شنا رفتن وضعیت جسمی‌تان را آشکار می‌کند
شنا رفتن، یک تمرین بسیار ساده و در عین حال بسیار مفید است. برای انجام این حرکت به چیزهای زیادی نیاز ندارید

دیگر زمان 10 بار شنا رفتن در ساعت ورزش در مدرسه تمام شد! خوشبختانه  مدت زیادی است که دیگر مجبور نیستید اسن حرکت را انجام دهید ولی باید بدانید که شنا رفتن، یک حرکت به در نخور و بیهوده مثل آن روزها نیست. در واقع این حرکت، یک نشانۀ بسیار خوب در ارزیابی وضعیت کلی شماست.

شنا رفتن، یک ورزش "کامل"!

شنا رفتن، یک تمرین بسیار ساده و در عین حال بسیار مفید است. برای انجام این حرکت به چیزهای زیادی نیاز ندارید: یک سطح صاف و سخت کفایت می‌کند. به کمک وزن و سنگینی‌تان، می‌توانید مچ‌هایتان، آرنج‌ها، ماهیچه‌های بازو، شانه‌ها و عضلات سینه‌تان را تقویت کنید.  

کریستوف مائز، کارشناس مرکز کنترل سلامت این طور توضیح می‌دهد که: "شنا رفتن یک مزیت مهم دارد و آن هم این است که فقط یک ماهیچه تقویت نمی‌شود؛ چیزی که در مثلاً کار با هارتل فقط در مورد عضله دوسر اتفاق می‌افتد. شنا رفتن، یک گروه از ماهیچه‌ها را به کار می‌اندازد."

حتی اگر جوان هم نیستید، شنا رفتن به طور منظم ایدۀ خوبی برای حفظ تندرستی است. از یک سنی به بعد (میانسالی) نیروی ماهیچه‌هایتان تحلیل می‌رود و هماهنگی بین بازوها و مغزتان کم می‌شود. شنا رفتن باعث آماده شدن ماهیچه‌ها و مفاصل‌تان می‌شود؛ شما برای اجتناب از زمین خوردن و ترمیم بافت‌هایتان به این آمادگی نیاز دارید. 

بیشتر بدانید : فواید و مضرات ورزش شنا

بیشتر بدانید : فواید شنا برای سلامت روح و روان

بیشتر بدانید : چرا می گویند شنا برای کودکان مفید است؟

شیوۀ درست شنا رفتن

شنا رفتن چندان هم بدون خطر نیست. مهم این است که این حرکت را به شکل درستش انجام دهید. یعنی بدون انحنای کمر، بدون حرکت موجی و بدون صاف کردن پشت. روی دست‌ها و پاهای‌تان دراز می‌کشید، انگشت‌ها کمی بازند و آرنج‌ها را کمی خم می‌کنید، به حدی که در فاصلۀ چند سانتی متری از زمین قرار بگیرید. سپس، آرنج‌ها را برای قرار گرفتن در وضعیت شروع صاف می‌کنید. 

کریستف مائز در ادامه می‌گوید: "اغلب، ورزشکاران بعد از یک نوبت انجام این تمرین، زمانی که حسابی از نفس افتاده‌اند، تمایل به حرکات تکمیلی دارند. این کار به هیچ وجه توصیه نمی‌شود زیرا در این لحظه قلب شما به سختی خون را به ماهیچه‌هایتان پمپاژ می‌کند. ضمناً اگر تمرین را درست انجام ندهید، کمرتان در معرض خطر آسیب دیدگی قرار خواهد گرفت."  

بهتر است که تعداد دفعات شنا رفتن را به تدریج افزایش دهید. " هر هفته دو مرتبه تعدادشان را اضافه کنید، این ریتم برای تمرین عالی است. شما می‌توانید تمرینات را چند نوبت در روز یا همه را یک باره انجام دهید. اگر این تمرین را پیگیری کنید، قلب‌تان را نیز آماده کرده اید." 

چند بار شنا بروم؟

کریستوف مائز اعتقاد دارد برای یک فرد کاملاً سالم، 10 مرتبه شنا رفتن حداقلش است و قطعاً این عدد می‌تواند بسته به سن و وزن فرد تغییر کند. " می‌توانید این عدد را تا 100 هم افزایش دهید، در این حالت نباید ماهیچه‌ها و کمرتان را فراموش کنید، بنابراین شما فقط به تناسب اندامتان کمک نکرده اید."

کریستوف مائز یک نکتۀ کوچک را در این زمینه یادآوری می‌کند. "تعداد شنایی که یک فرد می‌تواند برود، ایدۀ خوبی در مورد شرایط فیزیکیش به او می‌دهد. خصوصاً، دربارۀ قدرت ماهیچه‌ای در نواحی سینه و بازو؛ اما این اطلاعات دربارۀ وضعیت قلبی عروقی مختصر خواهد بود. اگر شما هم مانند مینُرو یُشیدای ژاپنی، که در سال 1980، توانست 507,10  بار پشت سر هم شنا برود، این کار را بکنید، معنی اش این نیست که می‌توانید در مسابقۀ دوی ماراتَن هم شرکت کرده و موفق شوید."

بیشتر بدانید : اگر می خواهید با شنا لاغر شوید این نکات تغذیه ای را بدانید

بیشتر بدانید : فواید شنا برای سلامتی

بیشتر بدانید : رژیم غذایی شنا گران

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ 
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ