روشی موفق برای بارداری پس از یائسگی زودرس
 امروزه یائسگی زودرس در بین بانوان بسیار رایج شده است که تازگی محققان روشی برای بارداری این بانوان پیدا کرده اند

 امیدی برای بارداری مادرانی که دچار یائسگی زودرس شدند

زنی که دچار یائسگی زودهنگام شده بود با کمک یک تکنیک پیشرفته برای بیدارسازی تخمدان هایش توانست باردار شود و نوزادش را با موفقیت به دنیا بیاورد.

این عمل جراحی که با استفاده از سلول های بنیادی مغز استخوان انجام می شود امیدهای تازه ای را در دل هزاران خانمی به وجود آورده که قصد دارند از طریق تخمک اهدایی و با کمک IVF باردار شوند. گفتنی است حدود یک درصد زنان بریتانیایی دچار یائسگی زودهنگام می شوند.

حالا پزشکان بریتانیایی گزارش داده اند زنی ۳۸ ساله که دچار این بیماری است توانست با استفاده از تخمک خودش باردار شود. تکنیک مورد استفاده توسط پزشکان Ascot (یا پیوند اتولوگ سلول بنیادی تخمدان) نام داشته و در آن با تجویز داروهای خاصی برای بیمار، مغز استخوان وی تشویق به تولید سلول های بنیادی شده است. در مرحله بعد پزشکان این سلول ها را استخراج کرده و از طریق تزریق شریانی به تخمدان غیرفعال انتقال داده اند.

یائسگی زودرس

در آزمایش انجام شده تخمدان این خانم ۳۸ ساله تشویق به رشد و آزاد کردن تخمک شده تا در نهایت پزشکان بتوانند تخمدان ها را بارور کرده و مجددا درون رحم او قرار دهند.

این خانم که خواسته نامش فاش نشود در مصاحبه ها اعلام کرده که ماه ها پریود نشده اما تست بارداری او منفی بوده است.

او در ادامه تصمیم گرفته که به متخصص زنان مراجعه کند و بعد از انجام آزمایشات پزشکی متعدد مشخص شد که دچار یائسگی زودهنگام شده است. دو متخصص زنان به او گفته بودند که تنها راهش برای بارداری استفاده از تخمک اهدایی بوده و این خانم نیز تصمیم گرفته که کلیه روش ها را امتحان کند و در نهایت اگر نتیجه نگرفت از تخمک اهدایی برای بارداری استفاده نماید.

این مادر در ادامه به عنوان یکی از مشارکت کنندگان در آزمایش کلینیک های بارداری IVI انتخاب می شود تا روش درمانی Ascot را دریافت کند. بعد از تزریق سلول های بنیادی پزشکان واکنش بدن او را هر دو هفته یکبار تحت نظر گرفتند و در نهایت توانستند تخمک های آزاد شده او را برداشت کنند.

نوریه پلیسر متخصص زنان در بیمارستان la Fe والنسیا در این باره گفت که این خانم تقریبا هیچ شانسی برای بارداری با روش IVF نداشت. اما حالا به لطف این دستاورد آنها امیدوارند که تکنیکی با کمترین سطح تهاجم برای بارداری زنانی ابداع کنند که دچار یائسگی زودهنگام شده اند.

بیشتر بدانید : یائسگی یعنی پایان زنانگی؟

بیشتر بدانید : بارداری بعد از 40 سالگی و هر آنچه باید بدانید

بیشتر بدانید : داشتن رابطه جنسی بیشتر یائسگی دیرتر

بیشتر بدانید : علایم عجیبی که خبر از یائسگی می دهند

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:rooziato.com