایی که باعث کاهش وزن می شوند

بیشتر بدانید : کاهش وزن مجاز در ماه چند کیلو است؟

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ