چرا بی خوابی در زنان بروز می کند؟
بی خوابی در زنان مشکلی تقریبا شایع است که عواملی مانند قاعدگی و... روی آن تاثیر گذار هستند

چرا خانم ها بی خواب می شوند؟

بی‌خوابی در زنان امری شایع است. زنان بسیار بیشتر از مردان با اختلال خواب زندگی می‌کنند. از هر چهار زن، یک نفر به بی‌خوابی مبتلا می‌شود، در حالی که از هر پنج مرد، یک نفر به این اختلال مبتلاست.در ادامه به بررسی علت‌های مختلف بی‌خوابی در بانوان می‌پردازیم.

 1- قاعدگی

معمولاً در روزهای منتهی به پریود، شما با مشکلات خواب مواجه می‌شوید. این زمانی است که سطح پروژسترون کاهش می‌یابد و علایم سندروم پیش از قاعدگی (PMS) بروز می‌کند.

اقداماتی که می‌توانید انجام دهید: در روزهای قبل از قاعدگی ورزش کنید تا هنگام خواب بیشتر خسته باشید.

2- بارداری

هورمون های شما در سه ماه اول بارداری به‌هم می‌ریزد. در واقع ممکن است در این زمان خواب آلودتر باشید. در سه ماه سوم، سطح استروژن و پروژسترون شما ثابت می‌شود اما ناراحتی جسمی مثل تکرر ادرار و سنگینی در بالاترین حد خود است. این ناراحتی باعث می‌شود شما در شب بیدار بمانید.

اقداماتی که می توانید انجام دهید: شما نمی‌توانید هورمون‌های خود را در دوران بارداری کنترل کنید، بنابراین ممکن است مجبور باشید فقط منتظر بمانید اما می‌توانید بالش‌های بارداری را امتحان کنید تا شکم خود را مثل گهواره نگه دارید. همچنین اگر مشکل شما خروپف یا رفلاکس است می‌توانید با سر بالا بخوابید.

3- یائسگی

بیشتر زنان در اوایل دهه 50 با یائسگی رو‌به‌رو می‌شوند. قبل از یائسگی زمانی که بدن شما انتقال به دوران یائسگی را آغاز می‌کند، تغییرات بزرگی در سطح استروژن و پروژسترون ایجاد می‌شود. این تغییرات هورمونی باعث تعریق شبانه و گرگرفتگی خواهد شد و شما را دچار بی‌خوابی می‌کند.

اقداماتی که  می‌توانید انجام دهید: پزشک شما می‌تواند درمان هورمونی را برای کمک به کاهش علایم شما توصیه کند. همچنین اگر مصرف سویای خود را افزایش دهید سطح استروژن خود را تعدیل خواهید کرد.غذاهای تند را که باعث گرگرفتگی می‌شود، کنار بگذارید و برای خوابیدن لباس‌های سبک و قابل تنفس بپوشید.

بیشتر بدانید : توصیه هایی برای درمان بی خوابی

بیشتر بدانید :  تاثیر خواب راحت بر طول عمر

بیشتر بدانید : علت تعریق شبانه در زنان و مردان چیست؟

بیشتر بدانید : کم‌خوابی برای دختران خطرناک تر است یا پسران

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :khorasannews.com