درمان کوتاهی قد کودکان تا چه سنی امکان پذیر است
 اگر والدینی نگران رشد قدی فرزندانشان شدند می‌توانند تا قبل از بسته شدن صفحه رشد به متخصصان غدد مراجعه کنند. 

کوتاهی قد کودکان تا چه سنی جبران پذیر است

دکتر محمدرضا مهاجری تهرانی، فوق تخصص غدد و متابولیسم و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه رشد قدی انسان از دوران جنینی آغاز می‌شود، گفت: قد نوزادان در بدو تولد 50 سانتی‌متر است که پس از گذشت 2 سال حدود 30 الی 35 سانتی‌متر به قد آنها افزوده می‌شود و پس از‌ آن کمی سرعت رشد قد کاهش می‌یابد.سرعت رشد قد پس از 2 سالگی به آرامی انجام می‌شود، اصفحه رشد قدی دختران در 15 تا 17 سالگی و پسران 16 تا 18 سالگی بسته می‌شود در واقع پس از این سن آنها دیگر رشد قدتی نخواهند داشت.

 اگر والدینی نگران رشد قدی فرزندانشان شدند می‌توانند تا قبل از بسته شدن صفحه رشد به متخصصان غدد مراجعه کنند. متخصصان غدد با بررسی قد کودک بر اساس منحنی رشد، ژنتیک، بیماری‌های زمینه‌ای و ... در صورت نیاز درمان‌های لازم را تجویز می‌کنند.

درمان کوتاهی قد کودکان تا چه سنی امکان پذیر است

در برخی موارد بررسی‌ها نشان می‌دهد که فرد طبق منحنی رشد کرده و نیازی به درمان ندارد اما در برخی موارد پزشک به بیماری‌های زمینه‌ای پی می‌برد که باید فرد تحت درمان و مراقبت باشد. برای مثال گاه عدم رشد مناسب قد می‌تواند نشانه بروز بیماری‌های غدد و تیروئید باشد.


 اصلاح رشد قد تا قبل از بسته شدن صفحه رشد امکانپذیر است و پس از آن هیچ درمانی پاسخگوی نیاز افراد نیست.

بنابراین والدین و افراد هر زمان نگران رشد قدی خود یا فرزندانشان شدند می‌توانند با مراجعه به متخصصان غدد مساله را بررسی و به نگرانی خود پایان دهند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : قد آینده فرزندتان را پیش بینی کنید!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : عوامل موثر بر قد کودکان را می دانید؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : كمبود این ویتامین از رشد قدی كودكان می‌كاهد!!



گردآوري : گروه سلامت سيمرغ
seemorgh.com/health
منبع : ana.ir